• zuba

Hur bädda i vagn för höstbebis?

Jag har bf 27 september och har så smått börjat införskaffa saker till bebisen. Jag skulle dock behöva tips på hur man ska bädda i vagnen för att bebisen ska klara hösten och vintern utan att svettas/frysa.
    Min mamma har en åkpåse i manchester med fårskinn på insidan som jag kan få låna - har funderat på om det kanske är det bästa? Men det kanske är för tidigt att börja med åkpåse redan i början av oktober? Behöver jag införskaffa kudde och täcke till vagnen, eller räcker det med åkpåse och fleecefilt?
    Jag undrar även hur man ska klä bebisen, och i vilken storlek det är lämpligt att jag köper overall och andra höst/vinter-kläder (är ju helt grön på det här området...). Har hitintills nästan bara köpt kläder i strl 62 men sen slog det mig härom dagen att det kanske kommer vara alldeles för stort de första månaderna...

Virrigt inlägg det här, men jag skulle iaf bli jättetacksam om någon ville hjälpa mig och svara!

• Svar på tråden Hur bädda i vagn för höstbebis?
  • Kiina

Våran tjej föddes i januari.

Vi hade kudde och filt (filtar) i hårdliften. Hon hade overall på sig.
    Första overallen jag köpte va storlek 56, den va jäääättestor i början Flört

• zuba

Behövs vinteroverall i början av oktober, eller ska man börja med fleeceoverall?

• Fins Mamma
    zuba skrev 2008-07-30 07:51:37 följande:
    Behövs vinteroverall i början av oktober, eller ska man börja med fleeceoverall?
    min e född i amrs så typ smma klimat ;)men iaf,

jag skulel satsa på en liten fleecefilt o lite senare en åkpåse... du akn nog klara dig på en fleeceoverall rätt länge... storlek 56 skulel jag köpa först...

jag anvädne typ täcket inte alls. utan hade flera småfiltar om det blev kallt... bättre värme i det, lager på lager GER bättre värme eän en stor grej!
  • Kiina

Jag håller med. Det är bättre att ha flera filtar, då är det lättare att bara ta bort en filt om det blir för varmt.

• CiCiCi

Lite kul, vi har Bf samma dag och jag har samma funderingar. Frågade i en babyproffsenbutik och dom sa att täcke inte är lönt för oss.
    Man använder åkpåsen när vi tar på oss höstjackan - vilket vi ju brukar göra i oktober, inte sant? Där innan använder man bäst filtar och kanske en fleeceoverall.

storlek 62 är SÅÅÅÅÅ stort för en nyfödd normalstor bebis.

*ler

• zuba
    CiCiCi skrev 2008-07-30 10:25:31 följande:
    Lite kul, vi har Bf samma dag och jag har samma funderingar. Frågade i en babyproffsenbutik och dom sa att täcke inte är lönt för oss. Man använder åkpåsen när vi tar på oss höstjackan - vilket vi ju brukar göra i oktober, inte sant? Där innan använder man bäst filtar och kanske en fleeceoverall.storlek 62 är SÅÅÅÅÅ stort för en nyfödd normalstor bebis.*ler
    Haha, är det? Men jag är beredd på att krysta fram en bjässe. Barnets pappa vägde 5,1 och jag vägde 4,9. Är 62 fortfarande alldeles för stort om bebisen blir en sån jätte?
  • Sixtisix

jag har bf den 14 sep. själv har ja köpt en fleeceoverall i storlek 52, sen en varm och tjock overall i storlek 56 ;)
    åh ja kommer köra på åkpåse åh filtar! :) sen märker man ju själv om de funkar eller inte.. =)

• yoshimi
    zuba skrev 2008-07-30 07:51:37 följande:
    Det är inte säkert att du behöver en "riktig" vinteroverall alls.
    Satsa på en fleece och ha tjocka och goa filtar i beredskap om det blir riktigt kallt.

Jag har BF i December och kommer att köra på fleece och lager på lager!
  • Solros

Vår bebis är beräknad till 4 november. Jag har tänkt mig lägga liggunderlag i hårdliften så att det inte blir kallt underifrån. Sen ska jag använda åkpåse och min mamma ska sticka koftor och byxor i ylle som man kan dra på den lille. Filt kan man väl också ha för säkerhetens skull.

