• barn05

Ia´s Stockholms morsor babblar vidare

Ia: Jag tappar oxå mycke hår nu, gör ofta det på hösten. Vet inte vad det beror på, jag har ju en hel del att ta av så det känns bara skönt att bli lite "flintis".

Vad skoj med alla som börjat blogga!! Jag var in och kollade på era Jentha och Ia. Det är bara att skriva på

Jag bakade oxå igår, blev syltrutor på kvällen så vi har något att fika i helgen. Idag anländer min mamma till stan och tjejerna ser otroligt mycke fram emot att träffa mormor. Det ska bli supermysigt, vi åker till Trosa redan ikväll. Imorgon hoppas vi på bra väder så vi kan åka till stan en sväng och kanske förbi stallet.

Ååååååååååå vad skönt att den här veckan är slut snart. Har hänt massor på mitt jobb...jag började veckan med att vara arg på min chef och nu har han verkligen rykt upp sig och fattat att jag behöver handledning. Det känns super!
    Idag har dessutom min nya leksak anlänt med posten, en ny Nokia mobiltelefon Helgen är räddad Jag är barnsligt förtjust i att göra inställningar och fixa och trixa med signaler.

Ha en bra helg alla så hörs vi nästa helg.

• barn05

GRATTIS Jentha!!! Vad roligt och vad mysigt med en liten bebis igen. Måste få höra mer hur det gick... Nu får ni hem och äta chokladbollarna du bakade

Vi har haft en helg på landet tillsammans med mormor. Riktigt fint väder så det var ju skoj när vi hade besök. Hon stannar tills imorgon så idag tror jag hon ska baka med tjejerna.

Känns annars som en ganska grå vecka... Inget speciellt skoj som händer och jag tror jag har röda veckan att se fram emot NOT!!

• barn05

Krya på er alla sjuklingar! Jag går bara och väntar på att bacillerna ska anfalla mig, känns som att många är sjuka runt omkring mig. Tjejerna är "kors i taket" friska fortfarande...

Vad spännande med intervju Svalan, när får du besked?

Irmis: Hur gör man för att bli träningsberoende? Jag har försökt men aldrig lyckats, latheten vinner alltid

Jentha: Hur har ni det, hunnit komma hem och landa? Funkar amningen bra?

Jag har haft mormor här sedan i fredags men hon åker hem idag. Känns alltid lika tråkigt när hon ska lämna oss. Sörjer att vi inte bor närmare. Stora tjejen blir alltid så orolig att mormor ska åka hem och när de ska få ses igen...

• barn05

jentha: Jag läser ditt inlägg och känner igen allt... Det är 1 år och 11 månader mellan mina tjejer. Det var riktigt tufft första året! Men det är ju bara som jag upplevde det... Det blir ju så att stora barnet fortfarande är en bebis i många avseenden och behöver lika mycke uppmärksamhet och hjälp som tidigare. Det är svårt att räcka till...brukar väl kallas "2-barns-chocken" innan den nya situationen känns som vardag. Stora S var till en början mest nyfiken på den lilla bebisen (tittade och strök henne på huvudet) och så länge konkurrensen bara består av tiden jag måste amma tycker jag det gick rätt så bra. Var tyngre när lilla S inte ville ligga still i vaggan längre utan skulle bäras och börja vara med. Jag försökte bära lilla S mycke i bärselen eller i ringsjalen så hon kunde vara med samtidigt som jag lekte med stora S. Det är otroligt tålamodsprövande och jag kände ofta att jag bara ville njuta av den lilla och stora S skulle leka själv. Det gick inte! Självklart kan hon inte göra det utan jag fick trixa och vara tillmötesgående för de båda. Är ju super om ni får mycke hjälp i början, det saknade jag ofta.

Oj vad långt det här blev och kanske lite svårbegripligt men ditt inlägg jentha fick mig att återuppleva första tiden.

