För oss hade det varit lite just nu, vi har tillsammans ut nästan det dubbla - ändå är det inte mycket över varje månad. Eftersom vi skall bygga till huset så behöver vi alla pengar, det blir knapert när bebisen kommer (i december) och vi måste leva på drygt 10000 mindre i månaden - vilket ändå är 10000 mer än vad ni har. Dock tror jag att vi skulle klara oss på 25000 kr i månaden om vi inte bygger till och därmed tar mer lån. Just nu har vi räkningar på ca 25000 kr per månad (inkl mat) men mycket är onödigt (billån drygt 5000 kr) och vi handlar inte på billigaste stället. Om man skall leva på en lön blir det inte mycket över till sparande, spara hela barnbidraget fungerar nog inte, inga dyra bilar, laga all mat själv, inte äta ute, inga semesterresor - men det skulle nog gå. Värsta är väl att jag inte haft råd att ha kvar hästen.
Sen som sagt - du skall ju ta ut dina fp-dagar, går det för länge utan jobb eller fp så sjunker väl SGI? Då blir det mindre i fp framöver. Jag kan inte reglerna riktigt. Sen om du skall gå hemma i sju år så skall du skaffa en pensionsförsäkring till dig samt en livförsäkring på din man med dig som förmånstagare. Jag har också för mig att inom vissa kommuner kan man söka vårdnadsbidrag för att vara hemma med barnen.
Om det finns barn i närheten i samma ålder och som också är hemma på dagarna så visst hade det varit bra att ena föräldern varit hemma. Hos oss hade det dock blivit min man, jag tjänar mest så vi har inte råd med att jag är hemma för länge.