londonkarin skrev 2008-07-29 14:11:43 följande:
Hej! Ar det nagon som vet varfor bebisar far sa manga injections i England (2 i varje ben vid 2, 3 och 4 manaders alder) jamfort med Sverige? Och det verkar inte som barn i UK blir vaccinerade mot TB. Blir lite fundersam da jag givetvis att aven mitt barn ska vara vaccinerat pa samma satt som i Sverige. MVH!!
hej!
det är faktiskt väldigt lika mellan landen. I både Sverige och UK får man 1 spruta mot 6 olika sjukdomar (difteri, polio, kikhosta, hib b, stelkramp samt den som kallas Pneumococcal Conjugate eller PCV i folkmum) som i UK ges vid 2,3 och 4 mån och i sverige vid 3, 5 och 10mån. Vid 13-15mån får man i UK MMR (mässling, röda hund och påsjuka) och i Sverige får man den vid 18mån. Vid 3-4 års ålder får barnen ytterliggare en dos av både den "stora" sprutan och av MMR sprutan. Den "stora" sprutan få man även en dos av på högstadiet då man här i UK även får TB vaccinet om man inte fick det som barn. TB ges inte i Sverige som regel, dvs inte av BVC utan man får då gå privat och betala.
Det enda som skiljer sig åt mellan länderna är att man i UK ger dem lite tidigare, eftersom det finns en större utsträckning av alla de sjukdommarna här. Det pågår även en diskussion om hur vida man ska ta bort kikhostan eftersom den inte verkar funka så bra.
Anledningen till att det är uppdelat i två sprutor, dvs en i varje ben är att några av dem funkar inte lika bra att blanda ihop.
Hoppas du fattar vad jag menar! hör av dig om du vill veta mer eftersom sjukvård i england är lite av min expertis...