• Sirjimmy

Huslån,swedbank,krav,ränta,rimligt ?

Hej ska till swedbank som runriken antyder för att prata om ett lån till villaköp..

köpeskilling 2 100 000 ,har ca 200 tusen som kommer täcka både pantbrev+lagfart och ligga som buffert för något oförutsett..

kommer i "värsta" fall ha ytterliggare 500 tusen fr en br-försäljning förhoppningsvis 100-150 till som plöjs in i köpet!

Så min undran blir tillslut vid ett lån på 1,6 räknar jag med att avtala bort topplån helt och ha amorteringsfritt 2 år för att sedan amortera av mer när sambon går av mammaledighet. detta borde inte vara några problem när tom swedbanks lånehandläggare på tel kunde gå med på det utan vidare..

Vill dock ha ett möte med banken för att pressa räntan då vi inte har pratat om den utan enbart fått ett lånelöfte.

Min sambo har swedbank för tillfället och har haft lån på sin br i ca 7år
    Skött allt klanderfritt.
    Jag har haft handelsbanken och räknar med att byta till swedbank om jag blir nöjd med lånets upplägg,är berädd att ta både hemförsäkring och ett helt nytt pensionspar för mej och sambo varje månad..
    vad mer kan användas som argument? annat än jämföra banker vilket vi kommer göra men startar med swedbank

vad är en rimlig rörlig ränta att erhålla ?

någon med liknande storlek på lån som kan dela med sej av lite erfarenheter ?

• Svar på tråden Huslån,swedbank,krav,ränta,rimligt ?
  • strojes

Vi har villalån hos Swedbank på 1,7 amorteringsfitt tillsvidare. Vi har räntekostnader på ca 5000:- i månaden. Vårat lån är uppdelat på tre delar, en rörlig, en på tre år och en på fem år. Det var två år sedan vi tog lånen.
    Min make har ca 25 000:- före skatt i inkomst och jag har ca 10 000-15 000:- före skatt. Vi har även csn-lån båda och betalar ca 4000:- per år.
    För oss var det inga som helst problem med lånet.

• bumsi

Vi har lån på 1 miljon och betalar ca 7000.-/månad i ränta och amortering. Jag har ut ca 16000.- och sambon har ut ca 19000.-, alltså har vi ut 35000.- /månad. Vi har inga andra lån eller krediter. Jag har bara ett vikariat året ut, men det var inga problem att låna hos banken. Vi har Handelsbanken och tycker att det fungerar bra. Vi betalar just nu 6,8% i ränta. Ska lägga om lånen till hösten.

• mirakelasta

Vi har HELT rörliga lån, just nu hos SEB 5,1 % ränta. Vi har lån på 1,6 miljoner och inget topplån.

Jag kollar ränteläget ca en gång i halvåret och byter bank om jag får bättre ränta ngn annanstans. Vi har på 9 år haft fyra olika. Nu i maj fick vi bättre ränta på Skandia, ringde SEB och fick ett motbud och stannade kvar.

Skulle aldrig få för mig att erbjuda mig att spara eller dyligt för att få lån. De tjänar tillräckligt på mina bostadslån.

• Sirjimmy
    bumsi skrev 2008-08-03 10:11:10 följande:
    Vi har lån på 1 miljon och betalar ca 7000.-/månad i ränta och amortering. Jag har ut ca 16000.- och sambon har ut ca 19000.-, alltså har vi ut 35000.- /månad. Vi har inga andra lån eller krediter. Jag har bara ett vikariat året ut, men det var inga problem att låna hos banken. Vi har Handelsbanken och tycker att det fungerar bra. Vi betalar just nu 6,8% i ränta. Ska lägga om lånen till hösten.
    Tack för svaret men utan att vara alltför kunnig så antar jag att 6,8 % i ränta är bundet det låter oerhört högt !
  • Sirjimmy
    mirakelasta skrev 2008-08-03 11:31:10 följande:
    Vi har HELT rörliga lån, just nu hos SEB 5,1 % ränta. Vi har lån på 1,6 miljoner och inget topplån.Jag kollar ränteläget ca en gång i halvåret och byter bank om jag får bättre ränta ngn annanstans. Vi har på 9 år haft fyra olika. Nu i maj fick vi bättre ränta på Skandia, ringde SEB och fick ett motbud och stannade kvar.Skulle aldrig få för mig att erbjuda mig att spara eller dyligt för att få lån. De tjänar tillräckligt på mina bostadslån.
    Tack för svaret hade hoppats på att hamna närmre 5.1-5.2 på rörlig ränta,spelar det någon roll om lånet läggs upp nu eller som i ditt fall du har haft lånet ett tag och håller räntan nere genom att pressa bankerna annars brukar de vara duktiga på att smygöja den rörliga räntan utan att säga något.
  • bumsi

Sirjimmy: Nej, det är inte bundet men vi har sk. byggnadskredit eftersom vi håller på att renovera huset. Men vi ska lägga om lånen framåt hösten och då kommer räntan att bli lägre.

Svar på tråden Huslån,swedbank,krav,ränta,rimligt ?