Kokt ägg håller hur länge??
Ja, om man kokar ägg (hårdkokta) Hur länge håller dom sig i kylen då? Hinner inte koka på morgonen, vill hellre göra det på kvällen.
Ja, om man kokar ägg (hårdkokta) Hur länge håller dom sig i kylen då? Hinner inte koka på morgonen, vill hellre göra det på kvällen.
Jag skulle säga ett par dygn om de blir nerkylda direkt efter kokning såhär i rötmånadsperioden.
jag brukar också koka i förväg men dom håller väl till bästföre datumet även om dom är kokta, så länge dom står i kylen? har aldrig varit nåt problem här, ligger ju uppåt en vecka ibland här :p
Okej, så om jag kokar ikväll är det okej att äta imorgon och nästa dag då?! Det låter ju bra, så slipper man göra det så ofta Tack
jag vill ha varma ägg jag
jag skulle inte spara mer än 2 dagar men det e jag o min nojja
Ja, jag vill helst också ha varma, men tänkte värma dom lite i micron på jobbet. Kan inte äta frukost så tidigt, så äter alltid på jobbet.
Nej, de har inte samma hållbarhet om man kokar dom.
ägg i micron kan man inte ha.. dom sprängs
Hållbarhet och förvaring: Förvaring i kylskåp. I och med att skalet är så poröst kan ägget suga åt sig lukt, smak och även bakterier från andra livsmedel. Andra starkt luktande livsmedel bör därför helst förvaras i burkar med lock. Äggkvaliteten försämras snabbt i rumstemperatur.
Äggförpackningarna är försedda med bäst före-datum, men i kylskåp håller äggen betydligt längre.
Hårdkokta ägg håller sig upp till en vecka i kylskåp om de ej skalas. Skalade kokta ägg bör inte förvaras längre än 2-3 dagar.
Att kokta ägg har sämre hållbarhet än råa lär bl.a. ha att göra med att en skyddande hinna runt ägget förstörs vid kokning. Av samma anledning bör man inte tvätta äggen innan förvaring. (Ägg som säljs som "tvättade ägg", har redan i produktionsledet tvättats på ett skonsamt sätt som inte lär försämra hållbarheten)
Testa hur färskt ägget är:
Lägg ägget i vatten. Ett färskt ägg lägger sig på botten, ett veckogammalt reser sig upp till hälften och ett tre veckor gammalt ägg ställer sig helt upp i vattnet, med den trubbiga änden uppåt. Flyter ägget upp till ytan är det riktigt gammalt och ska inte ätas.
När du knäcker ägget ser du att ägget är färskt om det har en hög gula och vitan ligger tätt runt gulan.
svart tulpan>> Tusen tack
ja då går det nog... om dom är skalade iaf. tänkte koka ett ägg i micron en gång, det gick inte så bra. var äggrester i hela köket :/
Ägg går att micra även med skal,det brukar räcka med 30 sek så är dom varma
koka ägg i micron går icke
Tack alla för info, härligt med FL ibland