• mammutten81

Grönt Te, vad smakar det?

Har hört mycket om att Grönt Te är bra.
    Men är nog lite feg för att prova, jag har fått uppfattningen att det smakar apa.
    Dricker mest vanligt svart Te, typ Liprons olika med fruktsmak.
    Eller Yellow eller Breakfast.

Vore kul att höra era åsikter, så kanske man vågar prova.

• Svar på tråden Grönt Te, vad smakar det?
  • röda naglar

te är inte farligt och därför kan du ju prova.
    jag tycker du ska köpa hem ett grönt te som är smaksatt.
    tänkt på att grönt te inte ska dra lika länge som svart bara.

• mammutten81

Okej, visste inte att det fanns smaksatt, låter ju genast mycket trevligare.

• Euforia

Grönt té smakar som uppblött hö.
    Det finns en med grön äppelsmak som är lite mer ok än de andra smaksatta.

• Sencha

Grönt te är generellt sett gott Och precis som med svart te, så finns det många olika smaker.
    Själv skulle jag rekommendera icke smaksatta sorter, men det skulle jag å andra sidan även när det gäller svarta teer. (I de smaksatta teerna brukar det dessutom vara te av något sämre kvalitet, både när det gäller gröna och svarta teer.)

Några sortförslag, när det gäller gröna teer (ej smaksatta) är Sencha, Gunpowder och Kokeicha.

Son född 2004; son född 2008
  • SCSI

DÅLIGT grönt te smakar hö. Grönt te med bra kvalitet smakar friskt.
    Men ska man satsa på påste är twinings gröna te med äpple helt ok. Finns ett med mintsmak om man gillar att dricka tandkräm...

Själv föredrar jag gunpowder, gärna med lite jasminsmak.

(och min personliga uppfattning är att yellow label smakar apa - så olika det kan vara!)

• mammutten81

Kan man köpa Gunpower med jasmin i vanliga affären typ ica?

• SCSI

Nä, det är tveksamt. Möjligen om man har en välsorterad tehylla med lösviktsteer i matbutiken, men även då brukar det mest vara svarta teer i stil med söderblandning och rabarber+grädde. Det bästa är att leta upp en bra tebutik och fråga personalen efter ett bra "nybörjarte" tror jag. =) Eller höra sig för i umgängeskretsen - tefreaks finns lite överallt, du kanske har nån vän som har ett stort tesortiment hemma som kan presentera dig för olika teer. Jag hade ett par vänner på besök några dagar i veckan där den ena fastnade rejält för mitt vita te jag bjöd honom på till frukost, något han aldrig smakat tidigare.

• Luddvar

Grönt te smakar hö. Inte gott alls. Men smaken är ju som baken..

• Perfect girlfriend

Dricker grönt te nu, twinings eller vad det är med citronsmak. Tycker det är helt ok men kan inte riktigt säga vad det smakar,.

• Papayia

Håller med om att vissa gröna teer smakar hästbajs
    MEn de i pyramidpåsarna finns både vitt och grönt som är supergott. Lite honung i oxå så är det ännu bättre

Mamma till Alex
  • mammutten81
    SCSI skrev 2008-08-02 16:17:19 följande:
    Nä, det är tveksamt. Möjligen om man har en välsorterad tehylla med lösviktsteer i matbutiken, men även då brukar det mest vara svarta teer i stil med söderblandning och rabarber+grädde. Det bästa är att leta upp en bra tebutik och fråga personalen efter ett bra "nybörjarte" tror jag. =) Eller höra sig för i umgängeskretsen - tefreaks finns lite överallt, du kanske har nån vän som har ett stort tesortiment hemma som kan presentera dig för olika teer. Jag hade ett par vänner på besök några dagar i veckan där den ena fastnade rejält för mitt vita te jag bjöd honom på till frukost, något han aldrig smakat tidigare.
    Vi har två tebutiker i stan, får ta och höra med dem där.
  • mammutten81
    Papayia skrev 2008-08-02 16:22:42 följande:
    Håller med om att vissa gröna teer smakar hästbajsMEn de i pyramidpåsarna finns både vitt och grönt som är supergott. Lite honung i oxå så är det ännu bättre
    Okej, ja, det ska jag också prova, har bara bra erfarenheter av pyramidteerna.
  • Celiine

Är det Lipton ni menar när ni skriver pyramidte?
    För deras gröna te tycker jag smakar beskt och torrt, ja, ungefär som jag kan tänka mig att uppblött hö skulle smaka!

• Mammassaga

Grönt te är det bästa för min smak!

Köp smaksatt te, otroligt goda finns det.

Tänk på att vattnet INTE ska koka, det optmala när du brygger te är 65 grader varmt. alltså ganska långt från kokpunkten.
    Det ska även dra mycket kortare tid än annat te. 1-3 minuter bara.

• Gwenda

Själv föredrar jag alltid grönt te framför svart :)

• Sencha
    Mammassaga skrev 2008-08-03 14:35:14 följande:
    Grönt te är det bästa för min smak!Köp smaksatt te, otroligt goda finns det.Tänk på att vattnet INTE ska koka, det optmala när du brygger te är 65 grader varmt. alltså ganska långt från kokpunkten.Det ska även dra mycket kortare tid än annat te. 1-3 minuter bara.
    Den optimala tempraturen är olika för olika tesorter - går inte att säga generellt för svart eller grönt. (Fast så lågt som 65 har jag inte sett rekommenderas för något te.) Detsamma gäller dragningstid.

Handlar man på Pappas te i Malmö får man dragningstid och temperatur på lappen.
    Son född 2004; son född 2008
  • IVFmamma

Finns ett jättegott grönt te i trekantspåse från Lipton som heter Tahiti, smakar vanilj och ananas. Prova det! Finns att köpa i vanlig mataffär.

• mammutten81
    IVFmamma skrev 2008-08-03 17:08:20 följande:
    Finns ett jättegott grönt te i trekantspåse från Lipton som heter Tahiti, smakar vanilj och ananas. Prova det! Finns att köpa i vanlig mataffär.
    Uppskrivet!
Svar på tråden Grönt Te, vad smakar det?