• Anonym (orolig)

hjärtklaffsbyte

Hej!
    Min man ska in på OP om 2 månader, han ska byta ut en hjärtklaff som bråkar lite.
    Är det någon som varit med om en sån operation? Skulle vilja veta lite hur patienten mår efteråt o så..

• Svar på tråden hjärtklaffsbyte
  • helma

Min dotter har gjort en sådan operation men nu går det ju inte riktigt att jämföra vuxna med barn då barn repar sig otroligt fort.

Hur han mår efteråt är ju lite beroende på vilken sorts ingrepp de tänkt göra, antingen öppnar man upp bröstkorgen men sedan finns en nyare metod där man går in med en kateter via ljumsken (tror jag det var) och byter klaffen. I det senare fallet kan man vara på benen väldigt snabbt, tror att det skrevs någon artikel om det i början av året i samband med hjärtebarnsveckan.

• Anonym (orolig)

Mm, har förstått att man kan gå in via ljumsken, men nu ska dom ta det via bröstkorgen. Hur mådde dottern efteråt? när var hon på benen igen? Visst, det är stor skillnad på barn o vuxna, men kanske finns vissa likheter iallafall.
    Mannen min blir sjukskriven åtminstone i 3 månader har dom sagt, o jag underar hur han kommer må då, är det bara sängläge den första månaden kanske?

• trollmammsis
    Anonym (orolig) skrev 2008-08-04 11:01:33 följande:
    Mm, har förstått att man kan gå in via ljumsken, men nu ska dom ta det via bröstkorgen. Hur mådde dottern efteråt? när var hon på benen igen? Visst, det är stor skillnad på barn o vuxna, men kanske finns vissa likheter iallafall. Mannen min blir sjukskriven åtminstone i 3 månader har dom sagt, o jag underar hur han kommer må då, är det bara sängläge den första månaden kanske?

Hejsan, jag jobbar på thoraxop. Har även jobbat med eftervård utav dom patienterna tidigare...  SKa man byta eller frsöka reparera en befintlig klaff så har jag aldrig hört att man kan  gå in via ljumsken för at BYTA en klaff!!!, man måste liksom komma in till själva hjärtat, dvs öppna bröskorgen. Gå in via ljumsken kan man däremot göra vid så kallade ballongsprängningar, när man har förträgning i något kärl så kan man åtgärda det på så vis, via ljumske eller handled.

At genomgå en hjärtoperation kan vara mycket omtumlande, man kan bli gråtmild och lite nedstämd efteråt. Men mna brukar/SKA få bra information om det på sjukhuset, träffa kirurgen som ska genomföra operationen m.m.

Han kommer ju att få ligga kvar på sjukhuset en tid efter och få det stöd han behöver!
    Han kommer inte att vara sängliggande så länge, första veckan kanske. Dom brukar hämta sig rätt bra, sjukskrivning 3 månader är väl för att revbenen ska läka ihop. Och undvika att anstränga sig för mycket!

Hoppas det var lite hjälp

• Anonym (orolig)

tack för hjälpen trollmammis!
    Nu klarnade mycket, han blir på sjukhuset i 3 veckor, så jag tror det går bra, han får all hjälp han behöver där och sen finns jag där hemma. Hur långe håller nedstämdheten i sig, på ett ungefär?

• helma
    trollmammsis skrev 2008-08-04 11:10:48 följande:
    Hejsan, jag jobbar på thoraxop. Har även jobbat med eftervård utav dom patienterna tidigare...  SKa man byta eller frsöka reparera en befintlig klaff så har jag aldrig hört att man kan  gå in via ljumsken för at BYTA en klaff!!!, man måste liksom komma in till själva hjärtat, dvs öppna bröskorgen. Gå in via ljumsken kan man däremot göra vid så kallade ballongsprängningar, när man har förträgning i något kärl så kan man åtgärda det på så vis, via ljumske eller handled. At genomgå en hjärtoperation kan vara mycket omtumlande, man kan bli gråtmild och lite nedstämd efteråt. Men mna brukar/SKA få bra information om det på sjukhuset, träffa kirurgen som ska genomföra operationen m.m. Han kommer ju att få ligga kvar på sjukhuset en tid efter och få det stöd han behöver! Han kommer inte att vara sängliggande så länge, första veckan kanske. Dom brukar hämta sig rätt bra, sjukskrivning 3 månader är väl för att revbenen ska läka ihop. Och undvika att anstränga sig för mycket!Hoppas det var lite hjälp
    Det är inte många sådana operationer som genomföts hitintills, men vet att de har gjorts även om jag inte direkt vet hur.. ... Skickar med lite länkar
    http://www.skane.se/templates/page.aspx?id=151347
    http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=395114&ref=rss
    http://www.newsdesk.se/view/pressrelease/hjaertklaff-byts-via-kateter-fraan-ljumsken-198007
  • helma
    Anonym (orolig) skrev 2008-08-04 11:01:33 följande:
    Mm, har förstått att man kan gå in via ljumsken, men nu ska dom ta det via bröstkorgen. Hur mådde dottern efteråt? när var hon på benen igen? Visst, det är stor skillnad på barn o vuxna, men kanske finns vissa likheter iallafall. Mannen min blir sjukskriven åtminstone i 3 månader har dom sagt, o jag underar hur han kommer må då, är det bara sängläge den första månaden kanske?