• barn05

jentha: Det låter som att du har situationen under kontroll Det är otroligt värdefullt att ha så mycke hjälp som du har inom 10 min bort. Jag hade INGEN hjälp förutom min make så du kan ju tänka dig att jag ofta gick på knäna... Många sa till oss att första året är jobbigt men jag hade nog inte förstått HUR jobbigt det skulle vara. Vi har iallafall överlevt helt på egen hand och jag är övertygad om att det kommer gå utmärkt för er oxå. Du får skriva av dig här när det blir för mycke

• barn05

Hallå. Vi blev kvar i stan så inget Trosa i helgen. Känns både bra och dåligt. Saknar lantluften men makens systrar är i stan så det är skoj att hinna umgås med dem. Dessutom ska vi försöka fixa lite i lägenheten vilket vi aldrig hinner få gjort under veckan.

Idag har jag varit och provcyklat en REX! Kändes superbra, tyvärr fanns det bara lila-rosa modellen kvar på rean men nåja, den kanske inte är lika intressant att stjäla i den färgen Någon här som har dåliga erfarenheter av REX-cycklar eller tips på annat märke som är bra?? Jag är ute efter en riktig tant-cykel med cykelkorg.

Jag letar efter ett armband som jag hört ryktas att någon tjej gör och säljer söder om stan. Det är som en röd tråd med olika runda silverplattor som hänger på. Man kan välja själv vad man vill hon ska skriva på silverplattorna. De är runda. Känner någon här till detta? Vet att arbandet har ett konstigt namn så jag kan inte komma ihåg vad det hette hur mycke jag än vill. Tänkte kolla upp det på nätet när jag satt här ikväll.

• barn05

jentha: Jag är imponerad av din energi och hur du orkar med allt! Så länge du har kontroll på situationen och orkar med alla besök och utflykter är det lugnt men tänk på att planera in vila emellanåt. Jag har erfarenhet av att tröttheten kom i efterhand och då är det svårt att hinna ta igen sömnen.

06mamma: Näe vilken otur! Spya i baksätet är INTE skoj! Samma sak hände för oss när bilen bara var någon månad gammal. Jag slet oxå av mig kläderna på Barkaby outlet parkering för att försöka fånga det mesta av korven och makaronerna - bläääää.
    Hur mår I nu, blivit några fler prickar på magen? Har hon ff feber?

Panda: Stackare vad du har mått dåligt. Grattis till graviditeten! Vad roligt att det blir fler nr 2 här i tråden. Jag följer med spänning hur det går för er. Hur har du blivit mottagen av jobbet och chefen nu när de vet att du är gravid?

chotte: Vad jobbigt att ni är så krassliga. Hoppas verkligen ni kryar på er snart. Man blir ju så himla orkeslös av att vara halvsjuk hela tiden och det är ju inte skoj för någon i familjen.

Svalan: Skoj att du gått vidare från första intervju. Vill du ha jobbet eller är fördelarna på gamla jobbet med tider och sånt värt mer?

Jag har haft en av mina mest intensiva dagar idag. Höll utbildning för säljare och affärsutvecklare samtidigt som vi har deadline för en omfattande offert på onsdag så det är minst sagt bråda tider. Idag och imorgon är mormor här så som tur är behövde jag inte jäkta hem från jobbet kl tre för att hinna till dagis. Nu är de i parken så jag ska väl fixa ihop lite middag. Gissar att de är hungriga som vargar när de kommer hem.

• barn05

Irmis: Jag vill peppa!! vad det nu innebär...skulle väl säga att jag vill bli peppad istället Känner igen "ekorr-hjulet", allt bara går runt runt och man hinner aldrig stanna upp. Vad gör man??

Jag kommer att vara helt SOLO i helgen!!! Maken tar med sig tjejerna till farmor och farfar så jag ska få en hel helg för mig själv. Vad sjutton gör jag då?? Jag har aldrig varit helt själv ett helt dygn sedan stora tjejen föddes. Nåja, jag ska nog klara mig. Har tänkt sooooova, sitta vid datorn ostört, sticka, klistra in kort i album och fixa ramar. Sedan hoppas jag få med mig någon kompis ut på stan och ta ett fika. Shit, känns som att jag måste börja planera så jag inte sitter hemma själv hela helgen. Måste erkänna att bara tanken på att vara själv känns rätt ovan.

