Inlägg från: bebben Elias mamma |Visa alla inlägg
  • bebben Elias mamma

Nu vill jag verkligen flytta hem till skåne, hur flyttar man en familj?!

Jag tror att du förskönar bilden lite som jag också gjorde innan jag flyttade hem till Skåne (från Spanien). Barn blir ju stora snabbt och klarar sig utan barnvakt och det är verkligen inte lätt att få nya vänner som vuxen, inte som blir nära vänner. Kan ni inte prova på att bo hos din mamma eller hyra något för några veckor innan ni tar ett så stort beslut.

För en 4 åring kan det vara rätt jobbigt att behöva byta dagis, få nya vänner etc. Jag har en vän som flyttade vars 4 åring inte alls tycker om sitt nya dagis och bara vill flytta tillbaka.

• bebben Elias mamma

Är det helt otänkbart att dina föräldrar flyttar då? Jag längtade också efter mina föräldrar massor. Men det blev inte riktigt så idylliskt som jag hade tänkt. När vi bara träffades några gånger per år så var de ju så tokiga i sina barnbarn men nu när vi bor ett stenkast ifrån så är de så klart engagerade men vill inte passa dem eller leka med dem lika ofta som jag hade trott. De har ju sina jobb, vänner etc med.

Sen när man är på semester där man växt upp är det ju inte samma sak, då gör man bara roliga saker. Vi flyttade mest av ekonomiska orsaker men jag längtar tillbaks massor och det trodde jag aldrig att jag skulle göra. Just då innan flytten kändes Malmö som paradiset på jorden

• bebben Elias mamma

För min del hade jag en idyllisk syn på hur förskola, läkarvård etc. fungerade här. Nu tycker jag nästan det var bättre system i Spanien. Sen när jag kom på semester hit så träffade jag alla mina ungdomskompisar och vi hade jätteskoj, men nu när jag bor här så blir det ju inte att vi träffas var dag. Alla har sina liv med sina jobb och jag själv har inte mycket ledig tid heller.

Jag skulle iallafall tänka mig noga för så man slipper bli besviken och kanske vill flytta hem igen. Jag känner själv att en flytt till hade jag inte gjort för barnens skull nu när de kommit tillrätta här. Det är lättare utan barn med med barn så får man tänka på hur de påverkas och vad som är bäst ur deras synvinkel. Det kanske blir jättebra om ni flyttar men om ni nu har jobb, vänner, radhus och allt där ni bor så tror jag inte att barnen mår dåligt av att ha en superengagerad mormor som kommer och hälsar på bara ibland.

Svar på tråden Nu vill jag verkligen flytta hem till skåne, hur flyttar man en familj?!