• Ziitoo

Kyckling- och bacongryta recept

Någon som har något smaskigt att dela med sig av?

• Svar på tråden Kyckling- och bacongryta recept
  • Nina1982

vi gör en bacongryta hemma som jag tycker är god!

Bacon
    Purjolök
    champinjoner
    majs
    ev buljongtärning
    vatten

brukar oftast inte ha i buljontärning för det får smak ändå. Men den är god! Man kan också ha i lite paprika eller nåt annat man tycker om. Bara att variera sig =)

• QuteCat

gör en grytvariant av flygande jakob...

kyckling
    bacon
    grädde
    chilisås
    banan
    italiensk salladskrydda
    paprika
    salt o peppar

ris

• Tina83
    QuteCat skrev 2008-08-04 15:26:36 följande:
    gör en grytvariant av flygande jakob...kycklingbacongräddechilisåsbananitaliensk salladskryddapaprikasalt o pepparris
    vet ej om du har kvar tråden, men om du ser deta, hur gör du grytan?
  • QuteCat

2-3 kycklingfileer i bitar steks och kryddas med italiensk salladskrydda
    1 pkt bacon knapersteks i bitar
    3 dl grädde
    ½-1dl chilisås
    vispas
    1 strimlad röd paprika
    1-2 bananer skivas

Kycklingen underst sen på med bacon, paprikan och bananerna. Häll över chili-grädden. In i ugnen 200grader i ca 20-25 minuter

• Fia Lundbom

Nedan kan jag verkligen rekommendera!!
    Gjorde den på en tjejmiddag och alla ville ha receptet!

Fläskfile baconbus från Matklubben

Ingredienser
    600 g fläskfilé
    3 tomater
    1 pkt bacon
    1 stor burk champinjoner
    2,5 dl grädde
    2 msk sötstark senap
    1 vitlöksklyfta
    Kalvfond
    Riven ost

Gör så här
    Bryn bacon och låt rinna av på papper, klipp dem i småbitar. Stek champinjonerna. Skär fläskfilén i 2 cm tjocka skivor. Bryn på båda sidor i stekpanna, salta och peppra.

Skiva tomaterna och lägg i botten på en smord ugnsfast form. Lägg den brynta fläskfilén och champinjonerna över.

Vispa ur stekpannan med 2,5 dl grädde, tillsätt senap, vitlök och kalvfond. Salta, peppra och ta en nypa cayenne om du vill ha lite sting i. Rör ner bacon i såsen.

Häll såsen över allt i den ugnsfasta formen och strö över den rivna osten. Gratinera i 225 grader i ca 20 minuter. Grädda tills det fått fin färg. Servera med bandspagetti och en stor grönsallad.

• gullet79

vi gör följande kyckling hemma..

1 pkt bacon
    4 -6 kycklingfiléer

sås: 3 dl grädde 1 dl mango chutney 1tsk sambal oelek 2tsk curry

stek kycklingen,sen bacon.Lägg det färdigstekta köttet i en ugnsfast form.vispa i hop ingredienserna till såsen (vispa lätt) slå den över kycklingen/bacon. låt stå i ugnen i 225gr i 15 min.. eller tills det får lite färg! klart att servera till ris och en god sallad.

Den är lite stark men då kan du bara ta mera grädde el minska på sambal oelek.en smaksak...

• Gul13

Detta brukar vi göra. Den är jättegod.

Kycklinggryta
    För: 5-6 personer

Detta är en av våra favoritgrytor en kall höstdag. Perfekt till matdosa dagen efter. Vill man förbereda grytan dagen innan blir den nästan ännu godare.

Ingredienser
    1 kg kyckling filé, ben, hel styckad
    2 gula lökar, finhackad
    1 pkt bacon, strimlat
    500 g färska champinjoner, skivade
    1 köttbuljongtärning
    1 pkt passerade tomater
    3-4 dl vatten
    2 dl vin
    1 nypa socker
    1 dl chilisås

Fräs kycklingen i margarin. Krydda med peppar. Lägg över i en stor gryta. Använder man filé föredrar jag att strimla fileérna. Fräs baconet och låt det rinna av innan du lägger det i kycklinggrytan. Fräs lök och svamp och lägg det i grytan. Häll på tomater, vatten, vin, chilisås och socker, lägg i buljong och låt grytan koka ihop åtminstone 30-45 min. Smaka av med salt och vitpeppar. Vi föredrar att servera grytan med ris.

Svar på tråden Kyckling- och bacongryta recept