Inlägg från: miss lyckad |Visa alla inlägg
  • miss lyckad

Ia´s Stockholms morsor babblar vidare

Usch vilken tråkig dag. Rasmus har haft feber sedan i lördags. Idag pallrade vi oss upp ur sängen 9.30. När klockan var 11.30 var han jättetrött, så vi åt lite lunch, och sen mars i säng. Han sover fortfarande. Jag har mest tillbringat de här timmarna vid datorn och letat efter ngr lediga jobb att söka, men har inte hittat ngt... Hade ju tänkt att gå ut en stund på eftermiddagen, men sist jag kollade ut regnade (sitter i källaren och har ingen riktig koll på vädret för tillfället). Jag hatar verkligen såna här dagar när inget blir gjort, ju mindre jag gör desto mindre lust får jag att göra något, det blir en ond cirkel.

• miss lyckad

Idag har jag släpat med mig Rasmus till centrum och handlat lite kläder åt honom. Han har ju vuxit ur det mesta, allra helst tröjorna. Kollade efter skor ocå, men hittade inga. Han har fortfarande sandaler på fötterna (när det inte är stövel-väder). Börjar verkligen bli dax att hitta några ordentliga skor, men jag tycker det är jättesvårt. Ska försöka åka till coop forum i helgen och kolla där.
    Imorgon ska mina föräldrar ta Rasmus några timmar så vi hinner jobba undan lite. Vi ska måla räcket på verandan och plocka ner poolen och lite sånt. Det är så jobbigt att göra sånt när man har ett litet barn att passa hela tiden, allt tar liksom dubbelt så lång tid.
    Ha en trevlig helg allihop!

• miss lyckad

Det här med bloggande är verkligen nya grejjen. Verkar riktigt kul, men jag tror inte jag skulle komma ihåg den. Får se, kanske förvånar jag mig själv och börjar blogga en vacker dag jag oxå...

Jag är, precis som alla andra, lite småförkyld. Irriterad i halsen och täppt inäsan, har dessutom haft huvudvärk i några dagar. Rasmus är bara lite snorig, så han går på dagis. Han tycker det är så roligt. När jag säger till honom på morgonen att vi ska åka till dagis börjar han skratta och springer till hallen och tar fram skorna. Den här vekcan har vi städvecka på dagis (det är ett föräldrakoperativ). Vi städade i tisdags och idag, Rasmus gillade nog att få vara alldeles själv och härja omkring. I helgen är det lite mer "storstädning". Sen dröjjer det 17 veckor till nästa gång.

Nu börjar det bli dax att tippa i säng för imorgon ska jag på anställningsintervju. Får vi se hur det går, har inte förberett mig någonting. Det skulle vara lite skönt att börja jobba igen, men samtidigt så innebär ju det att Rasmus måste vara mer på dagis och vi får inte längre sova till 9 varje morgon... (jag är absolut ingen morgon människa, så det är så skönt att Rasmus gillar att sova han med )

• miss lyckad

Grattis Jentha! Min kusin var där inne samtidigt Fick en son på natten till lördag.

• miss lyckad

Puh, vad jag är trött. idag var det fixardag på dagis, uppstigning kvart i åtta!!! (Vi brukar ju ALDRIG gå upp före nio jag och Rasmus...) Vi var på dagis i två timmar sen snabbt hem och duscha och piffa till sig för sen bar det iväg på dop. Träffade min kusin som fick barn för en veckan sedan. Han var så liten och söt, jag blir så himmla sugen på en till. När vi kom hem gjorde jag lite äppelmos, blev väl 6 liter tror jag. Ska försöka göra lite mer någon dag, det är så gott att han äppelmos i filen på morgonen så 6 liter kommer inte räcka hela året. Förra året gjorde jag 20 liter och vi har nog 2 kvar.
    Nej, det är väl dax att tippa i säng nu...
    Hej hopp!

• miss lyckad

Idag har jag deppat totalt, har jordens PMS. Vaknade strax efter nio och kände mig nere, gick upp och åt frukost, sen somnade jag om vid 11 och sov till 2. Då hade sambon lagt Rasmus som snusade så sött i sin säng. Jag gick upp och satt i soffan och glodde i nästan en timme innan Rasmus vaknade och åt lite mellis. Sen kom vi iväg till Maxi och handlade, var hemma igen halv 6. En jättefin dag har gått utan att vi har gjort något vettigt alls av den. Jag får alltid sådan ångest när jag inte orkar göra det jag borde. Vi borde städa både ute och inne, dessutom har vi fortfarande lite målande kvar att göra och snart blir det för kallt för att kunna måla. USCH!!!

