Ni som har haft bitig valp
När slutar de att bitas?
När slutar de att bitas?
Min vovve tuggade aldrig på saker därempt på händer. Detta slutade efter att valptänderna bytts ut till permanenta vid ca 9 månaders ålder om jag nu inte minns helt tokigt....
Vill du få bort bitandet så rekomenderar jag Tabasco ;)
när dom fått vanliga tänderna....... fy, nej och allternativ att bita på.........
tabasco?? uuuuuuuuuu
Jag menar bitas när man gosar inte i saker för det är inte hela världen
bara å tjöta nej å åter nej
ett bestämt nej och ignorera, det tar väl ett tag
men hua vilka tänder de små djävlarna har
Det är ett himla vaktande och tjafsande hemma hos oss
Barnen gråter och jag skriker nej , Vet inte vem som är svårast att uppfostra barnen eller hunden
Ingen idé att bråka på hunden. Se hela tiden att ha en leksak att trycka in i vovvens mun när de börjar bitas så biter de i den istället.
Min JR kan börja bitas antingen när han vill leka och då kan man ta fram leksaken, eller när han tycker något är sååå skönt att han vill ge igen. Varit med om samma sak med hästar och föredrar vovvarnas tänder .
Shibavalpen kan gnaga ibland, älskar min mors näsa, men där är det bara att ta fram leksaken och så är det problemet borta .
Hrm kanske skall tillägga att problemet är borta för stunden och har liksom "fadeat" bort månad efter månad och nu biter hon nästan bara i det som är till för hennes gaddar
När valpen börjar bita så bara vänd ryggen till och gå. Så visar hundar i flock när någon gör fel.
Ett annat lite elakt sätt är att sätta fingrarna så de får med sin egen läpp när de biter....
Tjatar man för mycket på dem blir det precis om med barn, de slutar lyssna!
Skrik inte, varken på barnen eller hunden. Lär barnen att leka med en leksak i stället. Om hunden börjar bita i händerna ska de erbjuda en leksak - gärna tuggvänlig. Men det är du som ska ha koll på dem alla så att inte leken urartar. Det är lätt hänt.
Oj vi har verkligen försökt allt
Först sa vi nej och fy sen sa vi nej och gick vår väg
sen fick han benet istället inget hjälper
Han är ju bara 3 månader
Jag får ta och köpa en rolig pipsak, se om det hjälper
Min valp var otroligt bitig och att stoppa nåt i munnen eller ignorera hjälpte inte, då sprang han bara efter och nafsade och bet i benen istället.
Mitt tips är att när valpen är för jobbig gå då in i ett annat rum och stäng dörren efter dig eller sätt valpen i ett rum där den kan lugna sig. Det ska inte vara några långa stunder,bara så att den lugnar sig. Sen gör ni samma visa varje gång som bitandet börjar.
Vad ni INTE ska göra är att börja bråka med hunden och ta i den fysiskt för att den biter, är det en kampig hund så är det enbart en uppmaning till lek och kamp. Är det en osäker valp så kommer den då bara blir mer osäker och kan dessutom tappa förtroendet för människan, som i sin tur kan leda till en aggressiv vuxen hund.
Bitandet försvinner oftast efter några månader, så håll ut!!!
Lycka till!
Hls M
vi testade en variant.......på gramz tramz den tugga på allt, vi tryckte in handen mot käckarna längst bak....... han tyckte det var så obehagligt så då slutade han, men valpar glömmer så fort så man får göra det om å om igen. men jag är fortfarande inne på nej å åter nej.......vad man än gör så måste man förklara att nej det är inte ok att bita i händerna, öronen eller näsan...... haha på tal om näsan.....när tramz var runt 3 mån så låg han i sängen med oss.....gubben vaknade till på morgonen å tramz vart ju så överlycklig, flyger fram å hugger som värsta grävlingen i husses näsa......
gubben skrek å hunden bet garva så jag höllt på å dö..... var bara å peta in ett finger i mungipan på tramz så att han släppte..... sen dess så drog gubben alltid upp täcket över annsiktet
blått ljus blått ljus blått ljus var en popis fras här under den veckan......näsan var ju blå
*kan ju förklara varför han inte vill ha en valp igen
*
oj vad konstigt det där lät...........kanse ska förklara lite bättre
när trams bet på händerna (han var hopplös) å man drog bort dom så vart han 100 resor värre...... längst bak i munnen i kackfästet hade han en punkt som han tyckte det var obehagligt att få ngt. så för att han skulle sluta så flyttade man typ handen fingret dit å sa fy....... självklart gjjorde det inte ont utan han fick bara en kvälvningskänsla av det. nätt å jämt det.
lyckades man ta bort handen så började han hugga efter öron osv.....så ngt var man tvungen att göra.....
kanse ska poientera då det gäller gnaggande valpar......ju mer man viftar ju mer man skriker desto mer tror valpen att man leker
hoppas det lät mindre konstigt nu
Om valpen nafsar i era händer när ni kelar, så gäller det bara att vara konsekvent och upprepa "NEJ" hela tiden. Håll även om valpens nos så att den har munnen stängd när ni fyar!
Men då gäller det att ALLA gör likadant och även om ni får gäster så ska de inte busa och låta den nafsa i DERAS händer heller, för då förstår den inte att den gör fel. Givetvis ska den ha LIKA MYCKET beröm när den slutar, ge den gärna lite godis som belöning!
Lycka till!
Jag har börjat att berömma honom och säja att han är en fin vovve när han inte biter
Idag går det bättre men jag tror han är lite "nere" idag, han har inte ätit idag
Vad skönt ifall det blir bättre nu, *håller tummarna*