Inlägg från: hallonpannkaka |Visa alla inlägg
  • hallonpannkaka

min diskmaskin lämnar diskmedelrester kvar på disken

Byt diskmedel, tyvärr är de "billigare" varianterna av diskmedel tyvärr oftast något sämre och maskinerna har svårt att lösa upp dem. Och tabletter ska man inte använda, det blir alldeles för stora doser. Max en halv tablett ska du använda om du har en vanlig 60cm bred diskmaskin. Men pulver som du själv doserar är att föredra. Jag använder Finish pulver, det är superbra.

Säljer diskmaskiner hela dagarna, så lite koll har jag i a f :)

• hallonpannkaka

mimmi 1 skrev 2008-08-09 19:05:18 följande:

Äntligen nån som håller med mej Anna !!! pulver är det bästa... mycket mer ekonomiskt åxå... men bara finish och skona finns ju kvar, (tror jag) saknar yes, som jag tyckte var bäst, men finish är bra! dom nya inkapslade tabletterna, eller kuddarna går ju inte att dela heller, och så vansinnigt onödigt dyrt blir det!och till TS... att tabletten är mosad, har jag svårt att förstå om det skulle vara orsaken, eftersom det löses upp fortare då! har du samma problem om du kör ett varmare, längre program?? isåfall är det absolut tabletterna.. byt till pulver, din diskmaskin vill nog ha det istället!!
    Jag veeeet!! :)
    Jag har en 45cm disk som vi kör i stort sett varje dag, och jag klarar mig ett HALVÅR på den stora förpackningen Finish-pulver! Och den kostar 50 - 60 kr har jag för mig (köper ju så sällan att jag inte minns, hehe).
    Kuddarna/tabletterna är bluff, det är klart att tillverkaren vill att du överdoserar så dom får sälja mer diskmedel. Konsumentverket och tillverkarna av diskmaskinerna hatar dom verkligen :)

Electrolux gör i grunden bra produkter, däremot får du betala ett överpris för att de för 10 år sedan endast hade svensktillverkade maskiner. Du får mycket mer för pengarna om du istället väljer t ex en Siemens. Det är i a f min åsikt efter över 10 år i branschen, med erfarenhet av jobb både i butik och hos tillverkare...
  • hallonpannkaka
    LillaEllan skrev 2008-08-12 17:51:05 följande:
    äh... om säljare inte ens vilja sälja dom trots att dom är dyrare så måste det ju finnas nåt i det?jag har elektrolux spis och kylskåp också kylskåpen är väl hyfsade men resten är totalt skit! fula är dom tillochmed!jag har haft skiten i ett år och den har ALDRIG diskat rent, vi har haft en elektrolux gubbe här för att laga den och han tyckte inte det var onormalt utan kanske skulle prova med lite mer salt och spolglans och det gjorde ju inte saken bättre överhuvudtaget.
    Jag förstår inte riktigt din första mening? Jag har inte sagt att säljare inte vill sälja dom, utan att jag personligen anser att man ofta betalar lite mer än maskinerna är värda. Sen finns det säkert säljare som tycker att det är världens bästa maskiner...
    Och fula är ju en smakfråga, varför valde du maskiner som du inte gillade utseendet på? (om du nu hade möjlighet att välja, det vet jag ju inte).

Och vad det gäller din disk så har du alltid rätt att få den felsökt om den inte diskar rent, kvarstår problemet är det bara att stå på sig tills den är fixad eller utbytt. Och att avgöra om disken är ren eller inte efter att man kört ett normalprogram måste ju vara ganska lätt?
    Vad använder du för diskmedel by the way?
  • hallonpannkaka

NeA 84 skrev 2008-08-12 20:36:31 följande:

jag har fått tag på maskindiskmedel som är som kulor...asså nästan som pulver.ska jag dosera det i facket eller kan jag hälla det i botten av maskin?när jag hade bänkdiskmaskin så hällde jag de i botten....
    Hmm, vad är nu detta för märke på diskmedel?
  • hallonpannkaka
    jagäraf skrev 2008-08-14 08:16:10 följande:
    Nu blir jag jätteintresserad! Räcker det verkligen med bara en halv diskmaskinstablett? Jag har en Miele av förra årets modell, diskar superbra men jag använder en hel tablett. Kanske jag skulle våga testa och halvera, låter ju jättebra både ur miljö- och ekonomisynpunkt!
    Testa absolut med en halv tablett, ska du göra ett intensivprogram när du har jättesmutsig disk kan du ju ta en hel.
    Och när tabletterna är slut köper du pulver istället :)
  • hallonpannkaka

mimmi 1 skrev 2008-08-14 13:35:06 följande:

så, du har sett alla då??jag blir så ledsen...Att du otrivs med ditt kök, är ju uppenbart, men det betyder ju inte att alla andra gör det!!!!!Nu tycker jag att vi lägger ner den här diskussionen... jag älskar mitt elektolux-kök, och du hatar ditt....Byt ut ditt du, så behåller jag mitt!!!!!
    Jag har nog sett betydligt fler färdiga kök från Elux än LillaEllan, och jag tycker vissa av deras serier är fina. Bl a Champagne-serien, men den finns ju tyvärr inte kvar längre. Däremot efterfrågas den av kunder titt som tätt, så den kommer kanske tillbaka i något nytt utförande.
    Och som nämnts hundratalet ggr, smaken är som baken och tur är väl det... Låt LillaEllan vara bitter och arg :)
  • hallonpannkaka

NeA 84 skrev 2008-08-14 20:42:57 följande:

vad jag vet så arbetas det med "champange" kylarna å frysarna. såna med vatten å is i dörrarna. bor i elux-land
    Source & Glacier-skåpen (med is och vatten i dörren) har bara funnits i vitt och rostfritt, om de inte dykt upp i Champagne (typ beige färg) under de 2 veckor jag haft semester nu :)
  • hallonpannkaka
    vinterlärka skrev 2008-08-25 13:01:34 följande:
    I och för sig är pulver ganska osmidigt, men jag får se.
    Finish har ju en färdig behållare med handtag och hällpip, det är hur enkelt som helst...
  • hallonpannkaka

mimmi 1 skrev 2008-08-25 20:23:59 följande:

här hos oss finns bara finish i refillpåsar.. det är däeför jag har det i en liten hink ;o)
    Va skumt! :)
Svar på tråden min diskmaskin lämnar diskmedelrester kvar på disken