• Anonym (Undrande)

Ta tillbaka anmälan?

Hej,
    är det någon som vet om man kan ta tillbaka en anmälan? Om polisen har filmat berättelse och en bula man fått vid misshandeln? (mitt ex som misshandlat mig några ggr)

Vad kan straffet bli? Om det hänt ca 8 ggr, (2ggr huvudet dunkat i golvet, några gånger buttar o kastad ner i golvet, stryptag en gång, knä nertryckt mot lår en gång)
    Kan det verkligen resultera i fängelse?

Varför tar det så lång tid efter en anmälan? Hur lång tid tar processen? Jag anmälde i mars-april och han blev förhörd direkt. Efter det har jag inte hört något.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Ta tillbaka anmälan?
  • Mar78

Tackar..

Tror det är bra att läsa om andra som går igenom samma sak, så lätt att man tror att man är ensam. Ju mer kunskap man får, ju starkare blir man.

Jag brukar läsa den själv när jag börjar tvivla och glömma det dåliga, för att påminna mig om vilken idiot han är.

• mittenavapril

TS: jag förstår vad du menar, men även om han tar hand om barnet så skadar han det psykiskt. Hur skall ditt barn kunna lita på sin pappa när han först är urtrevlig och mysig mot barnet och sen slår hans mamma? Rimmar illa och skadar. (Barn som växer upp i famuiljer där ena parten misshandlar riskerar att själv bli en misshandlare.
    Betr utredningen så är våld mot kvinnor prioriterat, tyvärr så förekommer det mycket sånt och de rotlarna som utreder de brotten har mycket att göra. Troligen så var det utredningsjouren som först hade ditt ärende, sen går det ööver till familjevbåldsroteln 8om en sån finns i ditt distrikt) annars är det det lokala våldet 8våldsroteln) som handlägger ärendet och utredningen. om du undrar vad som hänt sdå rekommenderar jag dig att kontakta utredaren. Betr målsägandebiträde så skall rätten först godkänna att du får ett sådant och sen så blir du kantaktad av biträdet. det är semestertider och handläggningstiden är nog längre än vanligt, jag rekommenderar dig att ta kontakt med fu-ledaren (åklagaren) och frågar vad som sker.
    Betr fängelse så:
    BrB kap 4
    4 a § Den som begår brottsliga gärningar enligt 3, 4 eller 6 kap. mot en närstående eller tidigare närstående person, döms, om var och en av gärningarna utgjort led i en upprepad kränkning av personens integritet och gärningarna varit ägnade att allvarligt skada personens självkänsla, för grov fridskränkning till fängelse, lägst sex månader och högst sex år.
    Har gärningar som anges i första stycket begåtts av en man mot en kvinna som han är eller har varit gift med eller som han bor eller har bott tillsammans med under äktenskapsliknande förhållanden, skall i stället dömas för grov kvinnofridskränkning till samma straff. Lag (1999:845).

Det blir fängelse, men som de flesta fängelsedomar kan det omvandlas till villkorlig dom, skyddstillsy, vård mm mm
    När en man slår sin partner så blir det kvinnofridskränkning (inte bara slår en gång och det är andra saker som går in här också), det är allså inte misshandel.
    För att det ska bli rättegång krävs egentligen inte så mycket, en misstänkt, en kvinna som berättar (på video eller live.) (hårddraget från min sida)

• Anonym (polis)

Tyvärr tar det många gånger alldeles för lång tid. Tyvärr är det för få poliser som utreder brott (kriminalpoliser) och lagen säger att brott där personer sitter frihetsberövade (anhållna/häktade) har förtur då det är ont om tid i dessa ärenden. Under sommar när semestertider råder och där med ytterligare personalbrist så dröjer andra ärenden som ditt tyvärr ännu längre.

Jag tycker absolut att du ska kontakta den utredare som har hand om ditt ärende. Det finns alltid en ansvarig polis som är handläggare. Prata med denne och hör varför det inte händer något i ärendet. Du ska absolut inte känna att du är jobbig eller liknande, utan polisen har krasst för mycket att göra och det ringer folk hela tiden och kräver att något ska hända i deras ärenden, så gör det du med! Nu har jag självklart inte omständigheterna runt detta ärende och kan därför inte uttala mig om varför inget mer gjorts, men jag tycker att om du och den misstänkte är hörda så borde det inte vara så mycket mer i ärendet. Men jag har som sagt inte all fakta.

