Vad göra mot klåda på natten?
Våran 2 ½ åring vaknar flera gånger på natten och kliar som en galning på hela kroppen. Vi funderar om han är känslig mot solen, vi smörjer ofta och innan han somnar. Vad ska man göra?
Våran 2 ½ åring vaknar flera gånger på natten och kliar som en galning på hela kroppen. Vi funderar om han är känslig mot solen, vi smörjer ofta och innan han somnar. Vad ska man göra?
Atarax.. fast de kanske är receptbelagt?
Doppa honom i ett bad med olivolja! Ät mycket morötter (betakaroten) och försök undvika solen. Använd solskyddskräm och heltäckande kläder.
Jag har själv varit mycket känslig mot en viss solstråle och blivit behjälpt av ovanstående.. Detta Trots att jag blir jätte brun och är inte direkt ljus. När det var som värst fick jag kortison i både tablett och kräm.
Ett hett tips! Prova aloevera gelen... funkar mot det mesta. Den brukar jag använda när jag har klåda. En ren naturprodukt. kolla efter en försäljare för "Forever living products"
Håll rummet svalt. Kylbalsam kan hjälpa. Håller med ovanstående att aloevera gélen är bra.
Då ska jag testa aloeveragéle och kylbalsam. Köper man aloevera på hälsokost?
Tycker ni att man ska kontakta bvc? Det börjar bli jobbigt för oss alla att han vaknar varenda natt.
Va inne på deras hemsida där stod det såhär...
"Eftersom vår affärsidé bygger på personlig försäljning vill vi hitta en återförsäljare som bor i din närhet. Kontakta oss på tel +46 31 727 80 00, så hjälper vi dig att få tag i någon som du kan få en nära kontakt med."
Det brukar inte va svårt att hitta en återförsäljare. Det finns många! Angående bvc så kan du ju alltid ringa o prata med dem o se om de har några andra råd...
Det kan vara så att han är torr. Det är våra minstingar, fast de inte ser så torra ut. Vi har fått miniderm utskrivet av BVC. Men det är ju receptfritt, så man kan köpa även utan recept. Funkar jättebra och dämpar klådan.
Vi har testat miniderm men det hjälper inte. Jag ska testa kylbalsam och ge och hoppas att det funkar.
Prova att byta tvättmedel. Kanske kan funka!
Annars använder vi propyless åt vår äldsta tjej som har problem med torr hud och eksem. Den vi har är receptbelagd, men den finns som receptfri också. Använde miniderm först, men den sved på henne och funkade inte jättebra.
När det kliat som värst så har vi först hydrokortison, den som finns receptfri, under minidermen. För den hjälper bra mot klådan. Sen underhåller vi med miniderm. Så funkar inte kylbalsamet, så kan du prova hydrokortison. Det är viktigt att det är ett tunnt lager.
Ta kontakt med BVC för allergiutredning. Kan vara stört omöjligt att själv komma på vad det är han inte tål.
Undertiden är ett antihistamin tex Tavegyl ett hjälpmedel mot klådan så han får sova. BVC eller familjeläkare kan skriva ut det.
Se till att tvätta bort allt solskydd mm innan sänggående, använd milda prafymfria hygienartiklar och tvättmedel, sluta helt med eventuella sköljmedel till tvätten. Smörj huden med vegetabilisk olja tex olivolja.
Jag började med sköljmedel i våras, kanske är det han reagerar på? Har haft ariel sen han föddes, men man kanske ska byta till något annat. Sen när det blev varmt blev det värre. Det syns inte mycket på honom att han är torr, det mest känns. Känns som som prickar på hela kroppen.
Jag ska duscha honom ordentligt innan han somnar och sen smörja. Jag smorde på aloeveragel i natt och då blev det lite bättre. Jag får bege mig till apoteket i morgon och handla hem en massa.