hjälp min katt har öronskabb!!!
köpt en ny kattunge som jag upptäckte har öronskabb han har nu smittat min andra katt. Finns det medicin att köpa på apoteket eller måste man kontakta vet???
köpt en ny kattunge som jag upptäckte har öronskabb han har nu smittat min andra katt. Finns det medicin att köpa på apoteket eller måste man kontakta vet???
tycker att du ska gå till en veterinär och få stronghold utskriven till båda katterna. Det kan vara en pain att få bort det med olja och tops och försök att rengöra kattöron själv kan skada dem. Vi hade problem i 1 år och försökte med allt fram till vi bad om stronghold hos en veterinär. Det hjälpte och det enda man behöver göra är att tömma en ampull i nacken på katten där den inte kommer åt och kan slicka och sedan sprider sig medlet över hela huden och skabben dör ut.
Lycka till - det är rätt vanligt att kattungar har skabb och inget man just kollar när man skaffar dem. Såvida du inte skaffar en till sen :) då lär du titta efter svart beläggning i örat.
Du måste kontakta veterinären. Dom ger en spruta (bägge katterna) förr skrev dom ut droppar, men jag vet inte om dom har försvunnit eller om det är olika vet, min vet ger iaf spruta. Inget att oroa sig för, många katter har öronskabb utan att ägarna vet om det, som tur är inte lika ofta nu som förr.
Jag själv rekommenderar inte Stronghold. Det innehåller ett nervgift och många djur har dött av dessa. Jag hade det på min hund, men svärmor bad mej tvärt att sluta då många hundar på hennes kennel har blivit halta, eller dött. Fråga veterinären efter ett annat medel.
*noterar stronghold!*
Vi har alltid använt Frontline direkt i öronen de få gånger de drabbats av öronskabb. Olja som ibland reommenderas tar ju knappast kål på några kvalster så jag vet inte riktigt varifrån det gamla knepet kommer?
Frontline finns på apotek, men är det frågan om en väldigt ung katt bör nog veterinär rådfrågas.
Vill tillägga att det var väldigt många år sedan vi hade skabb på våra, så mina tips kanske är antika vid det här laget, och det kanskekommit bättre metoder (stronghold exempelvis ).
Men det tåls ju att undersöka kanske?
Hur ser det ut i öronen?
*läser igenom*
Oooops, avnoterar stronghold....
Jag har droppar Frontline i öronen på mina katter när dom haft de. Köper man på apoteket