Förlåt mitt klagande, men var bara tvungen att skriva av mig lite.

Jentha: Jag håller nog med Irmis och Svalan, dra ner på ambitionerna! Kanske vore det bra om din sambo oxå var hemma till ni har hittat rutiner för Ester. Kan tänka mig att det inte är det lättaste att få det att gå ihop med två små barn. Jag vet ju hur jobbigt det e med bara ett... Kämpa på så ska du se att det snart kommer funka utmärkt alltihop!

• miss lyckad

Jentha: Skönt att det känns bättre idag.

Jag har fått jobb idag, eller ett vikariat på en månad och sedan är jag anställd i en vikariepol inom handikappomsorgen i Sigtuna kommun. Ska bli skönt att börja jobba igen, även om det känns lite trist att behöva lämna Rasmus på dagis hela dagarna. Jag börjar på måndag, så imorgon måste jag ringa a-kassan och kolla vad som gäller med ersättning när viket är slut. Usch, allt är så krångligt, men det blir nog bra till slut.

• miss lyckad

Naima: Vi har Rasmus på ett föräldrakooperativ. Nu har ju han inte gått så länge på dagis (började i augusti), men vi trivs jättebra. Vi har städning var 17e vecka, då städar man tisdag, torsdag ca 1 timme och helgen ca 2 timmar (om man är två). I helgen som var hade vi dessutom en obligatorisk fixardag då alla familjer hjälptes åt att fixa små och stora saker som personalen ville ha hjälp med. Någon gång under barnets tid på dagis måste man även sitta i styrelsen.

liten kråka: Viss ska det bli kul att komma igång och jobba igen och vi kommer nog snabbt få till rutiner, problemet är ju bara att det är ett vikariat i 4 veckor, sen e jag ju arbetslös igen

Imorgon är det fredag, sen kommer helgen. Det här är den första helgen på jättelänge som vi inte har något alls inplanetar. Det ska bli så skönt, bara ta det lugnt. Hoppas det blir fint väder så vi kan vara ute och måla färdigt.

• miss lyckad

Jentha: Va duktig Folke är. Rasmus är inte intresserad av att bygga klossar. Vi får nog se till att öva innan vi ska iväg. Hur funkar det, får man en tid som man ska komma eller ska man själv gå ner när det passar en?

• miss lyckad

Jentha: Vad e det för spruta? Antar att Rasmus ska ta den oxå, han får allt som erbjuds

Här hemma är det en sådär lagom trevlig stämning. Jag och sambon är lite osams. Mest är det väl jag som är sur måste jag erkänna. Vi skulle gå ut och måla lite, men det var inte så långt till Rasmus skulle sova, så sambon tyckte det var bättre om han var inne eftersom han inte sover så länge i vagnen. Jag gick ut så länge och hoppades väl att gubben skulle komma ut när R hade osmnat. När jag hade slipat och målat allt själv (tog ca 2 timmar) gick jag in och hittade sambon liggandes på soffan. Han trodde inte att jag ville ha någon hjälp! HALLÅ!!! Hur roligt är det att stå och måla själv?!?! Han bad motvilligt om ursäkt här för ett tag sedan, man jag bara suckade och gick därifrån (moget...). Ibland kan jag undra hur olika varandra män och kvinnor är och hur folk klarar av att leva tillsammans i 50 år. Men man kanske har fått pli på karln till dess

• miss lyckad

I morse fick sambon ett mms av sin bror med en bild på en katt och så hade han skrivit "får jag bo hos er?". Självklart sa jag, sambon var lite mer skeptisk, men jag fick som jag ville Nu har vi en ny kisse här hemma. Än så länge går det bra med våra andra två katter. De ligger på varsinna ställen i huset och sover alla tre. Vi får väl se hur lång tid det tar innan det är dax att göra upp.

