• Kulta17

Somnar barnen bättre med mörkläggningsgardin?

Har som sagt problem med läggningen (plus att hon börjat snacak mitt i natten!!). Funderar starkt på mörkläggningsgardin (även om hon aldrig behövt det innan, hon är snart 1,5 år).

Någon som har erfarenhet?

• Svar på tråden Somnar barnen bättre med mörkläggningsgardin?
  • annasbäbis

Vi har alltid haft det... det hjälper henne att känna att "nu är det sovdags", tror jag i alla fall. Vi har lite andra rutiner också som vi alltid gör på kvällen för att hon ska känna sig trygg och somna gott. Hon är 8 månader...

• lövet2

Jag känner några som använt mörkläggningsgardin, och de ångrar djupt att de någonsin börjat med det. Resultatet har blivit barn som inte kan sova någon annanstans än hemma. Semester i Norrland är inte att tänka på ...
    Dessutom kan det bli väldigt kvavt på sommaren när man inte kan ha fönstret öppet.

• Karin W

Suveränt. Förlängde sönernas sömn med flera timmar på morgonen nu på sommaren och färre uppvaknanden under natten. Det har ändå gått bra att sova i betydligt ljusare rum på bortaplan, även om det blir tidigare morgnar då igen.

• milimina

vi har behövt det, för att junior inte ska vakna med soluppgången det har också varit bra på kvällen då han har svårt att varva ner och somna om han distraheras av ljus eller ljud (tråkigt att sova ju! ). för oss har det aldrig varit problem när vi sovit nån annanstans - då har han i regel aktiverat sej så mycket att han är trött och somnar på stört ändå.

• mamalikola

Kvällssolen skiner rakt in i våra barns sovrum, så utan mörkläggningsgardin hade dom inte kunnnat somna hemma. Vi hade tillräckligt svårt i det gamla sovrummet på andra sidan huset med vanliga gardiner. Nu går det jättebra och hittills har det inte varit några problem när vi har varit pa semester heller tack och lov.

• saralindberg

Jag märker stor skillnad här hemma på om Johannes somnar lätt eller inte, beroende på hur pass mörkt det är. Det gäller faktiskt inte för när han sover borta, då kan det vara ljust, men här hemma vill han (och jag) att det ska vara mörkt.

• Linmin

Här var det mycket tidigare morgnar innan vi började med mörkläggningsgardin,rekommenderar en sådan starkt....

• IrenerI

Vi andvänder de för att annars är allt runt om så mycket mer intressant, är de lite mörkare så somnar båda mycket fortare.
    Kan ju tillläggas att vi har de väldigt ljust på nätterna vissa månader på året Och utan gardinerna skulle nog ingen sova här i första taget..

• Kosmoskatten

Vår dotter somnar lättare nu med mörkläggningsgardin, är ju så himla ljust nu på kvällarna annars. Sen tror jag också hon somnar om lättare på natten/morgonen när hon vaknar om hon märker att det är mörkt. Jag rekommenderar det! Finns bra på IKEA.

• Kulta17

Var och tittade på gardin på IKEA igår, men hade glömt mäta fönstret! Hängde upp filtar på prov först för att se hur det går. Ska utvärdera om ett par dagar. Hon hade dock lika svårt att somna, snackade mitt i natten och vaknade runt sex som vanligt! Om hon bara somnade bättre vore jag nöjd!

• buffybus

ja vi har en mörk blå från ikea.. väldigt bra!!! och visst kan vi ha fönster öppet ändå... har vi hela natten... 

vi vill ha mörkt när vi sover vilket gör att vårt barn får detsamma
    Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • ModestyBlaze

Ja för oss är det oumbärligt. Är vi borta så har jag med ett svart lakan eller sopsäckar som jag bara klämmer fast i fönstret eller tejpar upp. Problem löst även för resor.

Själv kan jag inte sova en sekund om det är ljust så varför skall jag tvinga mitt barn till detta? Han kommer att lära sig sova oavsett senare. Det viktiga är ju ATT han sover!!

• Pumpilumpan

Jag har inte märkt någon skillnad. Tycker till och med att min son somnar bättre om det inte är helt mörkt... Det är nog helt individuellt...som resten av allt det här med barn,hih=)

• E L I

Vår son har alltid sovit hela nätter fram tills det blev ljust! han sov skitdåligt!!! Nu har vi mörkläggningsgardiner o han sover återigen hela nätter!!

Och NEJ vi har inte problem att lägga honom någon annanstans. han somnar bra i vårt rum som inte är lika mörkt, i sin vagn mitt på ljusa dagen så nä det har inte inverkat, däremot sover han som sagt bättre på natten med dem än utan!

Svar på tråden Somnar barnen bättre med mörkläggningsgardin?