• sophialicious

hjälp min katt har öronskabb!!!

köpt en ny kattunge som jag upptäckte har öronskabb han har nu smittat min andra katt. Finns det medicin att köpa på apoteket eller måste man kontakta vet???

• Svar på tråden hjälp min katt har öronskabb!!!
  • sophialicious
    aihpoz skrev 2008-08-02 21:56:07 följande:
    Hur ser det ut i öronen?
    svart beläggning.
  • skorpionen80
    sophialicious skrev 2008-08-02 21:55:01 följande:
    hur kan folk undgå att upptäcka d?? känner mig bara så dum som inte såg det precis när jag tagit hem honom för då hade jag kunnat undvika att han smittade min andra kise..vad kostar d att få spruta??
    Står det inte något om det i veterinärbesiktningen? Konstigt att både uppfödare och veterinär missar en sån sak..

Jag skulle ta båda till veterinären. Ett besök brukar gå på några hundralappar (olika från ställe till ställe) men behandla en liten kattunge själv hade jag inte vågat!

Försäkra om du inte redan gjort det ;) Det är försent när det sen händer något.
  • sophialicious

Fam SuorantaDahl skrev 2008-08-02 21:56:56 följande:

Jag har droppar Frontline i öronen på mina katter när dom haft de. Köper man på apoteket
    ja frontline är väl receptfritt? men läste på apotekets hemsida att om man misstänker skabb så ska man kontakta vet..hur hänger d ihop?? är frontline just mot öronskabb??
  • aihpoz

Ok..för på våra är det liksom brunt,mer kletigt...och det är tydligen bara smuts..så ville bara höra hur det såg ut på dina..

När 1+1 blir 3
  • ejenny

oj själva besöket kostade som ett vanligt - runt 500 kanske. De kollar örat och brukar konstatera direkt att japp det är skabb.Eventuellt topsar de och kollar i mikroskop men inga dyrare undersökningar.
    Och sedan stronghold hämtar man ut på apoteket - ett par hundra kanske. Lite smådyrt kanske MEN vi var verkligen uppgivna när katterna kliade och kliade och nästan bajsade på sig när vi försökte rengöra inne i öronen och blev stressade när vi hade in olja i örat för att kunna få ut skabben så det var värt kostnaden. De har inte glömt ännu - visar man en tops så sticker de direkt. Och det hjälpte på första försöket. Man ger en dos först och sedan ytterligare en månad senare har jag för mig. Och om du går till veterinären så propsa på att du vill ha recept till den andra katten också (den är väl vuxen så det är olika stl på dos). Nu har vi varit skabbfria i snart 3 år.

• Fam SuorantaDahl
    sophialicious skrev 2008-08-02 21:58:54 följande:
    Fam SuorantaDahl skrev 2008-08-02 21:56:56 följande: ja frontline är väl receptfritt? men läste på apotekets hemsida att om man misstänker skabb så ska man kontakta vet..hur hänger d ihop?? är frontline just mot öronskabb??
    Japp receptfritt. De va min vet som rådde mej att köpa Frontline. De är för fästingar loppor mm
  • sophialicious

ska jag köpa frontline eller gå till vet???

• ejenny

ang olja - fick tipset av en veterinär vid rådfråga bara att olja hjälper att få loss det svartbruna kletet...det löser upp det - men husmorskurer är jag tvärt emot.
    Har inte hört något illa om stronghold innan - våra 4 kissar har inte mått dåligt av det eller uppvisat några bieffekter. Det är som med allt en del har dåliga erfarenheter av sådant som andra lovordat. Så TS kolla med den veterinär du går till - de kanske rekommenderar annat idag osv. Lycka till återigen

• sophialicious

om jag ska gå till vet är det försent att vänta till september då har han nämligen redan tid för steralisering och vaccinering? tänkte ta allt på en gång såfall??

• Fam SuorantaDahl
    sophialicious skrev 2008-08-02 22:03:38 följande:
    ska jag köpa frontline eller gå till vet?
    Köpt Frontine & droppa ngr droppar i varje öra & massera under örat & sen ta bort resterna med topps. Men jag kommer inte ihåg hur många ggr jag gjorde de..
Svar på tråden hjälp min katt har öronskabb!!!