Rasmus har haft feber sedan i torsdags kväll, så han får vara hemma från dagis imorgon. Eftersom jag ska börja jobba imorgon så blir det sambon som får vara hemma. Han tycker nog att det ska bli lite mysigt att vara hemma själv med sonen en hel dag (det var ganska länge sedan sist), men han vill ju inte ritkigt erkänna det.
    Vi är i alla fall sams nu. Vi pratade ut ordentligt när Rasmus hade gått och lagt sig igår.

• miss lyckad

Oj vad trött man blir av att jobba. Det märks verkligen att det var länge sedan jag gjorde det. Jag är helt färdig, dessutom har jag haft stallet tre kvällar i rad nu, så jag längtar verkligen till imorgon kväll. Då ska jag sitta i soffan och ta ett glas vin. Att jag har börjat jobba är en stor omställning även för Rasmus. Vi har ju nästan aldrig gått upp före nio tidigare och nu går vi upp 7. Han har varit jättetrött på dagis på förmiddagarna. Igår somnade han vid lunchen. Fördelen är att han har börjat sova middag längre nu. Har bara sovit en timme på dagis tidigare, nu har det varit 2. Hemma sover han alltid 2-3 timmar.

På lördag ska Rasmus sova hos mormor och morfar. Det är första gången som han ska sova borta utan mamma och pappa, får se hur det går. Jag gissar att det kommer vara värst för mamma... Jag och sambon ska gå på lokala puben här i Skånela.

Det fungerar rätt så bra med katterna, men Doris (den nya katten) har inte varit ute ännu. Hon sover mest hela tiden. Dessutom hoppar hon upp på köksbänken och hittar saker att äta. Sambon glömde påsen med bröd framme igår och då åt hon igenom plasten och åt av brödet, i morse påminnde jag honom att lägga undan det, men det glömde han bort, så samma sak idag. Det märks att hon är van att få fram mat som är lite svåråtkomlig.

• miss lyckad

Jentha: Va söt Ester är. Den nya katten är en hittekatt. Gissar att det är därför hon är mästare på att bryta sig in i brödpåsar.

Jag försökte få katten att gå ut igår. Bar henne till ytterdörren och släpte ner henne utanför, men hon tvävände och sprang in och gömde sig. I morgon är det en vecka sedan hon kom och hon gör inget annat än sover. Antar att vi får ge det lite tid...

Om en timme ska vi lämna Rasmus hos mina föräldrar. Ska bli lite skönt att vara själva faktiskt, även om jag tror att det kommer kännas konstigt. Vi har bara slappat idag så jag ska skutta in i duschen nu och börja göra mig klar.
    Ha en trevlig helg allihop!

• miss lyckad

Kikar in en snabbis. Är på väg mot sängen egentligen, men mellanlandar lite här eftersom det var så länge sedan.
    Jag börjar vänja mig vid att jobba nu efter två veckor. Det är faktiskt skoj. Det verkar till och med som att jag kanske får en heltidstjänst (vickar bara nu) för det är en som ska gå i pension. Tjänsten kom ut i helgen och jag skickade iväg ansökan idag. Mina arbetskarmater säger att det låter som chefen har bestämt att jag ska få den, men vi får väl se.

Ska kila vidare mot sängen nu.

• miss lyckad

Idag var Rasmus riktigt röd i rumpan för första gången i sitt liv. Han har varit dålig i magen hela dagen så när vi var ute och handlade passade han på att bajsa lite och det hann ju med att ligga ett tag i blöjan. Usch vad jag tyckte synd om honom, han skrek jättemycket när jag försökte tvätta bort det. Smorde in honom med salva bara för att 5 minuter senare få ta av en till bajsblöja. Sen fick han lufta rumpan nästan 30 minuter, så det såg lite bättre ut när han gick och lade sig ikväll i alla fall.

Irmis: Nej, det e inte mitt stall som har brunnit, men det e en lada med några boxplatser, en liten bit från mig. Som tur var så var det inte några hästar där inne.

Naima: Jag kollar på Stjärnor på is. Det har väl ett visst underhållningsvärde, men Let´s Dance är bättre tycker jag.

Nu är det sovdax. Imorgon har Rasmus namnsdag, så då kommer mormor, morfar och gammelmormor hit på fika.

