• 2babiesmom

åka bil 45 mil med spädbarn

Just nu är vi osams här hemma. Sambon vill åka upp till vår hemstad innan han börjar jobba igen efter föräldrarledigheten. Det skulle bli måndagen den 11:e i såfall. Då har dottern (vårt första barn) hunnit blivit 3veckor ganska precis. Nu är det 45 mil att köra. Jag tycker det är ALLDELES för tidigt och han säger bara att livet inte ska stanna upp bara för att få barn och att hon klarar det... Jag vill verkligen inte detta.. nu går det inte att diskutera med honom då han börjar bli full. Hur göra????? Är det lämpligt att åka så långt???? Snälla nån

• Svar på tråden åka bil 45 mil med spädbarn
  • Tyche82

Jag tycker ni kan åka, men räkna med att bebisen kan bli ledsen och behöva vila/äta osv. Kanske behöver ni stanna ett par gånger. Eller så sover hon hela vägen.

Storbus 050520 & Lillbus 070307
  • 2babiesmom

Men jag har läst nånstans att nyfödda bara ska sitta 20 min åt gången i babyskydd. Hon är ju nästan nyfödd då......

• Tyche82
    2babiesmom skrev 2008-07-31 22:15:07 följande:
    Men jag har läst nånstans att nyfödda bara ska sitta 20 min åt gången i babyskydd. Hon är ju nästan nyfödd då......
    Jag har aldrig hört det, men så kanske det är.
    Jag har lyssnat på barnen, har dom sagt ifrån så har vi stannat och tagit upp dom en stund. Ammat, bytt blöja, gosat och kramats.
    Storbus 050520 & Lillbus 070307
  • meshido

Hej ehlana

Om jag vore du skulle jag inte åka så långt med bebisen. Det är alldeles för långt att åka 45 mil med en sån liten bebis. Vi åkte långt (35 mil) första gången med lillflickan när hon var 9 månader och hon tyckte att det var jobbigt att sitta still så länge. Även om vi stannade ofta blev det jobbigt för henne.

Kan ni inte åka tåg? Då kunde ni lägga lillbebisen och det är inte så mycket stress för er alla.

• Boel1

Jag har åkt med bebis som varit 4 veckor, det var längre än 45 mil, och vi lyssnade på henne och stannade när hon var grinig, det gick alldeles utmärkt. Men om du inte vill så kanske inte resan blir så rolig, så för den skull borde ni kanske inte åka!

• Cailyn

jag tycker inte du ska åka så långt med en så liten bebis, det hade jag absolut inte gjort!!!

men hade jag varit du så hade jag ringt bvc och rådfrågat dem, om de säger nej så har du ju stöd av dem och säger de ja så kan du åka med (iaf) bättre samvete

• 2babiesmom

Tyche82: Ja, jag kommer inte ihåg vart jag läste det men det var i nån seriös bok eller sajt...

meshido: Nej jag vill ju inte detta... men det går inte att prata med han.. Nej tåg vill han inte, han hade ju tänkt hyra bil med AC upp eftersom vi inte har nån i våran......

• meshido

du kan ju fråga honom om han hellre vill ha en skrikande bebis hela vägen eller om han hellre vill sitta i lugn och ro på tåget. Tänk på att man måste vara försiktig med AC med bebisar. De blir snabbt förkylda. Det stämmer det du sa med 20 minuter i babyskydd. Min barnläkare säger också att man inte ska låta bebisen sitta för länge eftersom det inte är en naturlig ställning för ett litet barn och framförallt är ryggen känslig.

• Baammbbii

jag skulle åkt o lyssnat på bebisen... räkna med många stopp!

Vi åkte för några veckor sedan med vår minsta som då va ca 3 mån först 67 mil o sen 24 mil till o det gick jättebra... vi stanna när han ville äta o för att byta blöja tiden där i mellan sov han som en stock..... hemresan stanna vi bara 3 gånger för då körde vi på natten...

Ang hur länge dom får sitta är väl nu mer inte som förr... babyskydd o babysittrar är ju utformade för att inte ryggen ska ta skada (likaså bärsele) Tycker bebisen att det är obehagligt så lovar jag att bebisen säger till.

Men som någon annan skrev så rådfråga BVC

Mina 3 Pojkar Är Det Finaste & Värdefullaste Jag Har!
Svar på tråden åka bil 45 mil med spädbarn