• SandyL

Svinkoppor?!?!?!?

Min dotter 10 månader har ett litet rött märke på högra höften precis över skinkan, e ett litet "öppet" rött märke, ingen sårskorpa lr nåt...

e så orolig om det är svinkoppor...ringde bvc, dom sa att jag skulle badda med klorexedin (lr hur det stavas) har gjort det nu i 2 dar o satt plåster på...hon har bara det märket, e pigg i övrigt.

• Svar på tråden Svinkoppor?!?!?!?
  • devega

jag tycker att du ska gå och kolla det. bättre att vara på den säkra sidan.

• Birgitta2

Låter INTE som svinkoppor. De vätskar och de blir fler och fler. Visst kan du badda med klorhexidin, men jag tror desivon går precis lika bra. Torka ut såret helt enkelt. Det kan vara ett litet insektsbett av något slag. Själv hade jag inte oroat mig över ett enda märke. Men sprider det sig och blir fler, så hör av dig till läkaren igen.

• ruffe4

svinkoppor sprider sig snabbt, så är det bara ett märke låter det inte som det är det. Dessutom brukar dom sitta kring munnen

• SandyL
    Birgitta2 skrev 2008-07-30 14:57:31 följande:
    Låter INTE som svinkoppor. De vätskar och de blir fler och fler. Visst kan du badda med klorhexidin, men jag tror desivon går precis lika bra. Torka ut såret helt enkelt. Det kan vara ett litet insektsbett av något slag. Själv hade jag inte oroat mig över ett enda märke. Men sprider det sig och blir fler, så hör av dig till läkaren igen.
    okej, tack lugnade mig lite nojjig som mamma blir man......

nee har inte spridit sig utan det e bara det märket.......
  • SandyL

har haft nya up and go blöjor....libero limited adiciton...märket sitter typ där vid blöjkanten.....kanske det som skavt upp med......svårt o veta

• Marlene

svinkoppor ska man väl för övrigt inte plåstra om, tanken är väl att den ska torka ut vilket det inte gör med plåster på

• SandyL
    Marlene skrev 2008-07-30 15:01:50 följande:
    svinkoppor ska man väl för övrigt inte plåstra om, tanken är väl att den ska torka ut vilket det inte gör med plåster på
    okej.....tänkte mer på att man inte kommer i hudkontakt med det......ifall det smittar..
  • Birgitta2

Min dotter fin svinkoppor i nästan vuxen ålder. På skinkorna och ryggen bl a. Hon fick antibiotika för det. Och det försvann. Jag tror att nån enstaka prick skall man bara låta vara. Men skaver blöjan mot pricken så är nog plåster inte helt fel. Fukta med klorhexidin och sätt på plåster. Det försvinner nog snart.

• SandyL
    Birgitta2 skrev 2008-07-30 15:06:34 följande:
    Min dotter fin svinkoppor i nästan vuxen ålder. På skinkorna och ryggen bl a. Hon fick antibiotika för det. Och det försvann. Jag tror att nån enstaka prick skall man bara låta vara. Men skaver blöjan mot pricken så är nog plåster inte helt fel. Fukta med klorhexidin och sätt på plåster. Det försvinner nog snart.
    Mmm...hoppas det...
    Hon verkar ju inte ha ont av det...
    Jo dom sa på bvc dom helst inte vill ge antibiotika till så små. Hoppas det försvinner
  • Marlene

Man kan ju tejpa på en kompress, men i ett plåster blir det ju fuktigt

SandyL skrev 2008-07-30 15:04:31 följande:
    okej.....tänkte mer på att man inte kommer i hudkontakt med det......ifall det smittar..
  • Birgitta2
    Marlene skrev 2008-07-30 15:17:25 följande:
    Man kan ju tejpa på en kompress, men i ett plåster blir det ju fuktigt
    Nej då, inte blir det fuktigt, det kommer in luft från 2 sidor. Men kompress är ju inte heller fel. Om man bara tejpar på 2 sidor och inte på alla fyra.
  • Tjejan83

Hej!

Förra helgen upptäckte jag ett litet sår på min sons (6 mån gammal) överarm och kunde inte fatta var han hade fått det ifrån. Under dagarna som gick växte såret och blev större och större (jätteläskigt). Jag gick till BVC och blev skickad till vårdcentralen. De tog en odling och vi fick antibiotika utskrivet (detta var i fredags) och såren (ett till sår kom fram, på magen, under fredagen) och redan på lördagen slutade såren att växa och i måndags var det en klar förbättring. De ringde precis från vårdcentralen och sa att odlingen visade att det var stafylokocker. Hans sår såg ut skrapsår, vätskande, huden drar sig mer och mer tillbaka (såret växer), ingen sårskorpa. Skönt att det löste sig för oss.

Lycka till TS! Om såret växer tycker jag att du ska till vårdcentralen så fort som möjligt. Om det är stafylokocker kanske man då hinner behandla lokalt innan det blir för stort så att antibiotika krävs. Låt oss veta hur det går!

• Tjejan83

Tillägg: de första dagarna efter vårdcentralen hade vi såromläggning för att skydda såren, nu när de ha torkat låter jag de vara öppna så att de får lufta sig och på så sätt läka.

Svar på tråden Svinkoppor?!?!?!?