• miss lyckad

Jag har fått jobb! Jag har ju jobbat som vikarie i 3 veckor på ett dagcenter med vuxna förståndshandikappade och nu ska jag få fast anställning från 17 nov. Det ska bli så skönt. Äntligen kanske man kan börja leva normalt, utan att behöva snåla.

Rasmus lilla rumpa är fortfarande alldeles röd. Han har till och med fått två små sår. Han hade fått lufta rumpan i 30 minuter på dagis och nu har han sprungit med rumpan bar i 3 timmar här hemma. Hoppas att det ger med sig. Jag misstänker att orsaken till hans dåliga mage är att han gärna springer och lyfter på toalettlocket och stoppar ner fingrarna där. Inte så bra kanske. Här hemma är toadörrarna stängda, men på dagis går det ju att springa dit hur som helst...

Nu kom sambon ner med den lilla, han håller på och somnar, så det är bäst jag går och hämtar en pyjamas åt honom.

• miss lyckad

Kul att läsa att alla växer och frodas. Vi har fortfarande inte kommit iväg på 18-månaderskollen ännu, min mamma mätte Rasmus för ett tag sedan och då var han 86 cm. Får se om det stämmer sen. Vikten har jag ingen aning om, han har inte stått på vågen på flera månader nu.

Jag måste få beklaga mig lite. En av våra katter är borta. Vi har saknat henne sedan i måndags, men hon kan ha varit borta sen i söndags (de går in och ut som de vill och man tänker inte alltid på om de är inne eller ute). Börjar intala mig själv nu att hon är död och aldrig kommer tillbaka. Men man hoppas så, jag går och tittar vid dörren och ropar jätteofta. En annan av våra katter var borta en gång i en vecka och kom tillbaka alldeles mager och full med kåda. Hon hade säkert blivit uppjagad i ngt träd och sen inte vågat sig ner. Man kan ju hoppas att ngt liknande har hänt den här kissen. Jag saknar henne faktiskt, även om våra katter är väldigt självständiga och inte så keliga, men de finns alltid här i alla fall. Ja, ja hoppas att hon kommer tillbaka snart.

Kråkan: Vi har problem med tandorstningen mellan varven. Just nu går det bra. När han inte vill så distraherar jag med att fråga var magen, munnen, näsan etc. är och så pekar han. Då har han ngt annat att använda sina händer till än att fäkta bort min hand som ska borsta tänderna.

• miss lyckad

Äntligen helg!
    Kissekatten har inte kommit tillbaka ännu. Det är en av de gamla katterna som är borta.

Barn05: Vi ger fortfarande Rasmus AD-droppar. Han får det vid frukosten så då e det lätt att komma ihåg.

Måste bara fråga er. Har alla börjat prata nu? Rasmus bubblar en hel massa, men inte några riktiga ord. Bara dä som han har sagt när han pekar på saker i flera månader nu. Han säger mmmammma och bapa, men det kan han säga om flera saker inte bara om mamma och pappa. Ibland säger han även nähä. Han har börjat skaka på huvudet och nicka, men det är inte alltid det han gör stämmer med det han menar.
    När man frågar om han har bajsat tar han på rumpan, skakar på huvet och säger nähä. Han är så söt

Nu e det dax att gå upp och ge barnet lite mat. Han ska faktiskt få en burk idag, potatis med lax i örtsås. Äter era små burkmat fortfarande? Det var länge sedan han åt en burk får se hur det går. Sambon ska åka iväg och köpa pizza sen som vi ska äta när Rasmus har somnat. Det ska bli så gott, har varit sugen på det hela dagen.

• miss lyckad

Vi åkte iväg en sväng till sambons brors landställe igår och kom hem idag. Det var riktigt trevligt. Skönt att komma hemifrån ett tag faktiskt, även om INGET av det vi skulle gjort i helgen blev av. Men det finns ju kvar, så vi får väl ta det nästa helg då...

Ingen pizza blev det i fredags heller, det var ju så dåligt väder, så jag förbjöd sambon att åka 1 mil med sommardäck på våran kurviga väg för att komma in till Väsby. Vi tar det ikväll i stället. Det gick bra med burkmaten till Rasmus i fredags. Skönt att kunna ta till det när det inte finns någon lagad mat att tillgå då vi vill äta lite senare.

Svar på tråden Ia´s Stockholms morsor babblar vidare