• Anonym (Undrande)

Ta tillbaka anmälan?

Hej,
    är det någon som vet om man kan ta tillbaka en anmälan? Om polisen har filmat berättelse och en bula man fått vid misshandeln? (mitt ex som misshandlat mig några ggr)

Vad kan straffet bli? Om det hänt ca 8 ggr, (2ggr huvudet dunkat i golvet, några gånger buttar o kastad ner i golvet, stryptag en gång, knä nertryckt mot lår en gång)
    Kan det verkligen resultera i fängelse?

Varför tar det så lång tid efter en anmälan? Hur lång tid tar processen? Jag anmälde i mars-april och han blev förhörd direkt. Efter det har jag inte hört något.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Ta tillbaka anmälan?
  • Mar78

Om det är upprepat våld skulle han kunna dömas för grov kvinnofridskränkning. Det hänger nog mycket på ditt vittnesmål. Man kan ta tillbaka anmälan men åklagaren har rätt att ändå väcka åtal. Anmälan kommer dessutom att finnas kvar i polisens register.
    Funderar du på att ta tillbaka? Varför i såna fall?

• Anonym (Undrande)

Hej, tack.
    Trodde att dom gjorde om lagen att man inte kunde ta tillbaka anmälan.
    Jo funderar faktiskt på det. Är så jävla trött på vårt system här i landet när det aldrig händer något. Jag orkar inte gå o vänta o ovissheten är jobbig. Vad kommer hända mm. Vi har ett barn ihop och jag vill barnets bästa. (han är en underbar pappa)
    Vi har iof väldigt bra kontakt idag och man skulle aldrig tro att det hänt. Han rörde aldrig mig dom första åren. detta började efter vi fått barn...tyvärr.

Jag kan inte fokusera på mitt liv förrän allt är över. Jobbet blir lidande oxå. Jag vill bara ha bort det som komma skall. Vill bara att han ska få prata med någon så att det aldrig händer i framtiden mot någon annan. That´s it.

Ska man ringa åklagaren eller? det känns som rätt beslut men säkert fel som alla säger om såna som tar tillbaka anmälan...
    Tack

• Mar78

Mmm det var väl lite det jag menade egentligen, även om du vill ta tillbaka så kan det leda till åtal ändå. Men det blir ju svårare för åklagaren om du inte står bakom anmälan.
    Jag tycker inte du ska ta tillbaka. Han behöver få veta att han gjort FEL och rättens ord väger nog tyngre än ditt i hans fall.

• Anonym
    Mar78 skrev 2008-08-02 16:11:29 följande:
    Anmälan kommer dessutom att finnas kvar i polisens register.
    Hur länge då?
  • Mar78

Det vet jag faktistk inte men när jag anmälde mitt ex för ofredande så kollade dom om det fanns någon anmälan på honom tidigare. Polisen gjorde det för att jag frågade och var orolig för vad han hade kapacitet att göra, verkade som hon egentligen inte fick informera mig om det.

• Anonym (polis)

Anmälan kommer alltid att finnas kvar i polisens register.

Man kan INTE ta tillbaka en gjord anmälan, det man kan göra är att säga att man inte vill medverka längre. Åklagare tar då beslut om ärendet ska läggas ner eller om åtal ska väckas ändå, trots att du inte vill medverka.

• Anonym (Been there)

TS!
    Håll ut och stå på dig. Ge inte upp! Jag var tillsammans med en man i 5 år som misshandlade mig, till slut anmälde jag och han fick 3 månaders fängelse 1 års skyddstillsyn och 2 års besöksförbud. Så GE INTE UPP!!
    Du är värdefull!
    Styrkekram till dig!

• mittenavapril

Som ovan skrevs så kan du INTE ta tillbaka en anmälan, åklagaren har åtalsskyldighet.
    Anledningen till att polisen har börjat att filma det inledande förhöret med en person som utsats för relationsvåld är just för att kvinnan (som oftast) inte vill meverka i utredningen efter en dag eller två...... och då får åklagaren svårt att få en fällande dom (muntlighetsprincipen gäller i rätten).
    Du säger att han är en underbar pappa.... är han? han slår ju sitt barns mamma och skapar psykiskt lidande hos dig och barnet sitt..... vilkjen kalas-pappa! (vill inte klanka på dig TS, menatt säga att en man är underbar mot sitt barn när han slår barnets mamma låter inte riktigt riktigt)........ Han behöver hjälp.

• Anonym (Undrande)

mittenavapril: jo du har rätt, det låter ju märkligt att säga att han är en underbar pappa. det jag mena är ju att det finns så många puckon som bara skiter i sina barn mm. Utöver det han gjort mot mig så tar han alltid hand om vår son på allra bästa sätt. Gör allt för att det ska funka praktiskt mellan oss, har aldrig hotat mig på något sätt.
    Jag berättade faktiskt nyligen om att jag hade funderingar på att ta tillbaka anmälan då sa han: Jag vill inte påverka dig i ditt beslut, det är helt upp till dig.

Anonym: Men usch, fängelse. Jag skulle aldrig vilja att min sons pappa hamna i fängelse. Vad hjälper det?. Det jag vill är att han ska få hjälp på annat sätt, tex gå i grupper o prata.
    Han har inte misshandlat tidigare och jag vet inte om han skulle göra det igen. Men dom brukar ju säga att har dom väl börjat så fortsätter det...tyvärr. Jag anmälde för min sons skull, så att det inte ska hända igen i framtiden. Så att han inte behöver uppleva det igen. Och då är det väl bäst att gå i terapi typ...eller...nu vet jag varken ut eller in.
    Jag orkar inte bara VÄNTAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Anonym polis: Hur lång tid tar det innan det händer något.
    Först var jag där och berättade allt. Dagen efter hämtade dom min sambo och förhörde honom. Samma dag pratade jag med en av poliserna där och han sa att jag skulle bli kallad igen snart för dom skulle fråga lite mer. Sen skulle dom förhöra honom igen. Dom satt i flera timmar med honom första gången.
    Efter mitt o hans första förhör hände ingenting. Jag var på brottsofferjouren och pratade med en kvinna, hon sa att ett målsägandebiträde skulle ta kontakt med mig inom några veckor (detta var i april/maj) Har inte hört något därifrån heller???
    Vad krävs för att det ska bli rättegång och vilken grad av misshandel för att man ska hamna i fängelse...? Jag vill bara att han får hjälp..:(

• Anonym (Undrande)

Mar78: läste din blogg, mycket bra

Svar på tråden Ta tillbaka anmälan?