• Silverforsen

Mellanmål till 8 månaders bebis???

All mat fungerar bra här så det inte problemet utan jag är osäker på vad jag ska ge för mellanmål. Man vill ju ändå ge något lite mättande så han håller sig ett tag? Och det går ju inte köpa de där mellan-målsbägarna hela tiden? Då blir man ju ruinerad..
    En macka är ju svårt att ge eftersom det inte kommit tänder ännu. Och mjölkprodukter får man inte ge..
    Frukt blir han inte tillräckligt mätt på.
    Bara jag som är osäker på detta?

• Svar på tråden Mellanmål till 8 månaders bebis???
  • becky J

gröt, välling, smörgåsrån, mosad frukt till efterrätt... Jag tror man kan ge mackor fastän tänderna inte kommit, de tuggar ändå. Man skär bort kanterna bara.

• Silverforsen

Han äter inte välling så det är borta. Gröt äter han till frukost och kvällsmål så det vill man kanske inte ge på dagen också väl? Rån och mosad frukt går ju men han håller sig inte mätt på det alls länge.. ???

• santanas

Banan är bra och mättande. Mixade också äpple/päron/mango eller blötlagda aprikoser/katrinplommon och gav ihop med tillägg/vanlig mjölk eller bröstmjölk
    Jag gav ofta gröt för sonen älskade det så vissa dagar åt han gröt upp till 3 ggr. Jag varierade mellan icke smaksatt där jag gav hemmakokt äpplemos (utan socker)till (eller rivet äpple/päron) och både sempers och nestlés smaksatta gröt.
    Smörgås går visst om du tar antingen bredbar leverpastej eller messmör på och skär i små bitar. De mer eller mindre suger i sig bitarna.

• becky J

Kanske ge mat istället till lunch eller middag och på så sätt "fria upp" ett tillfälle att ge gröt på?

• Goding72

vi ger smörgås till vår 8 månaders son o det går hur bra som helst , små små bitar med smör o ost, leverpastej, mjukost.
    Han har inga tänder o förväntas inga på ett bra tag heller

Storasyster åt också smörgås utan tänder..de "tuggar" ändå..ge jättesmå i början, de lär sig jättesnabbt!

• Silverforsen

Santanas: Kanonbra tips! Ska prova det imorgon.

Becky: Jag ger honom två lagade mål om dagen men det är däremellan som han behöver ha något..

Tänkte man kunde mixa naturell yoghurt med frukt och lite haavregryn? Vad tror ni om det? Eller får dem inte äta yoghurt heller efetrsom de inte ska dricka mjölk? Kan de äta havregryn?

• Jo  anna

I mellanmålsbägarna är det ju frukt, yoghurt och havre så det är klart dom kan äta det.

• Saaaraa

Min dotter äter mackor fast tänderna inte har kommit riktigt än, hon älskar det. Hon får små bitar av mig.. Hon kan ju inte riktigt hålla mackan själv.. då blir det mos av den. Hon är snart 8 månader..

• Anksan

har gett min kille smörgås sedan 7 månader eller tidigare, minns inte. Inga tänder att tala om då, så det behöver de inte ha. Ger inte små bitar heller utan halv formfranskaskiva så "biter" han av bitar iaf.

• Silverforsen

Ska prova macka imorrn. Helt vitt bröd då väl?`Kan man ge något mer pålägg än leverpastej och messmör?

Svar på tråden Mellanmål till 8 månaders bebis???