• Anonym

6-åring som är utåtagerande , behöver tips!

Älskade dottern på 6 år har förvandlas till ett "monster".

Jag vet inte hur jag ska hantera hennes utbrott. Det kan handla om "småsaker".

Hon slåss, sparkas, spottas, skriker som en "galning".

Att hon blir arg är helt ok, men inte att slåss och spottas

Jag försöker få henne att gå upp på sitt rum och lugna ner sig, det är inte alltid så lätt då hon vägrar och jag får bära upp henne. Väl uppe så tar det några gånger (hon springer ner och jag bär upp henne) innan hon stannar på sitt rum och lugnar ner sig.

När hon har lugnat ner sig så kommer hon ner och allt är som vanligt igen.

Försöker man då prata om det som har hänt så vägrar hon lyssna, antingen så skrattar hon bara eller leker bebis.

Någon som har någe tips?

• Svar på tråden 6-åring som är utåtagerande , behöver tips!
  • Anonym (fsk-lärare)

Jag förstår att du har det kämpigt med din dotter. Men i grunden handlar det om att lista ut vad det är som orsakar hennes utbrott??? Du säger att det handlar om småsaker.

Då är min första tanke att din dotter är väldigt osäker på vilka gränser som gäller hemma hos er. Barn som får utbrott för minsta småsak testar ofta föräldrarna för att få reda på var gränsen går.
    Ju otydligare och inkonsekventare vuxna är på att sätta gränser, desto tryggare blir barnet och desto mer testar det föräldern för att försöka att ta reda på var gränsen går.

Din uppgift är alltså att visa din dotter vilka spelregler som hon har att rätta sig efter, och det är din uppgift att genom ett konsekvent beteende få henne att respektera de gränser som du har satt upp. Detta skall förstås göras på ett auktoritativt sätt utan att du kränker din dotters integritet. När din dotter är "säker" på er gränssättning hemma och "vet" vad som gäller i olika situationer så kommer utbrotten att minska. Åtminstonde om allt är (normalt).

Ofta är det mest effektiva sättet att få din dotter att sluta med någon dumhet att helt enkelt ignorera den, i synnerhet sådant som är avsett att väcka uppmärksamhet. Din dotter märker då att det inte lönar sig. Självklart betyder detta inte att du ska acceptera vad som helst. Vid Aggressivt och destruktivt beteende måste du ingripa innan det gått för långt, tala om vad som gäller och stå för det. Var kortfattad och neutral. Handla i stället för att resonera med din dotter. Tala om i förväg vilka konsekvenser som gäller.

Några råd:
    * Skapa struktur i vardagen
    *Uppmuntra önskvärt beteende och ignorera det dåliga
    *Använd belöningar istället för bestraffning
    *Sätt effektiva gränser och var tydlig.

Om du vet med dig att du redan är konsekvent och har försökt allt som jag skrivit, så kanske du borde kontakta BUP eller någon psykolog. De kan isåfall göra en utredning på din dotter och se om det är någon slags funktionsstörning som ligger bakom.

Svar på tråden 6-åring som är utåtagerande , behöver tips!