• Mimer

Vilken nyans av vitt ?

Vilken nyans av vitt föredrar du att måla dina möbler eller din inredning i? ...alla vi som målar om allt möjligt i vitt!
    Här har det blivit s.k antikvit, använder färgen Alcro Servalac Aqua halvblank tonad vit S 0502-Y till det mesta såsom till bord, pallar etc jag målat om, samt till alla snickerier inomhus inklusive furutrappan.
    Tycker den är lätt att måla med, täcker bra och rinner inte. Te.x Jotuns Lady färg är också en bra färg men mer svårmålad med tyckte jag.
    Så, vilken färg använder ni?

• Svar på tråden Vilken nyans av vitt ?
  • Mimer

Någon gång har jag dock blivit fundersam om jag skulle ha använt en mera kritvit ton, den tonade vita är ju lite varmare i tonen, lite gulare. Hur resonerar ni?

• Marie IE B

Vi använder Nordsjö Bindoplast till väggarna, kulör Nordsjövit.
    Till snickerier har det blivit lite olika sorter men oftast Nordsjö och så oljefärg. Ibland S-0500-N och ibland helt obruten vit (t ex byrån som jag har mitt adoptions-galleri)

• CMH

Jag använder Alcro vit halvblank och Beckers oljefärg vit halvblank (kommer inte ihåg vad dom heter) vill bara ha helvitt hemma hos oss, köpte ett litet drivhus från Jotex (skit sött) som jag trodde var vitt men det var mer gräddvitt (kanske det heter?) så den målade jag om vit.
    På större möbler använder jag Alcrofärgen som är vattenbaserad för det blir ändå en ganska matt yta, på andra saker tex paradhyllan, sonens gunghäst och mindre grejer så använder jag Beckers oljebaserade för den blir jätte blank och fin, tror det blir för mycket att ha det på stora möbler också..
    Just nu står alla saker som jag målat inträngda i våran stuga för vi flyttar i slutet på augusti så vem vet, det kanske ser förjävligt ut när allt kommer på plats med kritvita möbler som en del är blanka och en del matta :) Finns ju risk att det ser kallt ut med alla vita möbler, kan tänka mig att antikvit är mycket varmare..

Egon 080109
Svar på tråden Vilken nyans av vitt ?