Jag tycker även det låter konstigt att någon på brottsofferjouren kunde lova dig att ett målsägandebiträde skulle höra av sig. Det är åklagare som beslutar om målsägandebiträde ska begäras och vänder sig då till rätten för att få ett sådant förordnat. I detta fall (upprepade fall av misshandel) så borde du få detta. Ditt ärende faller under brottskategorin ”våld i nära relation” och ska prioriteras. Tyvärr begås det otaliga övergrepp mot kvinnor så att prioriteringen inte hinns med. Men kontakta utredaren ho polisen angående detta också och hör om du ska få ett målsägandebiträde eller ej. Om du inte vet polisens namn på den som handhar ärendet så ring och ange ditt s.k. ”K-nummer”. (Det nummer som står högt upp till höger på den målsägandekopia på anmälan som du ska fått hem). Nu vet jag inte vart du bor, men i Sthlm är numret ex 0201-K123456-08. Hittar du inte detta nummer så ange ditt personnummer istället så får de söka fram det.

Det finns egentligen tre grader av misshandel, ringa, normalgrad och grov. För alla tre kan man få fängelse enligt lag, men det är mkt sällan så sker för ringa fall. Eftersom det i detta fall rör sig om flera brott och om de har hänt under en viss begränsad tid så är det möjligt att det har brottsrubricerats som ”grov kvinnofridskränkning” istället för flera fall av misshandel. Beroende på bevisbörda (dokumentation av dina skador, e vittnen mm) och på vad du vill medverka till att berätta, hur bra videförhöret med dig är osv så avgör detta för hur åklagaren ska väcka åtal. Ibland väcks det bara för en del av brotten, de som går att styrka med ex foton av skador. Beroende på hur grovt det går att styrka brotten för att avgöra straffsats och det kan jag inte spekulera i. Men ja det kan bli fängelse för att dunka huvud mot golvet, knuffar, stryptag mm.

Det är så vanligt att kvinnor säger att de bara vill att mannen ska få hjälp, men det fungerar tyvärr inte så. Om han var medveten och ångerfull skulle han frivilligt redan uppsökt de organisationer som finns för att få hjälp för sin ilska och hantera sina problem. Man misshandlar inte en annan person, sitt barns mamma vid åtta tillfällen utan att vara fullt medveten om vad man gör. Sedan kan han skylla på vad han vill inför sig själv eller dig. Anledningar och förklaringar/bortförklaringar till de inträffade från dessa män är lika många som de kvinnor de misshandlar och tyvärr så säger nästan alla kvinnor att deras män är annorlunda och inte alls så. Jag vet inte, självklart kanske ni känner era män bäst, men jag som träffar oerhört många av dem kan garanterat säga att de är skrämmande lika allihopa!

Var rädd om dig och som jag skrev innan, kontakta den polisman som har hand om ärendet. Det är alltid skönt att få veta vad som sker i ärendet och känna att man har lite kontroll över situationen och OM du nu beslutar dig för att inte vilja medverka så är det den utredaren som har ärendet som du ska kontakta för att meddela detta.

• mittenavapril

Betr målsägandebiträde så SKALL ett sådant utses för målsägande som utsats för brott enligt 4 kap om fängelse finns i straffskalan, så ett sådant skall allstå utses. Det är inte åklagaren som utser om det skall vara ett eller inte. En begäran lämnas till rätten som sedan beslutar. Du kan själv alltid begära ett målsägandebiträde, även för andra brott, men då är det inte alltid säkert att rätten utser ett.

Det är nog bäst att kontakta fu-ledaren i ärendet, vilket är en åklagare, de är ansvariga för utredningen.

