• FruMarie

När åt era barn en HEL portion mat?

Hejsan!

Jag har en 7 månader gammal son.
    Han har börjat så smått med att äta mat (började vid ca 5,5 månad) och det går väl sådär.

Han äter en flaska Nutra på morgonen.

Vid lunch äter han knappt en 1/2 stor burk mat.
    Försöker man få i han mer så gallskriker han och spottar ut.

Jag blir frustrerad för min BVCsköterska säger han skall äta 2 burkar om dagen, men han äter knappt 1/2 dl om dagen och jag får alltid ge han ersättning så han blir mätt.

På eftermiddagen äter han fruktpure, kanske 1/2 - 1 stor burk + ev ersättning
    Macka går sådär, han gillar inte bitarna.

På kvällen äter han en portion gröt + ev välling.

Och ibland får man ge han en hel flaska innan han ska sova.

Han har dessutom gårr upp lite dåligt i vikt (50-70 gr per vecka) och min BVCsköterska påpekar detta varje gång och jag blir så ledsen och frustrerad, för hon låter nästan lite arg när han inte äter mer utan måste ha ersättning efterråt.

När åt era barn en hel portion mat utan att behöva ersättning efteråt?

071228.. Dagen då våran lilla Julian föddes....
  • Svar på tråden När åt era barn en HEL portion mat?
  • Fru Bryngelsson

Min dotter får mat så här:
    200 ml ersättning när hon vaknar 06,30-08,30
    12,00 En hel burk med mat
    15,00 mellanmål fruktpure´, banan
    17,00 En portion med gröt och en hel banan
    19,00 ca 200 välling

Men min är VÄLDIGT glad i mat.. Så fort vi äter vill hon oxå ha fastän hon nyss ätit
    Se till att ha ca 4h mellan måltiderna så ska du se att han börjar äta.

• Juppepuppe

Min dotter är 1 år och äter inte mer än en halv burk till lunch och en halv till middag. Inga mellanmål, då vägrar hon maten sedan. efter maten får hon lite frukt.

• CCA

dottern var 10månader innan hon åt tillräckligt för att jag skulle kunna byta ut ett helt mål.

• Safireee

Min dotter är snart 10 månader och äter inte på långa vägar ett helt mål mat (hon äter inte ens puré utan vi får köra med plockmat). Hon har bara velat äta mat i 1,5 månad!

Barn mognar ju olika tidigt när det gäller mat precis som med allt annat.

• saris

Min 6 mån hade jag kunnat ge fast föda sen han var 4 mån. Han älskar allt som inte är på flaska. När han var 5 mån tyckte bvc att han kunde få ett mål gröt och ett mål pure.

• buffybus

prova nått som kanske kanske funkar? 

vi prova idag och det gick super bra. nu e han dock bara 5,5 mån.. dålig på att äta..
    tog en västkustpuré middag.. och en efterrätt som han gillar.. tog varannan sked en med middag och en med fruktpurén.. och började han göra miner så fick han 2 skedar fruktpuré och 1 sked middag och sen samma igen.. och ibland 2 skedar middag..
    han rös i hela kroppen vid första skeden.. till o med gnällde och vifta med armarna.. och efter ett par skedar med lite fruktpuré samtidigt så gapa han bara efter mer!!
    man får luras liiiite hehe... ;-D
    Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • Lullan73

Min 7 mån dotter äter ca 140ml välling på morgonen vid 8. En fjärdedels burk till lunch vid 12. Ammar vid 15. En fjärdedels burk till middag kl 17-18 och 180-200ml välling ca kl 20.
    Vill hon så får hon bröstet och/eller frukt utöver måltiderna.

• Laisa
    Jag har en åtta månaders son som matsrtrejkar. Han vägrar äta burkmat, väling och gröt... Vill ha "riktig" mat men den ska han helst plocka själv med fingrarna ch stoppa in, typ korv. Så han tänker tydligen växa upp på yoghurt, fruktpuré och korv. Skönt att läsa här att "alla andra" barn inte äter flera burkar om dan heller...
    Förvirrad tvåbarnsmorsa till Emmy 051213 och Tim 071129
  • BeHappy

Va bra jag såg detta, hade precis tänkt fråga om min dotter som inte heller äter några hela portioner.. Hon är 6 månader, började med smakisar när hon var 4 månader. Hon hade hoppat ner en viktkurva, så BVC tyckte vi borde börja då. Nu när hon blev 6 månader var vi på BVC igen, och då tyckte de det var dags med gröt morgon och kväll, och "riktig mat" till lunch.
    Men det blir aldrig mer en en halv portion av något, så hon äter ungefär så här:
    08 Ammas
    10 Halv portion gröt med lite katrinplommon i. Ammas efteråt.
    14 Halv liten burk mat + halv burk fruktpuré. Ammas efteråt.
    18 Halv portion gröt. Ammas efteråt.
    20 Ammas.
    04 Ammas.

Vet inte hur jag skall göra för att få henne att äta mer, för blir hon för hungrig, så vill hon inte heller ha. Men hon går fint upp i vikt nu, och är väldigt nöjd med livet, så jag fortsätter väl med amningen ett bra tag till.

