Inlägg från: Birgitta2 |Visa alla inlägg
  • Birgitta2

Nu vill jag verkligen flytta hem till skåne, hur flyttar man en familj?!

Det var en fråga som kräver lite mer för att besvara. Om du preciserar dig skall jag försöka svara, då jag gjort samma sak själv.

• Birgitta2

Hmmm.... svårt läge. Här är ju husen enormt mycket billigare, beroende naturligtvis var nånstans ni skall bosätta er. Så det blir ju inga problem med att sälja ert hus och köpa ett härnere. och... det är lättare för Stockholmsbarn härnere än skånebarn i Sthlm, så det är heller inga problem. Kompisar får de ganska snabbt. Värre är det för er vuxna att skaffa vänner. Det är svårare när man är vuxen att göra det.

Nån av er måste ha ett jobb på gång när ni flyttar ner pga försörjningen. Troligen får ni en vinst när ni säljer huset och kan leva ett tag på det, men då jag inte känner till vilka bolån ni har så är det svårt att sia om.

• Birgitta2

Man måste ju inte bo där man är uppvuxen. Skåne är inte så stort. I Malmö får du betala 3 mille för ett hus som kostar 800 000 kr i Höör/Hörby.

Mina barn var 2 resp 4 år när jag flyttade från Stockholm till Skåne. Jag flyttade från Sthlm där jag vuxit upp till Skåne för att jag ville bort från storstan.

MEN... jag var själv. Du har en man att ta hänsyn till. Och ni måste båda vara helt överens. Du kan inte flytta om din sambo är tveksam. Det kommer du få i nacken om han kommer vantrivas. Och ni kommer inte fungera i relationen om han mår dåligt och skyller flytten på dig.

Ni får nog diskutera detta lite mer. Ni kanske kan ta tjänstledigt båda två, och provflytta ner till Skåne och se vad som händer. Nån av er skaffar jobb härnere för ett år, ni hyr ut ert hus i Stockholm.. jag vet inte, bara spånar på idéer.

Svar på tråden Nu vill jag verkligen flytta hem till skåne, hur flyttar man en familj?!