Vad är en normal matkostnad per månad
för en familj på 2 vuxna & 4 barn?
Alla pengar verkar gå till mat efter räkningarna är betald.
Måste sätta undan för ett matkonto men hur mycket?
Barnen är alla under 10.
Tacksam för svar :)
för en familj på 2 vuxna & 4 barn?
Alla pengar verkar gå till mat efter räkningarna är betald.
Måste sätta undan för ett matkonto men hur mycket?
Barnen är alla under 10.
Tacksam för svar :)
Här på länken kan du se vad konsumetverket räkar som normal matkostad på en månad.
www.konsumentverket.se/mallar/sv/lista_artiklar.asp
Min beräkning alltså som jag följer.
vi är en familj på 2 vuxna och 5 barn mellan 12 år - snart 1 år vi har ett matkonto på ca 5000-6000 kr varje månad
vi är 2 vuxna och 4 barn..8,6 och 2 1½ åringar,vi sätter av 5000 varje månad men det räcker ibland inte..men då ingår ju blöjor där i men inte tvål och schampo mm då jag köper det på andra ställen.
mat har blivit fruktansvärt dyrt
fjärilen78 & kobra?
Skulle man kunna få tips hur ni handlar & vad, nyfiken vad blir det för mat hemma hos er?
Ni behöver inte svara om ni inte vill men vill gärna ha tips ;)
ja idag blir det kycklingfile i ugn med klyftpotatis
Nämen överlag så¨blir det ju mycket köttfärs,försöker göra grytor när jag orkar..
korvstroganoff går ju bra att göra mycke av så det är bra
allt som går göra stora mängder av är ju kanon,grytor pasta,risrätter
passa på att göra massa biffar tex när det är billig köttfärs så har man i frysen att bara ta fram.
jag skulle önska att jag vore duktigare på att göra en massa mat och ha i frusen så man smidigt kan ta fram mat till 4 hungriga vargar
vi lägger ca 5000 i månaden för 2 vuxna, 1 barn o 2 katter men då lyxar vi till det på helgerna o så.
Vi är visserligen bara två vuxna+ två barn i familjen, men vi har en mathållning jag är mycket nöjd med! 3200:-/mån inkl allt, som andra förbrukningsvaror också (ett blöjbarn).
Det här äter vi:
Frukost: Fil, puffar (havrefras el likn), smögås (pålägg som brukar finnas är ost (alltid) och sen varierar vi mellan kaviar/messmör/leverpastej. På hösten kokar vi egen marmelad. Dryck: mjölk, vatten kaffe/te. Sällan juice.
Lunch/Middag, exempel på rätter:
-Pasta med strimlad skinka och grön pesto
-Lasange
-Fläskpannkaka/ugnspannkaka
-Potatis, fisk med ägg- och persiljesås
-Chili con carne
- Korvstroganoff eller andra korvrytor
- Hemrullade köttbullar och potatiskmos
- Tomatsoppa med pastafjärilar
- Wok (kyckling eller fläskkött)
- Potatis- och purjosoppa m pesto
- Kycklinggryta
- Köttgryta
- Kasslergratäng
- Pasta med tonfisk- eller kycklingröra
Vi veckohandlar för ca 600-800 kr. Vi gör sisom så, att vi handlar det som är billigt för tillfället. Sist jag var och handlade hade de benfri kotlett i bit för 59:90 per kg. Då blev det en sådan. När jag skriver inköpslistan skriver jag "kött" oh sen får man se vad det blir och planera den exakta maträtten efter det. Sedan försöker vi också dryga ut maten och tänker enligt devisen "lite räcker men mycket går åt". Steker vi upp en hel fläskfilé, så äter vi upp den. Steker vi upp en halv räcker det bra, man får ta mer tillbehör helt enkelt, som ju är billigare. Gör man chili con carne kan man ta lite mindre kött och lite mer bönor och tomatsås/chilisås...
Tack så mycket för era svar :D mycket bra tips som jag skriver ut här & nu.
Sagt nu åt maken att mer än 7000kr får de inte bli.
Skall bli skärpning med handlingen & att göra mer grytor + storkok fast mycket kyckling grytor blir det ofta här.
Hoppas få pengar över så man kan börja spara nån slant i mån som vi inte gör nu.
Fast som sagt det har blivit dyrare att handla.
Ha de bra :)
vi är 2 vuxna och 2 barn och vi lägger ungefär 6000 i månaden på mat.
Lite intressant är det att läsa om olika familjers matbudget men det framgår inte var någonstans ni bor. Har ni tänkt på att matpriserna varierar ganska stort beroende på var i Sverige man bor?
Vi är en 5-barnsfamilj (20,18,12,1,1år) + maken och mig och vi gör att med mellan 6-8000 kr/månad beroende på vad vi handlar. Jag gör litegranns som Veladis, alltså skriver exempelvis kött på handlingslistan och ser sedan vad de har i affärn. Handlar ofta på både Willys och Lidl men likagärna på Ica Maxi. Passar på att handla blöjor,tvättmedel, shampoo och tvål etc i ganska stora mängde när det är extrapriser eller slinker in på ÖB ibland. Till saken hör att mina två äldsta söner + maken även tar matlåda + ett berg av mackor och frukt med sig till jobbet. Tycker att vi har en relativt lagom matbudget.