• Anonym (Undrande)

Otroligt vad snälla och hjälpsamma ni är. Tack så jättemycket för tiden ni lägger ner:) Jag är så kluven så kluven.
    Vi bor inte ihop längre och har inte den tanken att så göra. Jag är så rädd bara att han ska få fängelse. Jag bryr mig inte om allmänheten, dom f¨r tycka o tänka vad dom vill. Jag skäms inte.
    Jag tänker på vår son, inte träffa pappa osv...hjälp rädd
    Vill bara att han ska få hjälp i fall att dte är något som skulle kunna hända igen. Mycket tveksam eftersom jag känt honom i 10 år och han aldrig varit så förut. som sagt, det började när barnet var 2 månader, jag var inte mig själv, otrevlig o kontrollernade och svartsjuk blev jag helt plötsligt. Jag provocerade mycket för han var så konflikträdd så jag tjata tills han tände till. Det skulle mycket till innan han hoppade på mig. OJ, nu försvarar jag honom...igen...
    Jag vet att man ALDRIG får slå någon men ibland kändes det som jag var värd det. Sjukt va att jag ens tänker så. Jag var så j-a jobbig den tiden..attans, jag måste fundera

• mittenavapril

Om han får fängelse å sitter han bara 2/3 av tiden, kan söka fotboja också, Oroa dig inte för honom. Din son komer inte att glömma bort pappa eller så...... kolla in tråden med mammor med pappor i fängelse, u kanske hittar nåt där betr barn oh fängelse.

I fängelset kan han få hjälp medaggritionr och annat, sk program dessa är väldigt bra OM man är motiverd.

Du är INTE orsake till att han slagit dig. Felet är helt och hållet hans. DU ÄR INTE VÄRD ATT BLI SLAGEN!
    Han har problem, inte du. Han skulle må bättre själv om han tar tag i dem.

• Mar78

Det finns inget beteende som berättigar misshandel. Enda gången jag tycker att våld är "ok" är när det sker i självförsvar och jag har svårt att tro att det var så det gick till i ert fall. Inga provokationer legitimerar våld!

• Anonym (Medsyster)

Jag har ochså anmält min sambo för misshandel , detta är snart 2 månader sen .Polisen ringde mig på kvällen & ville komma hem till oss & prata mer med mig men jag sa ifrån mig om detta pga våra små barn. Polisen skulle ringa dagen efter & än har jag inget hört, har inte ens fått kopia på anmälan.

• mittenavapril

Ingen kopia? Den skall komma "per autokomatik" men iof så har denna nya funktion krånglat (De skickas numera direkt från Kiruna) Du bör nog ta ntakt med utredaren. Att de inte hör av sig var illa, men troligen beror det på jobb-hopning.
    Anonym (Medsyster) skrev 2008-08-02 22:17:23 följande:

Jag har ochså anmält min sambo för misshandel , detta är snart 2 månader sen .Polisen ringde mig på kvällen & ville komma hem till oss & prata mer med mig men jag sa ifrån mig om detta pga våra små barn. Polisen skulle ringa dagen efter & än har jag inget hört, har inte ens fått kopia på anmälan.
  • Anonym (Medsyster)
    mittenavapril skrev 2008-08-02 22:29:26 följande:
    Ingen kopia? Den skall komma "per autokomatik" men iof så har denna nya funktion krånglat (De skickas numera direkt från Kiruna) Du bör nog ta ntakt med utredaren. Att de inte hör av sig var illa, men troligen beror det på jobb-hopning.Anonym (Medsyster) skrev 2008-08-02 22:17:23 följande:
    Ärligt är jag bara glad om jag inget hör, för det är ju inte jag som ska se till att de ska hör av sig. För just nu är jag så psykiskt stressad pga andra saker
  • Anonym

Anmälde oxå ett antal ggr men det lades ner i brist på bevis , fast jag hade sparade sms och ett vittne så hjälpte det föga. Dom kunde inte bevisa att det var han som var förövaren . Så jä*la sjukt att ens anmäla , man ska vara blodig för att tas på allvar !

• Anonym (Undrande)

Jag tror att han har erkänt vissa saker, typ två örfilar...butten ner i golvet så att jag fick bula...kanske något annat oxå men sen tror jag att han har nekat resten. Den känslan fick jag när vi var o prata hos en kvinna om allt kring vårdnad mm.

Måste säga att vid första bråktillfället så slog jag faktsikt till honom på kinden. Plus att jag en gång knäa honom men det var i självförsvar. Det är det enda jag har gjort under denna tid.

Hur påverkar det?

• Mar78

Det kan ju klart påverka men med tanke på hur många gånger han slagit dig så borde det inte ha så stor betydelse, särskilt inte när det var självförsvar. Om du inte har gjort det, skriv ner allt i detalj, är bra att ha när du ska vittna. Har du vänner som du har berättat för som kan återge för rätten?

