• londonkarin

Sprutor i England

Hej! Ar det nagon som vet varfor bebisar far sa manga injections i England (2 i varje ben vid 2, 3 och 4 manaders alder) jamfort med Sverige? Och det verkar inte som barn i UK blir vaccinerade mot TB. Blir lite fundersam da jag givetvis att aven mitt barn ska vara vaccinerat pa samma satt som i Sverige. MVH!!

• Svar på tråden Sprutor i England
  • MrsFreckles

Bor ocksa i England och vet inte varfor det skiljer sig fran land till land men det ar ju anda ganska likt Sverige tycker jag, kollade upp lite. Och TB-vaccin borde ditt barn bli erbjudet, det blev vi erbjudna i alla fall for att vi bor i London = fler fall av TBC.

• MrsFreckles

Vi far ocksa den dar pneumocock-vaccinet som manga svenskar far betala for -kommer inte ihag just nu, maste kolla "roda boken".

• londonkarin

Hm..maste fraga om TB nasta gang det ar injections dags. Kanns som om det ar ganska aktuellt da jag har hort att det ar pa vag tillbaka. Ska ocksa kika "roda boken".

• SkiptonMaria
    londonkarin skrev 2008-07-29 14:11:43 följande:
    Hej! Ar det nagon som vet varfor bebisar far sa manga injections i England (2 i varje ben vid 2, 3 och 4 manaders alder) jamfort med Sverige? Och det verkar inte som barn i UK blir vaccinerade mot TB. Blir lite fundersam da jag givetvis att aven mitt barn ska vara vaccinerat pa samma satt som i Sverige. MVH!!
    hej!
    det är faktiskt väldigt lika mellan landen. I både Sverige och UK får man 1 spruta mot 6 olika sjukdomar (difteri, polio, kikhosta, hib b, stelkramp samt den som kallas Pneumococcal Conjugate eller PCV i folkmum) som i UK ges vid 2,3 och 4 mån och i sverige vid 3, 5 och 10mån. Vid 13-15mån får man i UK MMR (mässling, röda hund och påsjuka) och i Sverige får man den vid 18mån. Vid 3-4 års ålder får barnen ytterliggare en dos av både den "stora" sprutan och av MMR sprutan. Den "stora" sprutan få man även en dos av på högstadiet då man här i UK även får TB vaccinet om man inte fick det som barn. TB ges inte i Sverige som regel, dvs inte av BVC utan man får då gå privat och betala.

Det enda som skiljer sig åt mellan länderna är att man i UK ger dem lite tidigare, eftersom det finns en större utsträckning av alla de sjukdommarna här. Det pågår även en diskussion om hur vida man ska ta bort kikhostan eftersom den inte verkar funka så bra.

Anledningen till att det är uppdelat i två sprutor, dvs en i varje ben är att några av dem funkar inte lika bra att blanda ihop.

Hoppas du fattar vad jag menar! hör av dig om du vill veta mer eftersom sjukvård i england är lite av min expertis...
  • SkiptonMaria

Glömde säga att i de flesta av london's boroughs får man nu TB om man vill, men som sagt, annars får de den i högstadiet. Glömde också säga att för att ha fullgott skydd så måste dosen ges 5 gånger annars skyddar den inte like bra, det är speciellt vikitgt med polion...

• londonkarin

Tack for jatte bra information! Har for mig att alla barn for spruta mot TB i Sverige men det kanske inte ar sant?!
    Blev bara lite fundersam da jag kompisar i Sverige blev sa forvanade att min bebis far sa manga. (alltsa 2 i varje ben vid varje tillfalle). Att barn far sprutor tidigare i UK ar nog ingen dum ide da det formodligen ar mer smittrisk har an i Sverige!

• SkiptonMaria

hmmm...om du får 2 i VARJE ben så får du nog TB också, bör dock stå i din Red Book? TB samt Men C och PCV ges i de flesta områden i enskilda sprutor, dvs det blir 2 sprutor i ett ben och 1 i det andra...men ALLA "jabs" ska stå skrivna i din Red Book, det måste HV göra.

TB(C) har man inte gett generellt i Sverige sen på mitten på 70-talet, de flesta barn i Sverige behöver den inte, däremot gavs den och ges fortfarande till de barn man tror kan ha större smittrisk, asylsökande barn får tex nästan alltid den. Det är av samma skäl man ha börjat ge den i London också.

Att tänka på kan vara att om man som vuxen inte har ett TB skydd och bor i London, tex jag är född -75 och fick därför inte TB som bebis eller tonåring, så kan det vara bra att skaffa sig. Jag tog de sprutorna eftersom jag då jobbade som lärare i en innerstads skola i just London.

• londonkarin

Nu lar jag nog ga och kika roda boken! Tack sa mycket for informationen. Dags for lill tjejens 4 manaders sprutor nasta vecka.

• FreeForAll

Hej! När vi flyttade till sverige från england tyckte vår barnmorska här att det var jättebra att sonen hade fått de sprutor han fått i england. Kommer inte ihåg vilken det är man inte får i sverige, men hon berättade att man ska införa den i sverige snart också.

Svar på tråden Sprutor i England