• Diorlover

Provera? vad hjälper det för?

Ska nu få provera utskrivet tror ja det va. Ska hjälpa oss att bli gravida.. han sa det skulkr le få igång mensen men min mens e ganska normal. vad jag tkr. 28-30 dagars cykel. men hjälper detta med ägglossning som typ pergo?

• Svar på tråden Provera? vad hjälper det för?
  • jennyHI

hmmm... jag vet inte riktigt varför dem ger dig provera om du redan har en normal cykel. De gånger jag fått provera är antingen att få mens(hade ingen egen mens eller ägglossning under två år) eller att stoppa en mens som varar alldeles för länge(min höll på i 4 veckor).

• jennyHI

ville bara tillägga att provera inte hjälper med ägglossning. Jag har läst att man kan bli gravid under en provera cykel, men det är väldigt ovanligt. Plus, om man redan är gravid utan att veta kan det vara farligt för fostret om man börjar med provera. Tog din läkare ett blodprov först för att vara på säkra sidan?

• Diorlover

fick missfall för någon vecka sedan va på och gjorde VUL och där va inget foster. enda gången min mens va knas va i januari å försvann i två mån fick tillbaka den som vanligt. men då var jag ju gravid med utan å veta om det. visade inget på testerna, han tog inget blodprov direkt nej. han tjata bara om min vikt om & om igen. men kan jag ringa till min Bm för å göra blodprov så man vet?

• jennyHI

ja, alltid bäst att vara på säkra sidan! Jag är ju dock lite fundersam varför du måste ta proveran om du redan har en normal cykel. Sade läkaren ngt om det?

• Diorlover

nej läakren sa inget om det får väl läsa brevet ida han skickar mitt recept hem så.. han kollade alla hormon nivåer pga pco. allt va normalt endast shbg som va onomrmalt.. men får väl ta ett test ida å se. har BIM på fredag. tog ett test förra veckan fredag kanske visade svagt pos direkt.. vet ej om det är nya eller gamla hormoner för jag testade negativt några dagar efter missfallet. men han vet ju inte om jag va gravid heller för at det visade pos på akuten men d va så tidigt å svårt att se om där va något liv men han trodde på missfall. ahde ju djävsulskt ont med och blödde. nu känns det som om de fisksnärtar i magen på mig.. å känns inte alls som luft.

• Selenea

Proveran hjälper bara med blödningen, inte ägglossningen, så det är INTE samma sak som Pergotime. Förstår heller inte varför du får Provera om du har en normal mens.

• Diorlover

Okej konstig läkare då. för när vi prata i telefon så hördes det dålgit ha bryter på svenska. så han sa provera och kanske ngt annat. ahn sa detta skulle hjälpa oss bli gravid och med ägglossning. han kansk ska ge mig bägge tabletterna?

• Selenea

Ja, en kombination kan du ju få, men du behöver inte Provera om du har en regelbunden blödning. I så fall räcker det med enbart Pergotime. Jag fick båda under en tid eftersom mina cykler kunde bli uppåt 100 dagar långa, och vi ville få igång en blödning innan dess. Så fort jag lyckades få en regelbunden blödning slutade jag med Provera och åt enbart Pergotime. Då hade ju Proveran uppfyllt sitt syfte och det var meningslöst att fortsätta.

Svar på tråden Provera? vad hjälper det för?