• MILFilicious

Mjuk blåbärskaka

Jag är på jakt efter ett gott recept på en mjuk blåbärskaka. Den ska kunna bakas i en såndär rund form med löstagbarkant. Alltså ingen långpanna som de flesta recept anvisar. Tips?

BF Närsom i November
  • Svar på tråden Mjuk blåbärskaka
  • MILFilicious

puff puff.
    nån som provat det här receptet då?

BLÅBÄRSKAKA

1 kaka = ca 8 portioner

2 pkt djupfrysta blåbär à 225 g
    eller 5 dl färska bär
    2 ägg
    2 dl socker
    250 g Kesella
    1 dl vispgrädde
    1 msk pressad citron
    ½ dl vetemjöl

Tina bären. Sätt ugnen på 175°. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt Kesella, grädde, citron och mjöl och blanda väl. Häll smeten i en smord, ugnssäker form och strö över bären. Grädda i 45 – 50 minuter och servera gärna med glass.

BF Närsom i November
  • Carlshägg52

hej.

Idag bakade jag den här blåbärskakan, men jag tycker att det är alldeles för mycket blåbär i den.

En kartong är nog lämpligt inte mer.

• MILFilicious

Då jag bakade den använde jag en kartong med blåbär, men tyckte nästan de blev för lite :P

BF Närsom i November
  • Carlshägg52

Hi hi ja ni ser vad man kan tycka olika. Baken är som smaken.

men kah använde en sådan här form med löstagbar kant och det hade läkt ut smet på sidorna, sedan när man skar en bit så var det mest blåbär så i mitt tycke för lite av själva kakan.

• Carlshägg52

Haha har nog blivit lite för mycket av det goda här smaken är som baken ska det ju stå.

• MILFilicious

Jag använde också en sån form. Jättepraktiskt. Kanske 1 ½ pkt blir bra. Eller en annan frukt tillsammans med blåbären.

BF Närsom i November
  • Carlshägg52

ja jag tänkte på hallon det kan ju vara gott att blanda i

Svar på tråden Mjuk blåbärskaka