• Carola J

Sambon & min son

Jag behöver hjälp eller iaf någon form av förslag om vad jag ska göra med min sambo och min son.
    de går inte ihop alls, min sambo försöker verkligen.
    Han vill sitta o leka eller bara mysa med min lilla kille men min son bara stöter bort honom, han gapar o skriker. Han blir helt hysterisk och då blir det alltid jag som får lugna honom eftersom min sambo blir helt knäckt och går därifrån eller så tappar han helt enkelt humöret han oxå.
    Min son är 2½ och jag vet att mycket har med åldern att göra men det här är juh extremt och eftersom jag o sambon vill ha ett gemensamt barn snart så känner vi att vi behöver hjälp med lillen.

• Svar på tråden Sambon & min son
  • Jamieolivia

Jag förstår att detta kan vara ett jätteproblem! Hur länge har ni träffats? Träffar sonen sin pappa? Det kan ju vara så att sonen känner att den nya ska ersätta pappan och det är ju verkligen inte så, men det vet inte han. Din son vet förmodlingen inte ens varför han känner som han gör, eller han kan inte sätta ord på det så klart.

Jag tror att det skulle vara bättre om ni tog det lite lugnt. Din nya man behöver inte försöka engagera sig hela tiden (kan ju vara svårt då man verkligen vill att det ska vara bra), han kan sköta sitt och sonen sitt. Sedan får din son ta första steget då han känner sig redo. Kan känner inte din nya så bra, han tror att han ska ersätta pappa etc. När han sedan ser att pappa finns kvar och att den här nya är trevlig och glad (bättre att undvika konflikter eftersom du säger att din nya kan tappa humöret precis som din son. Bäddar inte för tillit då). Det kan ta ett tag och det får det göra. Långsam är bättre...

Går det för lång tid får ni pröva en annan metod, men jag tror att tiden kommer att göra allt bättre. Dessutom kanske det är smart att vänta med att skaffa ett annat barn just nu då sonen kanske tror att barnet ersätter honom också...först pappan och nu ett nytt barn...Men det känner ni ju av själva!

• Zaria

Hej TS

Känner igen det där litegrann,har en 3 åring och min pojkvän har varit med sedan sonen var 1,5 år.

Dock är mysa och gosa min roll möjligtvis kan bonuspappan få göra det om jag inte finns till hands.Jag tycker ni skall ta det lugnt låt pojken få som han vill i detta,det kommer att gå över.

För bonuspappan till min son funkar det kanske inte med gos men det finns inget som slår att åka med honom i bilen och tvätta den,mecka eller göra killgrejer.

• Kina79

En liten tanke bara: det behöver ju inte vara så att det har med bnusgrejen att göra. Vår dotter stöter bort min man, så fort jag är hemma. Han får inte göra nåt, hon skriker hysteriskt och kan hålla på i 20 min (längre än så har vi inte klarat av). Skriker; gå bort, gå bort. Jag vill inte mysa dig. Jag mysa mamma m m.
    Detta gäller allt, från att torka efter toa, mysa, hälla upp mjölk....you name it.

Hon fyllde 2 i april, jag tror det är åldern.
    Kan tilläggas att allt funkar bra när inte jag är med eller hemma. Hur funkar det för din son om han och sambon åker hemifrån och hittar på nåt, eller om du e iväg nånstans?

• Carola J

Kina 79.. Om jag är borta och min son har en bra dag så är det inga problem alls, men har lillen en riktigt dålig dag så skriker han bara om sambon kommer nära fast jag inte är hemma. Han blir helt hysterisk. O när jag då sedan kommer så lugnar han sig på en gång...

Svar på tråden Sambon & min son