• Anonym (anna)

Ngn som har reumatism? Har fått inflammerade o svullna leder i händerna. Vårdkunnig sökes också!

Jag var till läkare akut igår, och fick kortisontabletter för inflammerade leder i händerna. Jag har haft ont i flera veckor, och nu kan jag knappt greppa tag i ngt alls pga svullnad, smärta och så känns det som jag har förlorat styrkan i händerna helt. De tog prover för reumatism igår och jag ska få svar till veckan, är livrädd att det ska vara så!!!!! Jag är 31 år och vill inte få ngn sjukdom!! Finns det ngn här som har detta och vill berätta mer, eller ngn som arbetar i vården och kan?? Har läst att man kan dö tidigt pga angrepp i bla hjärta....

• Svar på tråden Ngn som har reumatism? Har fått inflammerade o svullna leder i händerna. Vårdkunnig sökes också!
  • Cecese

Reumatism är ett samlingsnamn på många olika sjukdomar. Finns bla vanlig ledgångsreuma (RA), SLE, sjögrens m.m.

Jag har RA och Sle och fick diagnos när jag var 17 år. Har dock haft det sen jag var iaf 13 år. Idag är jag 29 år och mår rätt ok faktiskt. Visst det är inte kul att få en kronisk sjukdom men det är faktiskt inte så farligt. Man lär sig att anpassa livet efter det man klarar av.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • Anonym (anna)
    Cecese skrev 2008-08-01 10:37:51 följande:
    Reumatism är ett samlingsnamn på många olika sjukdomar. Finns bla vanlig ledgångsreuma (RA), SLE, sjögrens m.m.Jag har RA och Sle och fick diagnos när jag var 17 år. Har dock haft det sen jag var iaf 13 år. Idag är jag 29 år och mår rätt ok faktiskt. Visst det är inte kul att få en kronisk sjukdom men det är faktiskt inte så farligt. Man lär sig att anpassa livet efter det man klarar av.
    Oj, vad du var ung när du fick det!! Jag är orolig att det är ngt sånt jag fått, jag som har planer på att läsa vidare....
    Hur tänker du angående att dö i förtid? Om det är för känslig fråga förstår jag om du inte vill svara mig! Jag läste lite på nätet och såg att det fanns risk för det, och det är väl lite det jag reagerar mest på tror jag. Smärta kan man lära sig leva med, men inte vetskapen om just att dö tidigt.
  • Cecese

Det är väldigt få reumatiker som dör i förtid numera, det var vanligare förr innan det fanns behandling. Jag tänker faktisk inte alls på det och är inte ett dugg orolig. Det trots att jag inte kan äta medicin, jag försökte äta i början när jag fick diagnosen men min mage klarade inte alls av medicinen så jag fick fruktansvärda kramper och diaree.

• Anonym (anna)
    Cecese skrev 2008-08-01 10:46:17 följande:
    Det är väldigt få reumatiker som dör i förtid numera, det var vanligare förr innan det fanns behandling. Jag tänker faktisk inte alls på det och är inte ett dugg orolig. Det trots att jag inte kan äta medicin, jag försökte äta i början när jag fick diagnosen men min mage klarade inte alls av medicinen så jag fick fruktansvärda kramper och diaree.
    Aaa, ok. Skönt:) Du måste vara stark som haft det ganska länge, men varar inte smärtan längre om du inte tar mediciner, och skoven? Och barn har du med, hur orkar du det?
  • Cecese

Jag har lärt mej leva med smärtan. Oftast har jag mer eller mindre ont alla dagar men med åren har jag lärt mej att hantera det och märker inte av det på samma sätt, antar att man blir smärttåligare med tiden om man utsätts för det jämt. Men visst har jag perioder då jag knappt kommer upp ur sängen osv pga värk. På nåt sätt går det. Barnen får lära sig rätt tidigt att jag inte alltid kan lyfta dom utan dom får klättra upp i sängen/soffan vid blöjbyten t.ex. Med första och andra barnet var jag ensamstående så då var jag tvugen att klara allt själv men nu är jag gift och maken tar en stor del av hemarbetet. När jag var ensam fick jag helt enkelt prioritera mina sämre perioder, kanske skippa dammsugandet och städandet de perioderna. Man klarar mer än man tror om man måste.

• TeeTee

Fick jätteont i lederna efter min förlossning, men det är inget sådant samband för din del? Om det är, så kan jag berätta att jag också var jätteorolig, men att det gick över när jag slutade amma...

• åäö

Jag har något som kallas palindrom reumatism, men innan jag fick diagnosen gjordes massa tester. Man kan få svullna leder av massor av olika anledningar, det behöver inte alls vara något kroniskt, det kan vara en akut inflammation av något slag.
    Avvakta proverna innan du tar ut något i förskott, och skulle proverna vara positiva så finns det förebyuggande mediciner som förvisso inte botar men som gör att de allra flesta kan leva ett fullgott och fullångt liv trots sjukdomen.

• Anonym (anna)
    TeeTee skrev 2008-08-01 10:57:00 följande:
    Fick jätteont i lederna efter min förlossning, men det är inget sådant samband för din del? Om det är, så kan jag berätta att jag också var jätteorolig, men att det gick över när jag slutade amma...
    Nej, är inte gravid. Tur det gick över för dig:)
  • Anonym (anna)
    åäö skrev 2008-08-01 11:01:53 följande:
    Jag har något som kallas palindrom reumatism, men innan jag fick diagnosen gjordes massa tester. Man kan få svullna leder av massor av olika anledningar, det behöver inte alls vara något kroniskt, det kan vara en akut inflammation av något slag.Avvakta proverna innan du tar ut något i förskott, och skulle proverna vara positiva så finns det förebyuggande mediciner som förvisso inte botar men som gör att de allra flesta kan leva ett fullgott och fullångt liv trots sjukdomen.
    Ska försöka ta det lugnt, svårt bara att klara vardagsbetyren här hemma med mina händer nu, och mannen arbetar. Han har svårt att fatta hur ont det gör tror jag, fast jag gråter till och från av smärtor. Nu har mitt ena pekfinger svullnat upp rejält med, vid leden, har så svårt att greppa saker! Har tappat jättemkt grejer som jag ska flytta på.:(
  • Anonym (anna)
    Cecese skrev 2008-08-01 10:53:58 följande:
    Jag har lärt mej leva med smärtan. Oftast har jag mer eller mindre ont alla dagar men med åren har jag lärt mej att hantera det och märker inte av det på samma sätt, antar att man blir smärttåligare med tiden om man utsätts för det jämt. Men visst har jag perioder då jag knappt kommer upp ur sängen osv pga värk. På nåt sätt går det. Barnen får lära sig rätt tidigt att jag inte alltid kan lyfta dom utan dom får klättra upp i sängen/soffan vid blöjbyten t.ex. Med första och andra barnet var jag ensamstående så då var jag tvugen att klara allt själv men nu är jag gift och maken tar en stor del av hemarbetet. När jag var ensam fick jag helt enkelt prioritera mina sämre perioder, kanske skippa dammsugandet och städandet de perioderna. Man klarar mer än man tror om man måste.
    Du MÅSTE vara en mkt stark människa. Skönt att höra att det går an iaf.
Svar på tråden Ngn som har reumatism? Har fått inflammerade o svullna leder i händerna. Vårdkunnig sökes också!