• längtar hoppas

Dålig syn när man är gravid v 8?

Är gravid i v. 8, kom tillbaka från semestern i förrgår & jag märker att jag knappt ser något på skärmen, allt är småsuddigt, känns riktigt obehagligt!!! På långt håll är det rejält suddigt trots att jag har glasögon! Tänkte boka tid för nya glasögon men kom på att det kanske kan ha något med graviditeten att göra så jag sökte lite & hittade att man kan få det i slutet av graviditeten alltså efter v 25. Någon som fått det redan i v 8??? Är orolig för min otroligt suddiga syn.
    Tacksam om någon har något svar!?

• Svar på tråden Dålig syn när man är gravid v 8?
  • MrsLi

Jag tycker du skall uppsöka en ögonmottagning så dom kan kolla dig. Du är väl inte diabetiker?

• mia567

Jag är också gravid i v. 8. Redan innan gravididtet tyckte jag att jag började se sämre men nu känns det som om det blivit ännu sämre. Fast jag vet iof inte om det har med graviditeten eller ngt annat att göra.

• AmZz

Jag är i v. 10 o har linser. Jag tyckte oxå i v. 8 att jag såg suddigare. Men kolla upp det om du är osäker.

• milimina

jag vet att ajg såg sämre med junior, och har redan noterat det emellanåt den här gången (är i v11). det är inte farligt så länge man inte börjar se väldigt suddigt, med fläckar eller förlorar en del av synfältet mm. det som händer är att trycket i ögats glaskropp förändras, det ä rvanligare i slutet av graviditeten då hela kroppen är påverkad av tyngd osv men säkert itne helt omöjligt att få såhär tidigt. för mig gör det skillnad att ha glasögon istället för linser.

ts om du tycker att du ser rejält mkt sämre ska du nog få det kollat hos en optiker, de kan ju även se om något är fel eller om det beror på tryckförändring. är det normalt men du ser dåligt kanske det inte är helt fel att köpa ett par billiga glasögon att ha under graviditeten, den ska ju trots allt pågå ett tag till. be isf om receptet hos optikern och beställ ett par billiga glasögon på typ favoptic.com eller liknande ställe.

• TheSunset

Jag va och uppsökte optiker i mars då va jag oxå runt den veckan.
    Min syn hade ändrats men inte så jag behövde byta glasögon.

Sen i juni så gick jag tillbax igen. Då behövde jag byta glas.

Nu har jag jätte jobbigt med synen är i vecka 25...Hoppas den blir bättre sen när bebisen e ute.

Innan behövde jag bara glasögonen när jag läste och så...nu använder jag dom hela tiden.
    Men uppsök en optiker e mitt råd.

♥ ♥ Hampus 990910 & Julia 061101& Liten bf 081119 ♥ ♥
  • längtar hoppas

Tack för alla svar nu blev jag lite lugnare, är en obehaglig känsla när allt är lite suddigt, måste blinka till några ggr för att försöka se klarare :) Sjukt, men då vet jag att jag inte är ensam. Får väl se om jag blir tvungen att ha glasögon hela tiden ju längre in i graviditeten jag kommer, hi hi kommer väl inte se något alls annars :) Känns jätte skönt & lugnade att läsa era svar!Tack så jätte mycket!!!
    Kram på er alla!

• lilla sandra

Är gravid i v 36 nu, fick dålig syn väldigt tidigt -kanske i v 6-7.
    Den har blivit sämre o sämre hela tiden.
    Jag som hade tänkt att fixa mitt körkort nu innan bebisen kommer, men det kan jag bara glömma tyvärr.
    Får ta tag i det sen helt enkelt.
    Jag har ganska mkt huvudvärk, men har kommit överrens med optikern om att vi tar nya glasögon sen. OM det behövs då.

Så absolut kan du få dålig syn redan i v 8. Tyvärr kanske man ska säga.

• längtar hoppas

Då vet jag vad jag har att se fram emot :) Eftersom jag är så tidigt i graviditeten så tycker jag dock att alla symptom är ganska bra, men kommer nog inte tycka det om ett tag :) Får väl köpa ett par billiga glasögon möjligen eftersom det verkar som synen kommer tillbaka sedan.

• Ninde81

Men kolla iaf med en optiker det är nog bäst att kolla.
    Mitt råd.

Svar på tråden Dålig syn när man är gravid v 8?