Imorgon har jag bara två möten inplanerat på jobbet. Jippi! Äntligen ska jag kanske få något gjort och svara på mina 70 mail i inkorgen som väntar på svar. Suck... Kommenterade till min chef förra veckan att jag har rätt FULLT UPP och att jag ska hinna alla arbetsuppgifter på 80% tjänst. Då sa han "inte mig emot att du jobbar 200%". Vad menar han med det?? Spontant kändes det inte som att han har speciellt stor förståelse för att det är 80% och endast 80% som jag har tid att jobba. Jag vill inte behöva sitta med jobbet hemma varje kväll, då är jag direkt fast i den onda cirkeln med jobb dygnet runt.

jentha: Bra för dig att slappar och myser med Ester! Jättefint namn förresten, det skulle jag kunnat döpa en 3e tjej till

• barn05

jentha: Det är kämpigt att vara hemma själv med båda barnen. Jag brukar ha värsta ångesten när stora S var sjuk för då visste jag att det skulle bli dagar med full fart och ingen vila. Kan Folke somna vanlig tid på kvällen när han sovit 3 timmar på dagen?? Så länge har S aldrig sovit på dagen, hon vilar max 1,5 timmar.

Jag är SOLO hemma!!! Oj så skönt det är... Lämnade av maken med tjejerna vid flygbussen kl 17 och sen tog jag vägen förbi Västermalmsgallerian och gjorde lite onödig shopping innan jag gick hem till en middag framför TVn. Det är otroligt tyst hemma men jag njuter. Imorgon kommer en kompis hit på middag och hon ska även sova över. Ville ha lite sovmorgon så hon passar på att åka hemifrån och sova hos mig.

Jag känner liiiiite ont i halsen och med tanke på alla sjuklingar här i tråden är det väl snart min tur. Vad är detta, alla är ju sjuka, på mitt jobb är halva avdelningen hemma. Hoppas det är första höstsnuvan och att det inte fortsätter hela vintern för då deppar jag ihop.

Vad har ni för planer i helgen??

Jag ska gå på stan, dricka kaffe ostörd, klistra in kort i album, lägga ut auktioner på Tradera och läsa tidningen i soffan. OSTÖRD

• barn05

Oj vad många kommentarer jag ska komma ihåg nu, här kommer de:

06mamma: Jaaaaaa, jag vill att vi ska ha en mammakväll? Förslag på datum, restaurang eller hemma hos någon? Jag bokar upp maken som barnvakt så snart vi bestämmer något. Du får gärna vara chefen
    Hur mår I NU? Shit vad jobbigt ni haft det med all förkylning och ögoninflammation. Håller sig sambon hemma den här veckan?

svalan: Bra jobbat! Är väl helt rätt om ledningen genomskådar din dåliga IT-chef. Inte helt ovanligt att chefer åker snålskjuts på sina anställda. Min chef ser jag knappt till, kommer in och bestämmer då och då och är alldelens för självgod. Tyvärr.

Irmis: Härligt med semester! Jag och maken pratade vid middan idag om att en resa att se fram emot inte skulle vara helt fel. Jag fick välja. Gick direkt in på Italien och kollade priset för oss fyra. 25.000:- !!! Då tyckte maken att vi ska åka sista minuten med ospecat hotell...suck, det gör jag aldrig med två barn! Vad har ni andra för erfarenheter av sån resa?
    Är lite nyfiken på A vikt och längd nu? S väger runt 9 kilo(inte mer) tror jag och storlek 80 i kläder. Hon ser liten och smal ut trots att hon äter betydligt mer nu på dagis. Håller tummarna att hon får vara frisk för annars rasar vikten igen...

Ia: Jag vill oxå se kort av L, är det här eller på bloggen som du lagt upp bilder?

