• b   O   m

myrkryp i benen hela nätter...HJÄLP MIG!!!

halloj!

Väntar tredje barnet och och är i vecka 21... redan nu har benen börjat bråka med mig...och ryggen så klart... förra graviditeten var sååå fruktansvärt jobbig med benen... käkade alvedon som en tok på nätter och de vill man ju gärna inte göra... men hade inget val..jag grinade och var helt knäckt...bad min sambo på fullaste allvar att såga av mig benen... ( men inte gjorde han de inte..hehe).. så nu när jag känner att de är dags igen så behöver jag alla råd jag kan få... vill inte käka alvedon och att gå upp och gå hjälper inte... så snälla ni...vet ni något som verkligen fungerar...BERÄTTA!!!! jag är desperat!!!

tack på förhand!!!

• Svar på tråden myrkryp i benen hela nätter...HJÄLP MIG!!!
  • Guido

hörde precis häromdagen att lite tonicvatten innan läggdags kan hjälpa. Ska tydligen vara kininet i det som hjälper. Vet också att kinin inte är bra i stora mängder för gravida - så kolla med din bm eller ngn om mängden i tonicvatten - fast jag sökte på nätet och fann på smittskyddsinstitutet att man måste få i sig enorma mängder tonic för att det ska vara olämpligt.

Själv spolar jag benen med ISkallt vatten - så kallt som det bara går, helst ska det göra lite ont;). Tar också vitamintablett på kvällen numera - tycker det blir lite bättre.

• matoliman

Det kan vara brist på magnesium, jag har haft problem i flera år
    och när jag började äta magnesium blev jag bättre.
    Men jag är sämst i världen på att ta tabletter regelbundet.
    Nu är jag i vecka 13 och det kryper som bara den.
    Plus att jag inte får behålla maten längre, nu när det ska gå över.
    Jag ska köpa mig magnesium och ge det en chans

• H o p e

Hade inte en aning om att man kan få det av graviditeten. Har haft det nu i några veckor och är bara i vecka 14. Har inte förstått vad det kunde bero på men då kanske det har med graviditeten att göra då? Hyfsat jobbigt på kvällarna iaf. För mig hjälper det när jag ska sova om jag ligger på sidan och drar upp benen, som i fosterställning ungfär. Det blir mycket värre om jag har benen raka.

• 3xmamma

Iskallt fotbad håller dem lugna en stund, sova med benen i högläge...

• tussilagos

Ta en glasflaska och rulla den med foten,hela fotsulan alltså.
    Rulla framotillbaka en stund så får du igång cirkulationen.
    men glöm inte att de Måste vara av Glas.

• Minni Mouse

Att sova i högläge hjälper inte mig, för jag kan absolut inte sova på ryggen, då andas jag inte och det går ju inte :)
    Jag duschar och stretchar mycket, resten är en överlevnads fråga :)

• Poloc

Rör på er, stretcha och få massage om möjligt; för att hålla igång cirkulationen och stimulera muskler/nerver.

Magnesium, som någon nämnde, hjälper ofta (avslappnande för muskler/nerver). Kan även finnas kopplingar till Calcium (brist triggar muskelkramp) och B12 tex.

Om man vill testa enbart magnesium så ta det på kvällen.
    Kan dock vara en god idé att prova ett tillskott som täcker grundbehovet av mineraler/vitaminer, för att säkra bra näringsbalans och funktion i kroppen. Exempel på produkter av bra kvalitet är MiviTotal, samt MammaVital.

Tillskott av Omega-fettsyror kan också vara bra, om man inte äter fisk ett par-tre ggr/v. (Livsmedelsverket rekommenderar 200 mg DHA/dag.)

• b   O   m

tack alla för era råd!! kom gärna med fler!!

• Mcmajjsan

Sambon får massera och massera och massera. Det är det enda som hjälper och det är riktigt skönt :D

• Mcmajjsan

Sambon får massera och massera och massera. Det är det enda som hjälper och det är riktigt skönt :D

Svar på tråden myrkryp i benen hela nätter...HJÄLP MIG!!!