• Amelié77

Hjälp mig - byta köksbänk?

Vi funderar på att byta ut vår gamla köksbänk mot en ny i ek från Ikea.

www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay&storeId=2&productId=25728&langId=-11&parentCats=10110*10752

Undrar nu om det är nån som gjort det tidigare. Är det svårt eller lätt? Vår gamla köksbänk är 2,5 cm tjock men den nya är 3,8 cm, blir det konstligt då? T.ex. där köksbänken möter spisen är ju båda på samma nivå nu, men med den nya skivan blir ju bänken 1,4 cm högre än spisen. Tror ni att det börjar se konstigt ut?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-06-20 08:13:37:
    Blev ett litet skrivfel: skivan är i bok, inte ek.

• Svar på tråden Hjälp mig - byta köksbänk?
  • ak74

Går det inte att höja spisen lite? Har för mig att det är justerbara fötter på spisar...
    Vi bytte bänkskiva i vår gamla lägenhet men då hade vi olika höjder på vår bänk. Vi höjde upp allt till 90 cm, standardhöjd. Till spisen fanns då en konsoll att sätta under (trots att spisen var från -83).

Fin bänkskiva föresten!!

• Amelié77

Men om vi höjer spisen blir den en höjdskillnad på andra sidan där diskbänken är. Spisen är alltså i mitten med bänkskiva till vänster och diskbänk på höger sida. Blir knepigt det där.

En annan ska som vi funderat på är om bokskivan passar med vårt köksbord som är ganska ljust. Bild finns i galleriet. Blir det för stor kontrast mellan bordet och bänkskivan?

• Karisma

jag kommer inte in på ikeas sida så jag kan se bild på skivan..annars hade jag kunna försöka att hjälpa dig, men det är svårt det där..Kram K.

• ak74

Länken funkar för mig med...
    Har kollat in ditt köksbord nu. Väldigt fint. Jag tror inte att det ska bli några problem. Både bordet och bänkskivan är väl stavmönstrade så det blir ju nyansskillnader ändå...
    Vi hade stavmönstrat... bordet i björk och bänkskivan i bok. Bänkskivan var visserligen i laminat men vi bytte även diskbänken till en infälld så vi slapp problemen med nivåskillnader där...

• Karisma

kommer in på ikeas sida, men kan inte se bilden...Jag skulle nog försöka höja diskbänken om det är möjligt..eller gå ngnstans och såga skivan smalare..1,4 cm är ganska mkt (bara min åsikt)...annars kommer det säkert bli jättefint m bok...Kram K.

• Amelié77

On inte länken fungerar gå in via kök - bänkskivor, diskbänkar och kranar - numerär arbetsskiva i bok

• myskatt

Har ni kakel? Då lär ni kakala om om ni tar bort en skiva som är 1,3 cm högre än den ni har nu.

En diskbänksplåt kan vara limmad i bänkskivan. Antigen ovanifrån eller underifrån.

• Amelié77

myskatt - det är den nya skivan som är tjockare så det borde fixa sig med kaklet.

• myskatt

Men hur ska du få in en tjockre skiva utan att ta bort iaf en rad med kakel?

• frulan

Angående kaklet så kan du ju antingen kapa längs med skivan för att den ska få plats eller så låter du skivan sticka ut lite (det är ju oxå snyggt). Det är ju inte många mm det handlar om.
    Sen fogar du med silikon längs kaklet och nya bänkskivan så det blir tätt.

En infälld diskho är en diskho du sänker ner i bänkskivan (alltså sågar ut ett hål i bänkskivan).
    Har du en lååång diskbänk idag kan du ju ta bort hela den, köpa bänkskiva och ny diskho och sänka ner den i den nya bänken.
    Har du redan en infälld så kan du använda den.

• frulan

Glömde... har du redan en infälld ho, så får du ju automatiskt upp den i samma höjd om du fixar ny bänkskiva och använder samma ho.

Köper du en ny ho och fäller in så är det ju samma sak... det blir samma höjd.

• frulan

Förresten, har du köksskåp med fötter du kan reglera höjd på? Då kan du ju sänka dem så bänkskivan kommer i samma nivå som spisen.

• Amelié77

Tack frulan för hjälpen! Våra köksskåp har nog inga reglerbara fötter tror jag...

• Pemman

Vi bytte bänkskiva från 3 till 4 cm och passade i samma stund på att ta bort diskbänken och byta den så att de skulle komma i samma höjd. Spisen var det inget problem att höja genom att skruva lite på benen.

Svar på tråden Hjälp mig - byta köksbänk?