Naima: Vad skoj att du oxå har skapat blogg. Det är skoj! Du är välkommen att bestöka min linaplina.blogspot.com

jentha: Jag lär dig gärna trixen med Tradera. Jag hänger där jämt, både säljer och köper (alldelens för ofta tyvärr). Ibland får man riktigt bra betalt för grejer och ibland knappt något alls, det är vissa märken som folk vill ha.

• barn05

Förra helgen var riktigt skön. Jag träffade två av mina bästa tjej kompisar och gick helt oplanerat på stan. Lördan sprang förbi, jag var hemma kl fem från stan och hann bara äta innan det var dags att bänka sig framför "stjärnor på is". Min kompis Malin dansar med Tony så jag hejar lite extra på dom. Var ofattbart tyst hemma utan make och barn men otroligt skönt att få ligga i soffan utan att bli störd. Jag ringde inte en enda gång för att kolla hur de mådde, bara för att säga godnatt. Ville bara tänka på mig själv dessa dagar, är ju inte så ofta jag får tid till det annars. Nu är det väl typ ett år tills jag får egen tid igen men alltid något att se fram emot

• barn05

Ia: Vad in på din blogg. Shit vad stor L är. Hon är ju en liten tjej! S ser fortfarande ut som en bebis tycker jag. Vilken storlek har L nu? Skojiga bilder. Tänk att stegar ska vara så spännande Nu ska jag lägga upp någon bild av S på bloggen.

• barn05

För första gången på länge har jag lagt upp lite nya bilder i mitt galleri

• barn05

Hallå! Sitter och väntar på en auktion på konsertbiljetter nästa vecka och minuterna tickar så sakta... Men jag vill vinna såklart

Det har varit lite upp och ner för oss. Stora S var krasslig i helgen och vi misstänkte urinvägsinfektion så maken var iväg med henne till läkaren igår och tog prover. Det visade ingenting. Plötsligt var febern borta och hon slutade kissa 20 gånger om dagen så de var tydligen falskt alarm. Vi får se om det kommer tillbaka.
    Lilla S är fortfarande frisk! *peppar peppar* Hon har varit lite hostig på natten men inte värre än att hon kunnat gå till dagis.

Kråkan: Vi har Britax-stolar och en Saab 9-5 kombi. Stora S sitter bakom passagerarsätet och när lilla S hade babyskydd satt hon i framsätet. Det var enklast när jag körde själv för att kunna ha uppsikt och när maken körde villa jag kunna sitta bak och se dem båda. Sedan lilla S slutade använda babyskyddet har vi flyttat bak henne så de sitter tillsammans i baksätet. Det funkar bra. De roar sig ganska gott själva och gråter inte efter oss. Det blir dock väldigt trångt om vi ska ha med oss någon som ska knöka in sig mitt emellan stolarna. Spännande hur man löser bilfrågan när man har tre barn...

Irmis: Håller med dig vad gäller reseplanering. Vi diskuterar om vi ska satsa på fjällsemester eller solsemester i vår, känns för dyrt med båda. Jag håller nog på solsemester eftersom vi kommer kunna vara på landet och åka skidor där OM det kommer någon snö dvs.

Vill ni se mina tjejers dagisbilder får ni besöka min blogg

• barn05

I morse cyklade jag till jobbet! Vi har flyttat kontoret så nu sitter jag i Solna. Det känns mycke närmare och förhoppningsvis ska jag slippa både bil och lokaltrafik för att ta mig till jobbet. Vi får se hur det funkar.
    Är däremot skitsur för att jag inte får någon lön... Jag började jobba igen den 1/9 och i september visste jag att jag inte skulle få någon lön eftersom den släpar efter en månad. Nåja, jag fick snåla och låna pengar av maken. Gissa om jag såg fram emot den 25/10!!!! Döm om min förvåning när jag får 10.000:- på lönebeskedet. Vad f-n är det här? Jo då är det avdrag som släpat sedan mars 2007, innan jag gick på mammaledighet, som dras nu. Bara tack och ta emot, blir inte mer än så här denna månad. Hade ingen aning om att ett företag kunde göra på det här viset, skulle ju vara förödande om jag var ensamstående och skulle klara hyra och mat själv.

jentha: Det funkar bra för oss med två stolar i baksätet. Vi har en saab 9-5 kombi och stora tjejen sitter i en framåtvänd barnstol eftersom hon var så åksjuk och uppfyllde vikten för en framåtvänd. Hennes stol är bakom föraren och lilla S sitter bakom passageraren.

