• DeZire

Vätskebrist?

Undrar vad tecknen för vätskebrist är?
    Förra lördagen var jag nämligen in på förlossningen pga magsmärtor, svimmningskänsla osv. Det visade sig bero på att jag hade ketoner i urinen, och det i sin tur var ju för att ja uppenbarligen hade vätskebrist.
    Jag vet dock inte om jag har lyckats rätta till problemet, har jätte svårt för att få i mig vätska och tror inte att jag får det heller då jag är så trött, kan inte koncentrera mig osv.
    Det känns konstigt i mig helt enkelt.
    Så vad är tecknen för vätskebrist?
    Och hur i allsindar ska jag få det att vända?
    Någon som har bra tips på hur man ska få i sig vätska och vad bör man dricka?
    Är vatten det bästa, eller funkar det med juice eller läsk oxå?

• Svar på tråden Vätskebrist?
  • Tant Brun

Togs det något blodsocker på dig?

• Izabelka

Drick både vatten, juice och läsk. Med olika slgs soppor funkar det oxå.
    Vattenmelloner innehåller mycket vatten.
    Lycka till!
    Izabela

• Hecajo

Jag blev gravid 2003, och graviditeten ledde till att jag fick vätskebrist, kräktes mellan nov-feb, och i januari blev jag "tvångs"inlagd på sjukhuset av min sambo som såg att jag inte mådde bra. Jag låg i fyra dgr med dropp, hade oxå ketoner i urinen. Droppet var det som fick mig att må bra igen, för det blir som en ond cirkel alltihop... man mår illa/har dålig aptit och man måste vända på det! Min räddning var att ta det lugnt och få dropp, kunde koppla av och veta att barnet fick det som den behövde etc etc. De tog hand om mig finfint på sjukhuset, har du funderat på om det är något för dig.
    Mina tecken var ständigt illamående, tappad aptit.... Hängig och allmänt dåsig, ingen energi, fick inte i mig EN ENDA matbit eller dricka för jag fick upp ALLT!
    Antagligen var din nivå på ketoner inte så stark ännu, för då hade de inte släppt iväg dig utan lagt in dig... Försök dricka om du kan!!
    Lycka till!!

• DeZire

Tant Brun: Nej något sådant prov tog inte, men min bm brukar göra det och jag ska dit på tisdag.

Hecajo: I början av min grav var jag oxå sån som bara spydde upp allting jag fick i mig, så då fick jag ligga inne på dropp för jag var helt uttorkad. Sen efter v18 har jag inte spytt men nu de senaste veckorna, från v26-28 ungefär så har jag fått väldigt svårt för att få i mig det jag bör. Samma med mat, men jag lyckas iaf peta i mig 3 mål om dan så vätskan är det största problemet, har blivit värre nu när det är varmare ute oxå. Känner mig ju så hängig så på nåt sätt måste jag bryta detta.

• Rapunzella

Ett av de främsta tecknen på vätskebrist kan vara huvudvärk. Försök att dricka en varierad mängd av olika drycker, t.ex. inte bara drycker med mycket socker eller bara vatten.
    Apoteket har även vätskeersättningstabletter som man löser upp i vatten - de innehåller den perfekta balanse av det man behöver. Prata med apoteket!

• MuminMy
    Drick inte bara vanligt vatten i alla fall, då får du lätt salt- och mineralbrist, drick olika saker, mineralvatten, jos och mjölk. Vattenrika frukter och grönsaker hjälper ju till. Undvik vätskedrivande livsmedel såsom kaffe, öl och salt.
    Hoppas du snart mår bättre!
  • Athena79

Hej! Jag har haft samma problem som du, haft svårt att behålla vatten, jag andvände mig av vätskeersättning som finns på Apoteket, tror att det är Semper som tillverkar dom. de hjälpte för mig, jag var dock inte gravid, men de är kanske värt ett försök :)
    Lycka till :)

Svar på tråden Vätskebrist?