• babydollen

Kurdiskt bröllop!!

Är det någon som vet hur ett kurdiskt-turkiskt bröllop går till??
    Traditioner o seder?

• Svar på tråden Kurdiskt bröllop!!
  • MsBeauty

Det är säkert olika, men detta är vad jag vet.. Tror mest detta är turkiskt, och vet inte om alla har det så, så hoppas att någon annan kan svara bättre.

tjejen har en "henna fest" med sina tjejkompisar och kvinnliga släktingar, någon dag innan bröllopet. Då får hon sina händer utsmyckade med henna och de andra på festen brukar också få det.

på bröllopsdagen blir hon sminkad och fixad hemma hos sin familj. Innan hon lämnar familjen ska hennes lillebror (?) eller någon annan, knyta ett rött band runt midjan på henne. Detta symboliserar hennes oskuld. Sedan kommer mannen och hämtar henne.

Man brukar ha stooor fest och bjuder in hela släkten, vänner, föräldrars vänner m.m. Man dansar folkdanser och äter. Brudparet dansar en dans under ett "parasoll" med t.ex babyskor som är knutet på. Detta för att man önskar dem barn.

Jag har också hört att det är turkisk tradition att mannens vänner "kidnappar" honom från bröllopet, så att han får köpslå sig fri. De kan också ta hans skor.

På bröllops natten står familjen utanför rummet och väntar medan paret fullbordar äktenskapet. Mannen ska sedan visa upp ett blodigt lakan för sin mamma, eventuellt hänger de upp det, för att visa att bruden var oskuld.

Kurder har visst traditionella dräkter på sig på bröllopet också.

• sirinkiz

hej
    nej ! det stämmer inte riktigt.
    Hos oss som är kurder från Turkiet är det inte så att man väntar på ett blodigt lakan??? ööö det där är länge länge sen! då snacakr vi om 60 talet.

Nu checkar paret in i hotell/eget hem/ eller åker direkt till flygplatsen och till sin smekmånad. :D
    Att det kommer blod eller inte/att hon är oskuld eller inte bryr sig faktiskt inte föräldrarna om det är inte så att de frågar om sånt längre. Alla har olika kultur/tradition/ och släkt alla är olika så jag drar inte alla över en kant utan ho oss är det såhär i alla fall.
    /Sirin

• Kjell2
    sirinkiz skrev 2017-03-03 10:26:10 följande:

hej
    nej ! det stämmer inte riktigt.
    Hos oss som är kurder från Turkiet är det inte så att man väntar på ett blodigt lakan??? ööö det där är länge länge sen! då snacakr vi om 60 talet.

Nu checkar paret in i hotell/eget hem/ eller åker direkt till flygplatsen och till sin smekmånad. :D
    Att det kommer blod eller inte/att hon är oskuld eller inte bryr sig faktiskt inte föräldrarna om det är inte så att de frågar om sånt längre. Alla har olika kultur/tradition/ och släkt alla är olika så jag drar inte alla över en kant utan ho oss är det såhär i alla fall.
    /Sirin

Grattis till dagens bump. Nästan nio år gammal tråd!
Svar på tråden Kurdiskt bröllop!!