• Kronros

Vilken yoghurt ska man ge?

Har läst att en del ger sina 6-7månaders bebisar yoghurt som mellis. Tänkte att det vore smidigt att ge ibland då min dotter är väldigt duktig på att äta mat å helst inte vill ha gröt el välling. Skulle hon få så skulle hon lugnt kunna äta flera burkar med barnmat om dagen, får 2 st just nu å hon är 6,5mån.
    Vilken yoghurt kan man ge? Tänkte att yoggi bägarna m.m är det ju ganska mycket socker i. Kan man ge vanlig filmjölk? Tack på förhand!

• Svar på tråden Vilken yoghurt ska man ge?
  • Mannehkunda

Man ska väl vara lite försiktig med mjölkprodukter när de är så små. Och du behöver ju inte ge smaksatt och sötad öht.
    Naturell yoghurt eller fil är bättre i så fall.

Min son fick jättemycket prickar och utslag när han åt barnyoghurt som liten. Men då var det danonino och nån annan liknande. Yoggi junior gick bra, inte lika mycket färgämnen i den.

• Kronros

Är det t.ex grekisk el de där yoghurtarna på hink? Eller vilken är det du menar? Tänker så det knakar å går igenom våran affär i huvudet...*ler*

• Mannehkunda

Naturell yoghurt finns ju från arla och andra vanliga märken. Turkisk/grekisk går säkert också bra, den är ju lite fetare också.
    De finns ju flera olika smaker också, vi köper lättsockrad vanilj, den slukas här hemma.

De jag aktar mig för numera är de här små 4-6 packen med smaksatt(och starkt färgsatt) yoghurt, som är riktad till barn med klistermärken och dylikt på..

• jeikei

jag kör med yoggi yangster.. den utan bitar på 1 liters... funkar kanon.. söt kanske har inte kollat de nått ingående skall erkännas.. men perfekt nu i sommarvärmen när han inte vill ha varm mat som "vanlig mat",välling/ersättning eller gröt... brukar mosa i banan för att få mer tuggmotstånd å mättnad.

• Kronros

Tack för alla svar, ska åka till affärn och kolla in vad som finns.

• gryning2

Ja ge ingenting sötat, det är bättre att vänja vid osötad yoghurt. Eller vanlig fil går ju också bra. Man kan ha i fruktpuré ju.

• Mizzz

Man ska välja de fetare alternativen (barn behöver det) Anledningen till att man ska undvika mjölkprodukter är av två:
    1. Om man ger det som måltidsdryck KAN (inget helt bevisat) kalicumet i mjölken hämma järnuptaget.
    2. Barnet kan dricka/äta sig mätt på mjölk och därför inte få i sig tillräkligt med näring. Därför ger man helst fetare mejeriprodukter.

Mitt tips är grekisk yogurt (12% om jag mins rätt) med frukpuré, tex hallon/blåbär var en favorit här(barnmatsburk).

• fia jimmy

Vänta med yoggi ett tag till. Större risk att ditt barn blir mjölkallergisk om det ges förtidigt..
    Men om du absolut inte kan hålla dig så ge en fet o osötad yoghurt

• Mizzz

fia jimmy skrev 2008-08-03 16:45:42 följande:

Vänta med yoggi ett tag till. Större risk att ditt barn blir mjölkallergisk om det ges förtidigt.. Men om du absolut inte kan hålla dig så ge en fet o osötad yoghurt
    Va+ Blir de allerigska av yoggi?
  • jazzy

Jag ger Sempers burk, med frukt & yoghurt....

Måns
  • fia jimmy
    Mizzz skrev 2008-08-03 16:46:14 följande:
    fia jimmy skrev 2008-08-03 16:45:42 följande:
    Va+ Blir de allerigska av yoggi?
    Nä men det är större risk att de utvecklar komjölksproteinallergi om man inte är försiktig med mjölkprodukter.. Jag tror att de rekommenderar att man väntar tills bebisen är 10mån med t.ex mjölk o yoghurt
  • Mizzz

fia jimmy skrev 2008-08-03 16:48:25 följande:

Nä men det är större risk att de utvecklar komjölksproteinallergi om man inte är försiktig med mjölkprodukter.. Jag tror att de rekommenderar att man väntar tills bebisen är 10mån med t.ex mjölk o yoghurt
    Var finns den infon om allergi. Det enda jag har läst är att det kan hämma järnuptag, inget annat?
  • mamma till H

mezeyohurt gillar vi, mild med tio procent fett. mums med fruktpure till

Svar på tråden Vilken yoghurt ska man ge?