• mumsfillibabba

st 62 är väl för bebisar ca i månad 4, 5 har jag för mig.

Vår bebis kommer i mitten av september. Vi hade tänkt ha ett fårskinn i vår mjuklift samt kudde å en filt. Sen kanske hon får ha på sig mjukis byxor, mössa å tröja första tiden.
    När det börjar bli riktigt kallt får det bli en overall.

Men det beror ju på var man bor. Förra vintern snöade det knappt här.
    Som kallast blev det -12 grader. Jag bor i södra sverige och behöver antagligen inte klä på lillen lika mycket som de uppe i kiruna.

• Parvens syrra

JAg skulle satsa på kkläder i 56 oxå, kanske äve något plagg i 50.
    62 blir ju stor på vilken bebis som helst som e nyfödd..

Skulle även satsa på en fleece overoll i 56 och ha täcke och kudde i vagnen i början och
    åkpåse till vintern.

SJälv har jag BF 7 oktober strax efter dig, och har fleece overoll i både 50 och 56 och täcke och kudde till början att ha i vagnen.

• Magini

Jag har BF 20 september och jag kommer att ha fårskinn i botten och sen filt till att börja med. När det blir kallare åker ett täcke fram oxå.
    I början blir det nog bara "mjukis" kläder och filt och senare fleeceoverall om det skulle behövas. Jag har en Emmaljunga edge så det är ju sånt "lock" över oxå o det blir nog rejält varmt därinne då!

Jag tycker det är bättre att ha lite kläder på bäbisen och tjockare filt/täcke i vagnen än att dra på barnet massa tjoka kläder så det knappt kan röra sig o sen ha en tunn filt..

• Theina

Jag har BF 18 september och jag har k öpt en fleeceoveral från POP i storlek 62. Sen laddat upp med massor med filtar och föredrar också lager på lager varianten. Sen om det blir riktigt kallt (förmodligen inte, jag bor i skåne) får väl täcke och eventuellt åkpåse användas också. Men jag har också ett sånt 'lock' på min vagn som också är en emmaljunga duo. Jag hade gärna använt ett sånt fårskinn, men vi har allergi i familjen så vi får skippa det. Beroende på väderklimat och så när bebis föds, så vet jag inte riktigt vad jag ska sätta på bebis då. Men vi har en uppsättning med fleeceset i storlek 56. Med fleecejacka och fleecebyxor som då kan användas. Sen har vi stickade koftor och några cardigans i bomull.

BF 18 september 2008
  • eviskurren

Sonen är född 14 september och första vintern hade vi vad jag minns inget varmare än fleeceoverall i vagnen (+ flera filtar och locket till mjukliften). Vi hade fått ärva en del varmare overaller som ibland användes när vi åkte bil, men de hade vi kunnat klara oss utan genom att ha fler lager under. Lager på lager är bättre än en tjock grej, både för att det håller värmen bättre och för att det är enklare att reglera värmen genom att ta av eller sätta på plagg/filtar, inte minst om man också ska gå in i affärer t ex under sin promenad.

Stl 56 räckte ett bra tag för oss, men de växer ju så väldigt olika i början.

• JENNY 79

Jag har BF 4 september, vi kommer att ha ett fårskinn i botten och ska köpa en åkpåse, fram till de blir riktigt kalt kommer vi ha ett täcke i vagnen och filtar. Vi bor i Norge och här blir de oftast riktig vinter. Men de vanligaste här är att man använder ullkläder de regulerar värmen bra.

• Heeleena

Börja med lite kläder och tunnare overall, hellre fler filtar som man kan ta av.

Bättre att barn fryser än att de blir för varma. De har lättare att öka i temperatur än att minska i temp. Överhettning för barn kan leda till livsfara! Ta på lite kläder och känn på barnets nacke, är den i normal temperatur så vet du att barnet inte fryser!

Svar på tråden Hur bädda i vagn för höstbebis?