• gretagarbo

Jobba på posten?

Hej! Någon som jobbar på posten här inne? Är det svårt att få jobb där? Vem är det man ska vända sig till? Hur är arbetstider? Lön? Tänkte visa mitt intresse så därför frågar jag först :)

• Svar på tråden Jobba på posten?
  • Tecken

Vad hade du tänkt dig för typ av tjänst inom posten? Brevsorterare, brevbärare, VD?

• gretagarbo

Å jag skulle kunna tänka mig sortera post, även brevbärare. Men jag har ingen erfarenhet alls, men tycker det verkar vara ett trevligt jobb. Man får iaf motion om man är brevbärare Glad. Kan tänka mig köra postbil med, men det antar jag är svårt, det är väl bara dom som jobbat länge på posten som får göra det?

• gretagarbo

Citymail? Okej är det samma som posten då? Måste fråga är inte så insatt :) Inga fler här inne som jobbar på posten?

• gretagarbo
    Girlfriend in a coma skrev 2008-07-30 12:28:17 följande:
    Citymail är ett annat företag men de söker brevbärare då och då.
    Okej tack :)
  • MinaStjärnor

Hej! Jag har jobbat på Posten i ca 3-4 år, har precis bytat arbetsgivare,så nu sysslar jag med ngt hela annat. Jag har både varit brevbärare och butikssäljare på ett Företagscenter. Lite svar på dina frågor=) Svårt att få jobb? Njaa..du behöver inte ha ngn erfarenhet, men ett slutbetyg från gymnasiet skulle jag tro. Att få en fot in är ganska lätt, börja som reklamutdelare tex. Vänd dig till utdelningschefen på de kontor som du skulle vilja jobba på, lättast att ta det som ligger närmast hemmet såklart. För en heltidsanställd brevbärare ligger ingångslönen på 16000:- och då har man arbetstid ca 7-15 eller 8-16. Har du fler frågor så inboxa mig,jag kan allt om posten=)! Om citymail har jag ingen erfarenhet, bara att de har inga ordentliga arbetstider, de får gå hem när allt är gjort...vissa dagar kl 18, utan att få övertidsersättning ( tror jag iaf)

• TessanSessan

här är en till som jobbar på posten! Dock inget jag rekomenderar som heltidsjobb. Jobbar själv kvällar, just nu ca 50 % och det är slitigt. Jag arbetar på terminalen och sorterar småbrev, samt andra arbetsuppgifter som tillhör den avdelningen. Om du har några frågor kan jag svara på dem ikväll. Ska iväg nu, men jag återkommer =)

• gretagarbo
    TessanSessan skrev 2008-07-30 14:56:52 följande:
    här är en till som jobbar på posten! Dock inget jag rekomenderar som heltidsjobb. Jobbar själv kvällar, just nu ca 50 % och det är slitigt. Jag arbetar på terminalen och sorterar småbrev, samt andra arbetsuppgifter som tillhör den avdelningen. Om du har några frågor kan jag svara på dem ikväll. Ska iväg nu, men jag återkommer =)
    så du arbetar med att sortera post?? det skulle jag kunna tänka mig :) vart vänder jag mig då? ska man ringa posten på sin hemort först och fråga? Vore väl enklast. Ska göra ett försök tror jag :) Man kan ju bara få nej. Kan tänka mig cykla runt med post med, klart skulle det vara roligast att köra :)
    MinaStjärnor skrev 2008-07-30 14:53:56 följande:
    Hej! Jag har jobbat på Posten i ca 3-4 år, har precis bytat arbetsgivare,så nu sysslar jag med ngt hela annat. Jag har både varit brevbärare och butikssäljare på ett Företagscenter. Lite svar på dina frågor=) Svårt att få jobb? Njaa..du behöver inte ha ngn erfarenhet, men ett slutbetyg från gymnasiet skulle jag tro. Att få en fot in är ganska lätt, börja som reklamutdelare tex. Vänd dig till utdelningschefen på de kontor som du skulle vilja jobba på, lättast att ta det som ligger närmast hemmet såklart. För en heltidsanställd brevbärare ligger ingångslönen på 16000:- och då har man arbetstid ca 7-15 eller 8-16. Har du fler frågor så inboxa mig,jag kan allt om posten=)! Om citymail har jag ingen erfarenhet, bara att de har inga ordentliga arbetstider, de får gå hem när allt är gjort...vissa dagar kl 18, utan att få övertidsersättning ( tror jag iaf)
     Å tack för ditt svar med! Får man fråga vad du sysslar med nu då? trivdes du på posten??
  • softisch

skulle inte börja jobba på posten, ok för ett tag som extrajobb men inte som heltid.Som sagt är det slitigt, men man får bra med pengar om man väljer att jobba natt på ngn postterminal.

