• Horst

Kan jag dekorera smörgåstårtan dagen innan?

Kan jag dekorera smörgåstårtorna til dopet dagen innan och ställa i kylskåp eller blir något missfärgat, förstört eller ohygieniskt då?

Jag tänkte lägga på räkor, dill,lax, citron, skinka, ost, kalkon, paprika, huvudsallat, rostbiff, rostad lök, körsbärstomater.

(Smörgåstårtan kommer att vara gjord med vitt smörgstårtebröd och innuti finns det bl a leverpastej, smörgåsgurka, majonäs, grädde och skinka.)

Kan tillägga att vi ska ha dopet den 10 augusti.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-03 00:20
    Jag undrar alltså om själva "toppingen" klarar sig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-07 00:03
    Det kommer att vara ägg på också

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-11 23:13
    Tack alla för hjälpen!

Tårtorna blev fina (och goda). Jag dekorerade dem 15 timmar innan de serverades. Dill och bladpersilja la jag på precis innan de serverades.

• Svar på tråden Kan jag dekorera smörgåstårtan dagen innan?
  • Shqiptari

Ja, det gör den.

När jag jobbade på konditori så gjorde vi alltid så många smörgåstårtor som möjligt klara dagen innan, dels för att dom skulle få suga i sig och bli saftiga och goda och dels för att hinna med allt annat som ska göras på ett konditori.

Det funkar jätte bra så det kan du göra. Kom bara ihåg och plasta dom ordentligt. Lycka till!

• Twilight

Jag skulle inte dekorera den dagen innan, tycker det blir "blaskigt". Bottnarna ska man ju lägga dagen före men inte det uppepå :-/

♥Familjen♥
  • solblommamed3

Jag skulle inte dekorera dagen innan. Hygieniskt är det OK ändå och det är ju den viktigaste frågan. Har du total tidsbrist så funkar det alltså...

• Shqiptari
    Twilight skrev 2008-08-03 00:45:26 följande:
    Jag skulle inte dekorera den dagen innan, tycker det blir "blaskigt". Bottnarna ska man ju lägga dagen före men inte det uppepå :-/
    Blaskigt blir det ju inte, vi gjorde nästan alltid så på konditoriet jag jobbade på och dom blev precis som om vi hade gjort dom samma dag. Ingen skillnad alls. Så det är ett bra alternativ om man har dåligt med tid.
  • solblommamed3

Kikade igen på det du ska lägga på. Paprika och tomat kan ju absolut färga. Rostade löken ska väl vara krispig/knaprig? Den lär ju mjukna.

• The Flohabba

Jag har också jobbat med att tillverka smörgåstårtor..Vi la ihop dem dagen innan, men garnerade samma dag som den skulle ätas..Den blir inte fräch om man garnerar dagen innan..Tomater blir blöta, gurkan torr osv

Du vet att du bor på en liten ort när folk vet saker om dig innan du själv vet om dom
  • Shqiptari

The Flohabba skrev 2008-08-03 00:55:08 följande:

Jag har också jobbat med att tillverka smörgåstårtor..Vi la ihop dem dagen innan, men garnerade samma dag som den skulle ätas..Den blir inte fräch om man garnerar dagen innan..Tomater blir blöta, gurkan torr osv
    Konstigt, våra var iallafall alltid fräscha!
  • Horst

Är det bara grönsakerna som blir "blaskiga" och förstörda eller gäller det det andra pålägget också (ost, räkor, ägg, skinka)?

Jag glömde skriva ägg från början. Kan ägget vara en hygienrisk om det läggs på kvällen innan?

Jag vill förbereda så mycket som det bara är möjligt utan att smörgstårtorna ser tråkiga ut. Dopet är nämlign redan 9:30 och jag har en massa annat att göra på morgonen innan vi kör.

• Twilight

Räkor o skinka skulle jag lägga på innan isf, men absolut inte ost eller grönsaker. Tveksamt med ägg

♥Familjen♥
  • banantelefon

Självklart kan du dekorera tårtan dagen innan - rent skitsnack att det blir blaskigt!
    Jag har gjort måååånga smörgåstårtor och aldrig haft det problemet - inte ens när man, mot sin vilja, måste kasta den sista lilla biten efter typ 5 dagar.

• josefin22

nör jag jobbade på café så la vi ihop bottnarna dagen innan för att de skulle "suga åt sig".

Men vi garnerade dem aldrig förrän på morgonen då de skulle iväg. just för att det blir blött å blaskigt. det är ju mycket du ska ha på som innehåller mycket vätska, tomat, gurka, räkor tex...

men om du på grund av tidsbrist inte hinner den 10:e så är det nog ingen katastrof om du gör den dagen innan men den blir bäst om du gör den samma dag!

lycka till!

• Twilight
    banantelefon skrev 2008-08-07 08:34:46 följande:
    Självklart kan du dekorera tårtan dagen innan - rent skitsnack att det blir blaskigt!Jag har gjort måååånga smörgåstårtor och aldrig haft det problemet - inte ens när man, mot sin vilja, måste kasta den sista lilla biten efter typ 5 dagar.
    Tjena... Den gurkan/tomaten som fortf är fräsch efter 5 dagar på en tårta skulle jag vilja se. Det beror väl på vilka krav man har, jag skulle då aldrig bjuda på en tårta som var gjord dagen innan
    ♥Familjen♥
  • blåkanin

jag skulle göra klart allt dagen innan UTAN dekorationen. Innehållet blir bara godare om de får stå sig några extra timmar men dekorationen ser inte alls lika trevlig ut om de får stå för länge. Handlar väl inte om hygien utan helt enkelt att de ser mer aptitligt ut om de är så frächt som möjligt.

• Linnea84a

garnerar du tårtan på kvällen innan dopet så händer det inte nåt! har jag gjort fleeera ggr, kankse inte behöver göra det morgonen innan men nån timma hit eller dit kvittar. om du är rädd för att det ska bli blaskigt så lägg räkorna en bra stund på papper innan, gurkan e ingen fara och om tomaterna så varför inte ta körsbärstomater i så fall?? men det går med klyftor med=)

ett tips för en extra saftig tårta, jag brukar blanda olivspad m vatten och låta rinna (droppar lite häråvar)över med en sked på varje brödlager=) blir såå saftigt och gott=)

• Horst

Nu har dopet varit. Tack alla som var inne och kommenterade. Det blev lyckat!

Vi gjorde bottnarna vid lunchtid dagen innan. Garneringen la vi på kl 21 kvällen innan. Då la vi på allt utom dill och persilja. Vi åt smörgåstårtorna kl 12.

Vi hade garnerat dem med:

skinka
    rökt kalkon
    rökt kyckling
    saltkött
    hamburgerkött
    ost
    räkor
    lax
    hela vindruvor
    halverade körsbärstomater
    snedskuren gurka (på sidorna)
    stående citrontwistar

Det blev bra. 20 personer åt upp 2 av 3 STORA tårtor.

Allt höll sig väl till dopet, men gurkorna såg inte kul ut dagen efter dopet. Då såg de lite torra och ihopskrumpnade ut.

Svar på tråden Kan jag dekorera smörgåstårtan dagen innan?