• Cdot

Min dotter är 9 månader och äter lite plockmat varje dag, pure har inte alls gått hem. Hon äter inte på långa vägar en hel portion mat. Det ammas mest! HOn verkar dock må bra

• MoonFlight

Har en väldigt matglad tjej (f dec 07) som senaste veckan mer eller mindre totalvägrar ersättning och välling. Hon äter oftast som följer.

Frukost: 1 port gröt
    ev mellis banan eller liknande
    Lunch: 1 burk mat + fruktpure och det kan vara mellan ½-1 burk
    ev mellis banan
    Middag: 1 burk mat + fruktpure ½-1
    Kvällen: 1 port gröt

Jag jobbar så kan inte amma men försöker göra det när jag kommer hem så hon får i sig lite i alla fall.

• Jordgubbsmuffins

Samuel åt från 4-6 månader en halv liten burk med mat till lunch. Ammade utöver det.
    Nu är han 7 månader och har i en månads tid ätit en halv stor burk till lunch och samma till middag. Han äter 8 månadersmat med bitar och så "vanlig" mat. (sån vi äter). han vägrar riktigt "puréad" mat. (dottern var tvärtom).
    Men även fast han inte äter mer än en halv burk åt gången verkar det som att han inte blir mätt. Det är mer som att han blir less när det är så ihoprört. Vanlig mat äter han stoora mängder av men det är ju inte alltid vi vill ge, tex om vi stekt maten.
    En dag åt vi korv och potatis/ris (eftersom jag älskar potatis och mannen tycker det skär sig med korv). Då ammade jag honom först, sen åt han en halv burk mat, en halv banan, hoppade till pappas famn och åt en portion ris (som en liten burk ungefär), sen över till fammos famn och åt en stor potatis och resten av bananen. Sen ammade jag honom igen. Och det var direkt efter varann..
    I vanliga fall ser dagen ut såhär:

Morgon: Ammas 2 gånger
    Mellanmål: Gröt och amning (i samband med 30 min vila)
    Lunch: En halv burk mat och en halv-en banan, Amning (vilar 2,5 timmar)
    Mellanmål: Gröt eller amning
    Middag: En halv burk mat och en banan
    Kväll: Amning 2-4 gånger mellan 17-19
    Sen sover han hela natten 10-12 timmar från 19..

Han har alltid ökat bra i vikt så han är en stor pojke. Men jag vill gärna sluta amma (han biter!). Det är senaste två veckorna han börjat gilla gröt men välling är svårare. Gröt fungerar mest på förmiddagen. Är orolig att han inte får tillräckligt med mat..

• hymafr

Jag tycker det låter som rätt mycket mat som din son får i sig. Han är ju faktiskt inte så gammal.
    Så länge han fortsätter gå upp i vikt så är det ingen fara. Barn går inte upp lika mycket varje vecka/månad.
    Min dotter gick inte upp något alls mellan 9 och 10 månader pga att det var väldigt varmt och hon ville bara ha dryck (välling och fruktdryck). MEN hon var pigg och glad i övrigt.

BVC-sköterskor ska man lyssna på men ibland ta med en nypa salt.

• Jordgubbsmuffins

När dottern var mindre så var hon rund så läne jag ammade henne men hur mycket hon än åt så blev hon smal. Hon är fortfarande rätt smal och väger inte så mycket (12 kg när hon var 2½ år).
    På BVC gnällde dom om att jag inte ger henne tillräckligt med mat och att jag ska blanda smör i maten.
    Det har vi gjort men då sist när vi var till BVC med henne frågade jag en annan där vad jag skulle göra för att hon ska öka och hon sa att dottern ser ut att må jättebra och varken jag eller pappan är särskilt stora.

• Jo77

Min bvc-sköterska sa till oss att vi kunde testa att helt enkelt sluta ge välling/ersättning på dagen och helt enkelt vänta ut vår dotter tills hon blev tillräckligt hungrig att äta mer mat. Och det funkade verkligem för oss. Hon hade ju lärt sig att det alltid kom flaska efter maten, som hon tyckte mycket bättre om, och därför åt hon inte mat. Två dagar tog det, sen var vi uppe i stora portioner riktig mat!
    Det här var när hon var cirka 7 månader. Hon hade varit sjuk en lång period och levt på låglaktos majsvälling.

• tvillingmor
    Safireee skrev 2008-08-02 12:43:33 följande:
    Min dotter är snart 10 månader och äter inte på långa vägar ett helt mål mat (hon äter inte ens puré utan vi får köra med plockmat). Hon har bara velat äta mat i 1,5 månad!Barn mognar ju olika tidigt när det gäller mat precis som med allt annat.
    Precis samma med min son, han började äta lite mer mat vid ca 10 månader, det sammanföll med hans första tänder. Sedan har det blivit lite bättre vecka för vecka. Den 19 augusti är han 1år och då kanske han äter en hel burk till lunch.
    Så länge du ser att ditt barn mår bra, så är en liten vikt uppgång inget att bry sig om.
Svar på tråden När åt era barn en HEL portion mat?