• Sessis

Sockerbelastningstest

Hej!
    Jag undrar hur det är att göra ett sockerbelastningstest.
    Hur mycke ska man dricka av det, är det äckligt osv..

• Svar på tråden Sockerbelastningstest
  • koje

Jag skulle vara fastande från midnatt och sen komma dit vid 8.15. Fick dricka ett driksglas med denna lösning som de andra 4 graviditeterna har varit vidrig men eftersom BM sagt till mej att ta med en halv citron så blev denna dryck mycket godare . Efter 2 tim stack hon mej i fingret o då fick jag reda på vad för blodsocker jag hade. sen fick jag äta något innan jag började köra hem för man kände sig lite matt i benen efter att ha varit fastande så pass länge

• Lioness

Konstigt, fick ni sitta i 2 h...?

Själv behövde jag bara vänta i 1 h...!

Däremot fick jag dricka sörjan två gåner under min graviditet pga att jag bytte mvc då jag ville gå på mvc där jag skulle födda. Första mvc ville att jag skulle göra det pga min övervikt, det andra mvc hade det som "standard".

Första gången var okej, jätteäckligt att dricka men mådde ganska bra efteråt. Andra gången fick jag nog blodsockerfall och fick låna ett rum för att jag mådde dåligt.

Är inte sugen på att göra det igen!

Jag fick 6,6 båda gångerna, vad fick ni?

Lioness

• Angel eyes

Varför gör man ett sånt test?

• virrpannan

Oj! Jag fick 2.5 efter sockerbelastningstestet... Lite lite kanske... Vad hade ni andra?

• snoervel

jag var med i en testgrupp pga av att jag var lite överviktig o se min risk för graviditetsdiabetes men kunde tyvärr inte göra den för jag spydde upp den...

sen när jag skulle göra det "vanliga" testet långt in i graviditeten så gick det rätt bra men jag mådde illa..kan inte dricka Pepsi Max än för det påminner om det =)

• Tant Green

Jag minns inte om jag hade 6,5 eller 5,6... men förmodligen var det 6,5 för det brukar jag ha ungefär när hon gör vanligt blodsockerprov ett par timmar efter att jag ätit frukost.

• aanna

Jag fick dricka två fulla muggar av detta sötslisk och tog så duktigt en klunk i taget för att inte kvälja.... Det är inte äckligt eller så men väldigt smakrikt och intensivt och man ska dricka på ett par minuter.

Sedan fick jag vänta i väntrummet i två timmar och sedan ta ett nytt blodprov.
    Ingen match men det är nog bäst att inte svepa pga kväljningsrisken!

Stort lycka till!

• kamartina

Jag fruktade att det skulle vara tjockt som en sockerlag och knastra mellan tänderna men jag hade som tur var fel! Smakade som väldigt söt saft. Jag hade inga problem att få ner det men mådde dåligt efter ca 1h för att jag inte ätit något (jag är mycket känslig för att gå iväg på fastande mage). Lite frisk luft och vatten hjälpte mig från att inte svimma och jag var övertygad att jag skulle få ett dåligt värde men jag fick 6,7 och det sa bm var jättebra!

Där jag går så gör alla det i v.28 för att utesluta graviditetsdiabetes. Enligt min bm kan det tydligen också ge en fingervisning om man är i riskzonen för åldersdiabetes.

• S vali s

Jag fick 7.9.....
    Eftersom min mamma är diabetes i släkten ska jag göra en belastning till ngn gång i v.30-34

• Sessis

Min pappa har diabetes så därför får jag göra det redan nu i v 14.
    Är ff lite orolig över att jag inte ska kunna dricka det, är lite känslig för vissa saker nu ju

• Solisen

Jag fick vänta med mitt test tills illamåendet hade gått över (i 5:e månaden ungefär), vilket var tur för annars hade det nog kommit upp...klarade liksom inte att vara utan något i magen så länge. By the way så låg mitt första test på 5,6 och mitt andra som jag gjorde nu i onsdags på 5,9 så det var ju bra

Lycka till med testet!

• flicka eller pojke

Jag har legat på mellan 5-6 i socker efter en belastning.

• skåne84

jag drack ett glas på 5min smakade konstigt o sen efter 2h låg jag på7,1ca o det va bra sa dom

• Mammas pojke

Usch, stackars dig!!!! Jag minns när jag gjorde mitt och avundas dig inte. Man dricker väl ca 2.5 dl sötsliskig sörja. Det är precis som sirap *ryser*. Jag fattar inte hur jag fick i mig i det, men jag tittade faktiskt allvarligt efter en blomma i väntrummet där jag satt för att kunna hälla ut lite. Men det fanns ju ingen......nån annan med samma tanke kanske

Men jag fick i mig allt, men mådde så illa. Blev dock pigg ett tag, men sedan blev jag en zzzzzombie. Inte hade jag bra värde efteråt heller.....10.9 och det skulle vara under 11 enl BM för att vara OK.

men veckan efter var sockret på 5.4 så.....ja snurrig BM helt enkelt tror jag.

Har hört att man kan ha med sig en citron att pressa i denna sötsliskiga dryck så smakar det något bättre. Kan ju alltid testa.

Svar på tråden Sockerbelastningstest