Tyvärr tar det många gånger alldeles för lång tid. Tyvärr är det för få poliser som utreder brott (kriminalpoliser) och lagen säger att brott där personer sitter frihetsberövade (anhållna/häktade) har förtur då det är ont om tid i dessa ärenden. Under sommar när semestertider råder och där med ytterligare personalbrist så dröjer andra ärenden som ditt tyvärr ännu längre.
Jag tycker absolut att du ska kontakta den utredare som har hand om ditt ärende. Det finns alltid en ansvarig polis som är handläggare. Prata med denne och hör varför det inte händer något i ärendet. Du ska absolut inte känna att du är jobbig eller liknande, utan polisen har krasst för mycket att göra och det ringer folk hela tiden och kräver att något ska hända i deras ärenden, så gör det du med! Nu har jag självklart inte omständigheterna runt detta ärende och kan därför inte uttala mig om varför inget mer gjorts, men jag tycker att om du och den misstänkte är hörda så borde det inte vara så mycket mer i ärendet. Men jag har som sagt inte all fakta.
Jag tycker även det låter konstigt att någon på brottsofferjouren kunde lova dig att ett målsägandebiträde skulle höra av sig. Det är åklagare som beslutar om målsägandebiträde ska begäras och vänder sig då till rätten för att få ett sådant förordnat. I detta fall (upprepade fall av misshandel) så borde du få detta. Ditt ärende faller under brottskategorin ”våld i nära relation” och ska prioriteras. Tyvärr begås det otaliga övergrepp mot kvinnor så att prioriteringen inte hinns med. Men kontakta utredaren ho polisen angående detta också och hör om du ska få ett målsägandebiträde eller ej. Om du inte vet polisens namn på den som handhar ärendet så ring och ange ditt s.k. ”K-nummer”. (Det nummer som står högt upp till höger på den målsägandekopia på anmälan som du ska fått hem). Nu vet jag inte vart du bor, men i Sthlm är numret ex 0201-K123456-08. Hittar du inte detta nummer så ange ditt personnummer istället så får de söka fram det.
Det finns egentligen tre grader av misshandel, ringa, normalgrad och grov. För alla tre kan man få fängelse enligt lag, men det är mkt sällan så sker för ringa fall. Eftersom det i detta fall rör sig om flera brott och om de har hänt under en viss begränsad tid så är det möjligt att det har brottsrubricerats som ”grov kvinnofridskränkning” istället för flera fall av misshandel. Beroende på bevisbörda (dokumentation av dina skador, e vittnen mm) och på vad du vill medverka till att berätta, hur bra videförhöret med dig är osv så avgör detta för hur åklagaren ska väcka åtal. Ibland väcks det bara för en del av brotten, de som går att styrka med ex foton av skador. Beroende på hur grovt det går att styrka brotten för att avgöra straffsats och det kan jag inte spekulera i. Men ja det kan bli fängelse för att dunka huvud mot golvet, knuffar, stryptag mm.
Det är så vanligt att kvinnor säger att de bara vill att mannen ska få hjälp, men det fungerar tyvärr inte så. Om han var medveten och ångerfull skulle han frivilligt redan uppsökt de organisationer som finns för att få hjälp för sin ilska och hantera sina problem. Man misshandlar inte en annan person, sitt barns mamma vid åtta tillfällen utan att vara fullt medveten om vad man gör. Sedan kan han skylla på vad han vill inför sig själv eller dig. Anledningar och förklaringar/bortförklaringar till de inträffade från dessa män är lika många som de kvinnor de misshandlar och tyvärr så säger nästan alla kvinnor att deras män är annorlunda och inte alls så. Jag vet inte, självklart kanske ni känner era män bäst, men jag som träffar oerhört många av dem kan garanterat säga att de är skrämmande lika allihopa!
Var rädd om dig och som jag skrev innan, kontakta den polisman som har hand om ärendet. Det är alltid skönt att få veta vad som sker i ärendet och känna att man har lite kontroll över situationen och OM du nu beslutar dig för att inte vilja medverka så är det den utredaren som har ärendet som du ska kontakta för att meddela detta.