• gretagarbo

Verkar som att det är bäst att jobba på terminal då? jag har inga problem med natt jobb. Ska man ringa och be att få prata med ansvarig eller ska man skicka in en intresseanmälan? Vilket är bäst?

• TessanSessan
    gretagarbo skrev 2008-07-30 20:04:49 följande:
    Verkar som att det är bäst att jobba på terminal då? jag har inga problem med natt jobb. Ska man ringa och be att få prata med ansvarig eller ska man skicka in en intresseanmälan? Vilket är bäst?
    Nu vet jag inte på vilken ort du bor men vad jag har förstått så finns det bara några få terminaler där det sorteras post i större mängder. Idag görs så mycket på maskiner så den manuella sorteringen drar de ner på överallt. Men det ska inte vara så svårt att få jobb om du bor i närheten. Det är stor omsättning på personal, men tror inte det är så lätt att få heltid. De har fler deltidare istället. Jag tycker du ska ringa och höra. De är just nu mitt uppe i att tillsätta personal och alla timanställdas kontrakt går ut/förnyas nu den siste september så att höra av sig nu är rätt lägligt =)
  • TessanSessan

Jag kan föresten beskriva mina arbetsuppgifter också, kanske kan vara intressant så du vet vad du ger dig in på
    I början brukar man bara få sitta på den manuella sorteringen. Då sitter du vid ett fack och sorterar helt enkelt. Sen får du lära dig att koda, vilket betyder att du sitter vid en dator där det kommer upp brev på skärmen som du ska skriva ner deras postnummer.
    Sen finns det två olka maskiner man får lära sig. Man matar in post och tömmer de olika facken de kommer ut i. Och så finns det lite andra småuppgifter, men det där är de stora grejerna iaf =) Det brukar vara lite rotation på uppgifterna så det inte blir allt för enformigt.
    Så ser det alltså ut på småbrev och stora brev. Det finns andra "avdelningar" också som jag inte kan komma ihåg nu vad det heter, men det är iaf där posten kommer in och delas upp i olika kategorier (fladder, stora brev och småbrev). Men det vet jag inte så mycket om för där har jag aldrig jobbat.

Lycka till med jobbsökandet och fråga om det är något annat du undrar över =)

Föresten om det är i närheten av malmö du bor kan du inboxa mig så får du nummret till personalansvarig.

• PetraD

postsortering sker på terminalerna ja
    det är väl personalansvarig du ska prata med

gretagarbo skrev 2008-07-30 20:04:49 följande:
  • CottonCandy

ja jobbar på posten men på åkeriet så .. men sök reda på personalansvarig/personalrangeraren å ring å prata me den personen.... sortera brev då har man skift arbete va ja förståt

• gretagarbo

Jag har jobbat både skift och natt förr, så det borde inte vara ett problem. Tack så mycket alla ni som svarat :)

TessanSessan: Jag bor inte i närheten av Malmö, eller ja jag har ca en timmes bilväg dit då Glad. Tänkte höra mig för i närheten först. Tack ändå!

• MinaStjärnor

gretagarbo; Jag jobbar som butiksansvarig nu inom it-mobil branshen. Jag trivdes bra på posten, men efter min föräldraledighet fick jag andra arbetsuppgifter,vilket jag inte ville. Så då sökte jag nytt jobb.

• ludenben

Har jobbat på posten trivdes ganska bra som brevbärare. Självständigt, fritt och massa med gratis motion. Usel lön och tungt med all reklam var nackdelarna... kallt på vintern men annars var det ett kanonjobb

Svar på tråden Jobba på posten?