• Anonym

Vad får jag för semestertillägg, hur räknar man?

Tjänar 36000 i mån och har haft semester i 3 veckor... vad blir min ersättning då? Någon som vet?

• Svar på tråden Vad får jag för semestertillägg, hur räknar man?
  • allakantralla

Det beror väl på vilket avtal du har. På mitt jobb är semestertillägget på 0,44%. Det betyder att jag räknar 0,0044 * månadslön * antal dagar jag har tagit ut semester.

• Anonym

OK, trodde det var samma för alla

• Anonym

det var ett lågt semestertillägg du hade... låter inte troligt för min del... har hört 12%, kan det stämma?

• Miffomorsan
    Anonym skrev 2008-07-30 14:30:17 följande:
    det var ett lågt semestertillägg du hade... låter inte troligt för min del... har hört 12%, kan det stämma?
    Om man har månadslön så räknar man på ett annat sätt än om man går på timmar. Därav den låga procenten. Man får ju sin vanliga månadslön + tillägget.
    Jobbar du på timmar räknas procenten på allt du tjänat in under semesterperioden och den procenten tror jag är lagstadgad till 12,72% eller om det var 12% och visst tillägg beroende på avtalet.
  • Anonym

Jag har månadslön, ej timanställd.... vad blir det då?

• Miffomorsan

Kollade med mitt fack (Unionen) och då skulle det för dig bli 288kr/dag
    3 veckor ger då = 4320 kr - skatt.

• Anonym

Super Puma: Tack för din hjälp!

• Miffomorsan

Det var så lite så!

• allakantralla

Nej, nu pratar ni om olika saker. Semesterersättning och semestertillägg är inte samma sak. Semesterersättning är pengar du får i s t ä l l e t för semesterdagar, medan semestertillägg är pengar du får när du t a r u t semester. Och det är inga 12%.

Du har kanske ett semestertillägg på 0,8%, då räknar du 0,008 * 36000 * 15 (antalet uttagna semesterdagar).

www.kollega.se/index.cfm&o=2&c=8389

Miffomorsan skrev 2008-07-30 14:33:33 följande:
    Om man har månadslön så räknar man på ett annat sätt än om man går på timmar. Därav den låga procenten. Man får ju sin vanliga månadslön + tillägget.Jobbar du på timmar räknas procenten på allt du tjänat in under semesterperioden och den procenten tror jag är lagstadgad till 12,72% eller om det var 12% och visst tillägg beroende på avtalet.
  • Miffomorsan
    allakantralla skrev 2008-07-30 14:59:11 följande:
    Nej, nu pratar ni om olika saker. Semesterersättning och semestertillägg är inte samma sak. Semesterersättning är pengar du får i s t ä l l e t för semesterdagar, medan semestertillägg är pengar du får när du t a r u t semester. Och det är inga 12%. Du har kanske ett semestertillägg på 0,8%, då räknar du 0,008 * 36000 * 15 (antalet uttagna semesterdagar). www.kollega.se/index.cfm&o=2&c=8389Miffomorsan skrev 2008-07-30 14:33:33 följande:
    Och skillnaden mellan din o min uträkning blir?
  • allakantralla

Ingen.

Vad oförskämd jag verkar. Har ingen aning om hur jag fick det till att du talade om semesterersättning. Jag rörde till det och ber om ursäkt. Skyller på värmen.

Miffomorsan skrev 2008-07-30 16:26:54 följande:
    Och skillnaden mellan din o min uträkning blir?
  • Miffomorsan
    allakantralla skrev 2008-07-30 20:07:45 följande:
    Ingen. Vad oförskämd jag verkar. Har ingen aning om hur jag fick det till att du talade om semesterersättning. Jag rörde till det och ber om ursäkt. Skyller på värmen.Miffomorsan skrev 2008-07-30 16:26:54 följande:
    Ingen fara - trodde själv jag rört till det när jag räknade på ditt sätt och fick samma summa.
Svar på tråden Vad får jag för semestertillägg, hur räknar man?