Efter en så stor operation mådde hon bra, men de små är ju nere från IVA på en vecka och sedan någon vecka på avdelning och efter det är man hemma igen.... En viss stelhet tror jag hon upplevde så var inte samma rörelsemönster som innan, men det släppte allt eftersom ...

Tror du fick bra svar av trollmammsis

• Anonym (orolig)

fniss! Jag tror att jag är den som är mest nervös över operationen.Jag kommer vara ett vrak av oro de veckorna han ligger på sjukhus o jag itne är där med honom. magnus tar det med ro o säger att det ordnar sig, vilket jag egentligen vet att det gör, men men..

• trollmammsis
    helma skrev 2008-08-04 11:48:04 följande:
    Det är inte många sådana operationer som genomföts hitintills, men vet att de har gjorts även om jag inte direkt vet hur.. ... Skickar med lite länkar www.skane.se/templates/page.aspx?id=151347www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp&a=395114...www.newsdesk.se/view/pressrelease/hjaertklaff...
    Mycket intressant!! ska genast läsa!!  Inget vi gör på vårat sjukhus iaf!!  har någon gjorts i sverige? fårstr inte hur man får in en klaff genom ljumksen..ååhh måste genast läsa..
    Anonym (orolig) skrev 2008-08-04 11:28:54 följande:
    tack för hjälpen trollmammis! Nu klarnade mycket, han blir på sjukhuset i 3 veckor, så jag tror det går bra, han får all hjälp han behöver där och sen finns jag där hemma. Hur långe håller nedstämdheten i sig, på ett ungefär?
    va roligt att kunna hjälpa till lite då   nedstämdheten brukar inte hålla i sig så länge, olika från fall till fall, ett par veckor kanske, i olika grader i olika fall förståss.

det är först efteråt som dom oftast inser hur stor opeation dom faktiskt genomgår... men läkarna är SÅ skickliga!!! 
  • trollmammsis

ja helt otroligt!!  har inte ens hört någon sådan disskussion på jobbet, kanske sker lite tyst till o börja med.. kanske vill avakta fler resultat....  men det som ser så avancerat ut vid öppen kirurgi, att det ska kunna gå enbart via ljumsken..  är det inte häftigt?? 
    Men vad ska perfusionisterna (dom som kör hjärt/lung maskinen) sysselsätta sig med då då??  det framkom inte i texten om det behövdes sån eller ej...

vid vanlig ballonsprägning e ju till o med patienten vaken så där behövs det inte

ursäkta ts nu upptog jag allför mycket plats men detta var ju skitspännande!!!!

• helma
    trollmammsis skrev 2008-08-04 13:25:29 följande:
    ja helt otroligt!!  har inte ens hört någon sådan disskussion på jobbet, kanske sker lite tyst till o börja med.. kanske vill avakta fler resultat....  men det som ser så avancerat ut vid öppen kirurgi, att det ska kunna gå enbart via ljumsken..  är det inte häftigt??  Men vad ska perfusionisterna (dom som kör hjärt/lung maskinen) sysselsätta sig med då då??  det framkom inte i texten om det behövdes sån eller ej...vid vanlig ballonsprägning e ju till o med patienten vaken så där behövs det inte ursäkta ts nu upptog jag allför mycket plats men detta var ju skitspännande!!!!
    Visst är det fantastiskt vad vetenskapen går framåt... får som sagt heller inte ihop hur de gör Första operationen gjordes i början av december förra året vet jag i Lund, Gbg vet jag inte om de har gjort någon än... Men i någon av artiklarna tror jag det stod att de gjort den varianten på KS oxå... Mkt kortare konvalescens och färre besvär efteråt (självklart) ... Vet dock inte om det är så att alla varianter inte går att fixa så eller om det bara är mekaniska eller homograft man kan göra så med eller om det är skillnad på vilken klaff det gäller...
    Borde ju finnas så mkt mer skrivet om det men ibland måste man ju söka med rätt ord och allt det där...

Tror inte att de som använder sig av HLR-maskinen kommer bli arbetslösa, är ju dessvärre så många operationer fortfarande som man måste gå in via bröstkorgen...
Svar på tråden hjärtklaffsbyte