• Mina72

Hej!

Jag blev misshandlad av min pappa en gång...nu när jag är vuxen...Jag själv anmälde det inte utan förlät honom men min mamma anmälde det mycket pga att min son vaknade och kom in i köket där det hände. Min pappa höjde knytnäven och höll på att slå till min son. Men han hejdade sig i sista sekund och slog på en sak istället. Jag låg på golvet...hade svimmat av men som tur vad vaknat till liv igen, min pappa stod och sparkade mig när min son kom in...

Jag skrek ett desperat skrik att han skulle stänga dörren och gå in till sitt rum. Vilket han gjorde. Jag var vettskrämd trodde vi båda skulle mista livet men som tur vad så fick jag pappa att lugna ner sig. (som att trycka på en strömbrytare från vansinninge där man inte når honom tills han lugnar ner sig, men man vet aldrig när man "råkar" trycka tillbaks igen)

Iaf så fick jag gå på förhör i och med att min mamma anmält det fast jag sa att jag inte anmäla honom. Polisen sa att jag var tvungen att komma dit och inte ta det per telefon.

Polisen gjorde klart för mig att de var tvungen att anmäla detta till socialstyrelsen och att de kanske skulle ta kontakt med mig och göra en utredning ifall jag var en lämplig mamma bara för att jag förlät min far och inte gick vidare med anmälan.

Vill bara göra dig uppmärksam på det. Att det kanske kan hända dig också. Att de gör en utredning för att se om du är lämplig som mamma när du kanske väljer att ta tillbaks anmälan och om du fortsätter att vara tillsammans med barnets pappa.

Bamsekram

• Anonym (Undrande)

Mina72: hemskt!
    Jag flyttade direkt efter anmälan. Visst vi har bra kpontakt idag och vi kan träffas på mycket vettigt sätt. Jag har inte bestämt mig än men jag hoppas verkligen att dom förstår varför jag gör det...om jag nu väljer att inte medverka längre. Jag orkar inte gå med tanken på vad som ska hända. Det förstör för mig i livet och jobbet. Jobbet är otroligt viktigt för mig eftersom det är dte som gör att jag kan försörja min son. Jag måste kunna fokusera. Okej om dom tar tag i detta nu direkt efter semestern, annars lutar det nog åt att jag inte medverkar mer. Sen få ju åklagaren besluta vad han/hon vill göra.

Vi blev kallade till socialen just för att han misshandlat mig i vårt hem, med tanke på vår son. Dom ville kolla så att vi kan vara under samma tak utan att vår son far illa osv. Vi var där 2 ggr sen tyckte dom att allt var okej. Eftersom vi separerat och kunde sköta allt bra. (överlämning mm)

• Mina72

Vad skönt att du redan var medveten om det. För mig så kom det som en kall dusch när jag satt hos polisen och hade berättat allt som hänt och tyckte jag följde mitt hjärta när jag förlät pappa. Fast de försökte övertala mig till att gå vidare.

Och så kommer de med att jag kanske kan förlora mina barn pga att jag blivet utsatt för misshandel. Snacka om att sparka på någon som redan mådde dåligt. Men jag förstår ju att det är för barnens skull och de har inte hört av sig än även om det hände i förra året (maj). Så förmodligen så blir det ingen utredning.

Mit råd är att följ ditt hjärta. Att det är ditt beslut om vad som käns bäst för dig och ditt barn för det är du som får leva med dina beslut.

Han valde att slå dig och får stå för sina handlingar och beslut.

Ta hand om dig själv och hoppas det är över snart.

Malin

• Anonym (Undrande)

Hej, som läget känns nu så behåller jag anmälan. Tack för alla råd:) Kram

• Anonym (Undrande)

Hej,

Vill bara medela alla att dom la ner förundersökningen så jag behövde inte fortsätta fundera. Jag fick papper hem och dom kunde inte bevisa att det var han som hade gjort det trots att dom hämtade mig hemma när jag hade skadorna.

Där ser man hur vårt rättsystem är!? Jag förstår att dte är så många som kommer undan med tanke på vad som krävs för att åka dit. Polisen måste tydligen stå bredvid när mannen slår för att det ska kunna bevisas...sorgligt men sant

Kram på er!

Svar på tråden Ta tillbaka anmälan?