• Anonym (25k)

25000kr efter skatt, en inkomst - bra/dåligt?

Undrar om ni anser att det är en bra eller dålig inkomst för en familj?
    Vi är två men bara en av oss arbetar då vi valt att jag skall vara hemma med barnen.
    Min man får ut 25k rent per månad - bra eller anser ni att det är för lite?
    Själv anser jag att det är helt ok men vi har å andra sidan på tok för höga utgifter så har inte mkt kvar i slutet av månaden ändå...

• Svar på tråden 25000kr efter skatt, en inkomst - bra/dåligt?
  • Pysse

Jag tycker också det känns som lite för 4 personer att leva på. Under ett par år går det säkert, men i längden tror jag det blir jobbigt.
    Tycker också lite synd om din man, som själv måste försörja familjen.

• Joual

Anonym (25k) skrev 2008-07-31 10:10:54 följande:

Tycker själv som sagt att själva inkomsten är ok men att vi hanterar pengarna för dåligt.Fiskar inte efter "avundsjuka svar" utan bara vad kanske summan i sej anses som. Bra eller mindre bra...
    På vilket sätt tycker du att ni hanterar pengarna dåligt? Har ni någon budget som ni följer? Sparanden?
  • Anonym

Vad är du ute efter igentligen?? Du är väl mycket väl medveten om att ni har en dålig ekonomi om du inte har tänkt jobba på 7 år??!

• Smultronpaj

Vi har bara några tusenlappar mer än så och vi klarar oss gott trots att vi har en hög boendekostnad + två bilar. Jag har valt att inte ta ut mer FP än så och ändå har vi pengar över till sparande. Däremot har vi varit duktiga på att inte dra på oss önödiga utgifter. Vi har inga avbetalningar, smålån etc. och har inte bundit upp oss på onödiga småräkningar.(Förutom internet)

• ejjasj

Du ska inte jobba på 7 år??? ojoj, ilands problem isåfall.

Om du har råd att gå hemma i 7 år så har ni bra inkomst - då låter det mera som att ni har 'lyxproblem' - alltså slösar på fel sätt.

Sätt upp en månadsbudget (jag använder ett excelsheet från www.nordea.se) - SPARA, köp inte på kredit.
    Skaffa IP telefoni eller slopa helt och kör med Skype
    Storhandla på lågprismatvarubutiker - det finns faktiskt bra mat där.
    Handla inte nya kläder till bebisen - du har ju 1 redan så nya saker behövs ju knappast
    köp tygblöjor
    Har ni lån - oftast bättre att slå samman alla i ett
    baka eget bröd

25.000 efter skatt är ju som 12.500 pp vilket iofs är aningen lite men fullt möjligt - alltför många i sverige som har mindre tom.

Bor ni för stort/dyrt - nergradera!!!

• Anonym

Själv tycker jag att det är mkt pengar. Jag o min sambo har tillsammans ut 20tusen, vi klarar oss bra, bor i hus, ett barn, hund, ganska ny bil m.m. vi har ändå kvar mellan 12-15 tusen varje månad.

Det handlar ju om vad ni har för utgifter. Har ni dåligt me pengar kvar när lönen kommer så får ni se över vad ni har för utgifter. Inte svårare än så, annars får du väl börja jobba..

• Anonym (25k)

Vi har skype, betalar ej bensin ej heller för min mans mobil och själv har jag kontantkort och behöver nästan aldrig ladda nytt.

Alltså vi har, en bra månad, 11000 kvar efter vi betalat den månadens kostnader (exkl mat mm) och en mindre bra månad kanske 7000 istället.

Sen så föredrar vi att jag är hemma med barnen mot att dom skall gå på dagis etc. Så mindre pengar tar vi för det valet.

Har kvar alla FP-dagar och får iofs barnbidrag (som dock skall sparas åt barnen).

• ejjasj

varför beröva barnen den fina erfarenheten av dagis?! Lär barn att umgås med andra barn - bli sociala och ta andra auktoriteter än mamma...

men det är som sagt erat val då.

Ja, men då låter det ju som att ni inte har så stora problem, så kanske mer en önskan från din sida att ha mer pengar?

• Anonym (25k)

Mh, kanske... Eller rättare sagt kanske mindre utgifter. Har en kallhyra på 10000 nu och den vill jag gärna ifrån...

Och våra barn umgås ju ändå med andra barn och får även lyssna till vad andra vuxna säger. Varför skulle det bara vara fallet om dom skulle gå på dagis?