Svalan: Jag är inte förvånad, tyvärr!! Det är verkligen diskriminerande att välja bort dig pga hämtningstider. Sånt ska arbetsgivare ha förståelse för. Känns det bitter eller ville du verkligen ha jobbet?

Panda: Kul att ha dig här igen. Måste varit kämpigt att må så dåligt, hur har alla på jobbet reagerat?

Vi har haft en riktigt kämpig helg. Jag fick migrän i torsdags och låg sedan deckad fram till lördag kväll. Minns knappt någonting från de dagarna. Det är hemskt, hade så ont att jag knappt kunde ligga still och ville bara kräkas. Har varit väldigt mycke på jobbet som jag stressar över också allt tjafs med pengar stressar mig. Jag måste till apoteket och se om det finns någon bättre medicin än Ipren för det hjälper inte.

• barn05

Jag har äntligen lyckats kravla mig upp ur sjuksängen. Tre dagar hemma från jobbet får räcka! Idag var jag hos läkaren och lämnade halsprov och fick remiss till en naprapat. Jag har haft konstant huvudvärk i en vecka, först migrän över helgen och sedan har värken aldrig velat ge med sig riktigt... Gissar att det sitter en massa stress samlad i nacken som behöver masseras bort.

Vi skulle varit på 18-månaderskontroll förra veckan men då var S dålig och jag avbokade tiden. Nu ska vi dit nästa vecka och jag är verkligen spänd över att se vad vågen visar. Jag hoppas att hon kommer över 10-kilos gränsen. Avlägger rapport senare!

Irmis: Har du fått någon frivillig att dra ihop mammaträffen? Vad ska vi hitta på?

Här pratas det som bara den! S lär sig nya ord varje dag och förstår nästan allt vi säger. Hon härmar ALLT vad storasyster gör och säger, bra ibland men riktigt tröttsamt ibland. Tyvärr leder det ofta till fajter mellan tjejerna, de puttas, dras i håret och lilla S biter när hon blir riktigt arg. Vi får säga till på skarpen för att bitas får hon inte göra. Som tur är har hon aldrig gjort det på dagis eller mot något annat barn, bara storasyster! Shit vilket humör hon har, får hon inte som hon vill blir det världens oväsen och storasyster brukar säga TYST!!

Spjälsäng...hmmmm...lilla S har en i sitt rum men den har knappt använts. Hon vägrar sova någon annanstans än mitt emellan oss i dubbelsängen. Det är faktiskt ganska mysigt och jag är så himla van att ha henne där. Är det verkligen alla barn här själva i spjälsäng hela natten??

• barn05

Irmis: Jag förstod inte riktigt din kommentar till Kråkan om mig och 06mamma...?

Naima: Skönt att vi är två som fortfarande nöter på 80-kläderna till våra tjejern. S har börjat ha visst tröjer och bodys i storlek 86 men aldrig större än 80 i byxor. När jag köper något nytt blir det stl 86, 92 känns alldelens för långt bort. Egentligen är hon ganska lång för byxorna blir ofta lite korta men eftersom hon är så smal glider de bara av henne. Jag kan bara köpa byxor med justerbar midja och helst tights som sitter åt ordentligt över benen. Men bättre lång och smal än kort och tjock

Vi har inga problem med tandborstningen, S vill borsta flera gånger per dag. Ibland hittar man henne i badrummet med borsten i högsta hugg. Som tur är har hon inte lyckats få upp tuben ännu.

En fråga, ger ni fortfarande AD-droppar? Vi har varit skamligt dåliga på att komma ihåg det...

Svar på tråden Ia´s Stockholms morsor babblar vidare