• Glass

Äter/åt du fiskolja under graviditeten?

Så hur gör du då du är gravid och varför?

Har du varit det flera gånger så skriv hur du gjorde den senaste gången.

Jag har ingen sidfot...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Äter/åt du fiskolja under graviditeten?
  • Leilani

Många blandar ju ihop fiskolja med fiskleverolja.
    Fiskoljan (som finns i omega-3) består av det nyttiga fettet från hela fisken o är ett bra tillskott om man inte äter fisk så ofta.
    Däremot tvistas det om fiskleveroljan (=enbart olja från fiskens lever) kan vara olämplig för gravida pga högre halter av tex. A-vitamin.
    Jag har ätit omega-3 hela graviditeten eftersom jag inte gillar fisk. Tycker jag mår bra av det plus att det sägs vara bra för fosterhjärnans utveckling.
    Men precis som Eisa skrev så blir ju inte barnet dumt i huvudet om man INTE äter det, var och en måste ju själv avgöra vad man tycker känns bra och inte!

• Jessica24

Nej, det gjorde jag inte.

♥ Victor 14/3-2006 och Emelie 17/1-2008 ♥
  • Whilda

näe... har aldrig ätit det.
    Men jag äter ju fisk ett par gånger i veckan

• Poloc

Självklart; äter tillskott av fiskolja annars också eftersom det tyvärr inte alltid blir fisk på min tallrik minst 3 ggr/v + fettsyrorna är så viktiga för många funktioner i kroppen.

Fiskolja är nu även inkluderat i Livsmedelsverkets kostråd för gravida: tillskott med 200 mg DHA/dag för de som ej äter tillräckligt med fisk. www.slv.se (står i Handledning för mödrahälsovården)

• Glass

Äter ni för att det är bra för barnet eller för att minska risken för allaegier eller vad har fått er att ta beslutet att äta det?

Jag har ingen sidfot...
  • Godisgossen

jag åt laxfile för det är så mycket mer olja i den, enligt min barnmorska.
    1 i veckan och det är ju så gott.

• Mimmi P

Jag äter det även då jag inte är gravid eftersom jag inte äter fisk. Min barnmorska sa att man inte skulle äta det sista månaden innan BF. KOmmer inte ihåg varför, tänkte fråga om det när det närmar sig.

• Poloc
    Svar på #18

Mimmi P skrev 2008-08-04 13:13:39 följande:
    Min barnmorska sa att man inte skulle äta det sista månaden innan BF. KOmmer inte ihåg varför, tänkte fråga om det när det närmar sig.
    Så där har min sagt också, men jag ifrågasatte det och hon hade ingen som helst förklaring, mer än att hon "måste säga så". *suck*

Det handlar om att fettsyrorna EVentuellt har en liten blodförtunnande effekt. Jag har diskuterat detta med bla läkare och välutbildade näringsrådgivare, som tycker det är nonsens att sluta med normala doser tillskott före bf. Om det verkligen vore någon fara så skulle de ju även behöva avråda gravida från att äta fet fisk under samma period... Enligt min tolkning handlar det följaktligen om överdriven försiktighet baserad på okunskap.

Godisgossen: lax en gång/vecka är bra men inte tillräckligt (om du inte äter dubbla jätteportioner ). Man behöver äta fisk minst 2-3 ggr/vecka - står även i kostråden för gravida.
  • Michisen

Ja, jag äter Mumomega, för jag äter definitivt inte tillräckligt mycket fisk varje vecka.
    Min mamma tog inte några tillskott, hon rökte dessutom och använde droger under graviditeten - och jag vet ju hur JAG är, så jag gör mitt bästa för bäsen.

• Suri

Japp.
    Jag har en son med ADD och för mig (personligen) är det jätteviktigt av detta skäl. Forskningen jag tagit del av säger också att det är just de tre sista månaderna som det är viktigast för utvecklingen av barnets hjärna att äta omega3. Detta får man då väga emot blödningsrisken när man bestämmer sig för hur man vill göra. Jag kommer att äta omega3 hela tiden + under amningen.
    Sonen med ADD har också visat på viss förbättring med hjälp av fettsyror.

• LottaW

Jag äter Omega-3 och 6. Enligt forskning i England så visade det sig att barnet blev upp till 10 % mer intelligent om modern åt omega 3-tillskott under 3 sista månaderna av graviditeten och under 3 första månaderna av amning. Dessutom var min barnmorska väldigt angelägen om att jag för min egen och barnets skull skulle äta ordentligt med omega tre eller äta fisk.
    Under min första graviditet åt jag oxå omega-3 tillskott och jag upplevde mig som piggare och inte så "dum i huvudet" som andra mammor, jag kunde jobba och fungera som vanligt.
    Kuriosa: ekoloigiska ägg innehåller 9 ggr mer omega tre jämfört med icke-ekologiska ägg. Har tyvärr inte fått fram hur mycket omega tre det är i varken tradtionella eller ekologiska ägg.

• Mimmi P

aLs, ja så var det nog. Men ok, kanske skulle söka lite mer info ang detta. Speciellt med tanke på vad Suri och LottaW skriver. Tack för info!

• Gullet x

Jag äter Friggs Omega-3, fast inte så regelbundet.
    Är inte helt övertygad och att det har betydelse, men vet jag att jag inte ätit fisk under veckan ser jag till att äta några tabletter några dagar.

Hörde att det är bra för både mor och bebis. I det senare fallet handlar det om hjärnans utveckling och allergi, efter vad jag hört/läst.

• Tinkerbelle

Nej det gör jag inte. Har provat x antal gånger men jag mår så illa av detta i alla former, spelar ingen roll om det är kapslar eller flytande. Och jag mår lika illa oavsett om jag är gravid eller inte.

(¯`°?.¸ ღ♥ Vår Älskade Tyra och Liten i magen ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Glass
    Tinkerbelle skrev 2008-08-08 17:22:10 följande:
    Nej det gör jag inte. Har provat x antal gånger men jag mår så illa av detta i alla former, spelar ingen roll om det är kapslar eller flytande. Och jag mår lika illa oavsett om jag är gravid eller inte.
    även om du äter dem vid måltid?
    Jag har ingen sidfot...
Svar på tråden Äter/åt du fiskolja under graviditeten?