Jag säger heller inte hundra att vi kommer hålla så här tiden ut tills lilleman börjar skolan men fungerar det så varför inte? Skulle det kännas tufft och/eller fel för någon av oss så ändrar vi ju på planerna men nu fungerar det bra att jag är hemma med dem fulltid.

Min man anser inte att han drar något lass själv då detta även är hans önskan.

• Meria

Vi klarar oss på 23000 efter skatt och är snart 4 personer hemma. Det är iofs tillfällig, 2 år till sen har jag läst klart och ska börja jobba. Går går det ju, men ibland får man snåla lite väl och då längtar jag verkligen tills vi har runt 10 000 mer i månaden och slipper vända på pengarna. Som de andra sagt, beror på era andra utgifter också såklart, men har ni 7-11000 kvar till mat, nöjen och så är det inte allt för illa i mina ögon.

♥ Loke -06 & Lillebror v.22 ♥
  • Kinne79

Anonym (25k) skrev 2008-07-31 11:12:58 följande:

Har kvar alla FP-dagar och får iofs barnbidrag (som dock skall sparas åt barnen).
    Kan du inte börja ta ut lite dagar då, så får du ju mer pengar.
  • Anonym

men varför tar du inte ut fpdagarna? ta ut några dagar i veckan så räcker dem ju länge! skönt att kunna vara hemma med barnen,om min man tjänade som din hade jag också varit hemma med mina.

• Anonym (25k)

Kommer ta ut dom nu snart men pga att vi kommer få lite ändrad boendesituation och snarare behöver ta ut dom då än att vi vill... Hoppas dock på att ev. kunna spara en del pengar då också.

• Anonym (74)

Det mesta funkar ju om man är motiverad. Tänk dock på att du inte samlar pengar till pensionen om du inte arbetar, se till att skaffa en privat pensionsförsäkring till dig och betala in så att att du har en egen pension. Man vet aldrig vad som händer.....

• plantan

jag förstår egentligen inte varför du undrar, om situationen fungerar för er så är väl inte pengarna ett problem? jag får bara känslan av att det ska klappas för att du valt att vara hemmafru eller att din man tjänar mkt. Ledsen kan ju vara ngt som ligger hos mig bara, smått avundsjuk kanske. Kommer aldrig kunna vra hemma med mina blivande barn så.
    Ta hand om varandra njut av livet

• Anonym (25k)

Nee inga klappar behövs. Tacksam att vi faktiskt kan ha det så här även om det samtidigt också gör att vi har mindre pengar än många andra familjer...

Var faktiskt mest nyfiken vad inkomsten räknas som, oavsett utgifter, för en familj.

• Anonym (på väg)

För oss hade det varit lite just nu, vi har tillsammans ut nästan det dubbla - ändå är det inte mycket över varje månad. Eftersom vi skall bygga till huset så behöver vi alla pengar, det blir knapert när bebisen kommer (i december) och vi måste leva på drygt 10000 mindre i månaden - vilket ändå är 10000 mer än vad ni har. Dock tror jag att vi skulle klara oss på 25000 kr i månaden om vi inte bygger till och därmed tar mer lån. Just nu har vi räkningar på ca 25000 kr per månad (inkl mat) men mycket är onödigt (billån drygt 5000 kr) och vi handlar inte på billigaste stället. Om man skall leva på en lön blir det inte mycket över till sparande, spara hela barnbidraget fungerar nog inte, inga dyra bilar, laga all mat själv, inte äta ute, inga semesterresor - men det skulle nog gå. Värsta är väl att jag inte haft råd att ha kvar hästen.

Sen som sagt - du skall ju ta ut dina fp-dagar, går det för länge utan jobb eller fp så sjunker väl SGI? Då blir det mindre i fp framöver. Jag kan inte reglerna riktigt. Sen om du skall gå hemma i sju år så skall du skaffa en pensionsförsäkring till dig samt en livförsäkring på din man med dig som förmånstagare. Jag har också för mig att inom vissa kommuner kan man söka vårdnadsbidrag för att vara hemma med barnen.

Om det finns barn i närheten i samma ålder och som också är hemma på dagarna så visst hade det varit bra att ena föräldern varit hemma. Hos oss hade det dock blivit min man, jag tjänar mest så vi har inte råd med att jag är hemma för länge.

Svar på tråden 25000kr efter skatt, en inkomst - bra/dåligt?