• jentha

Ia´s Stockholms morsor babblar vidare

Irmis: på vårt dagis sitter det en anslagstavla i kapprummet där de skriver upp hur varja barn 1) ätit (bra/dåligt) 2) sovit (tex 1½h) och 3) bajsat (antal bajsblöjor) - det är rätt bra... Tack för matplaneringen - måste ta itu med det där!

Ia: grattis till dagisplatsen. Då slipper ni fundera på det.

Folke får oftast äta middag själv, han äter ju så himla tidigt och oftast hinner inte vi få nån mat förrän långt efter att han har somnat - ibland så sent som nio... men målet är att synka ihop oss så vi äter alla tillsammans...

Jag mår pyton nu. Jag har fått Folke och sambons förkylning från förra veckan. Är tjock och har ont i halsen, är lite öm i kroppen och allmänt sänkt... känns sådär kul eftersom jag ska sjunga på min bästis mammas begravning på torsdag... Måste försöka krya på mig under morgondagen!

// jentha (¯`°?.¸ Folkes mamma med ett livligt pyre i magen ¸.?°´¯)
  • jentha

Jag började dagen vid strykjärnet och namnade extrakläderna till dagis. Det är ju alltid en början. Ska ta resten av kläderna också.  Jag ångrar lite att jag beställde namnlappar med för och efternamn + telefonnummer, det hade ju räckt med efternamnet + telefonnummer.... Det kommer ju snart en liten till (med samma efternamn) som kommer att ärva många av kläderna - och det pyret kommer ju iaf inte att heta Folke... Men, som Ia skrev, de tar nog slut snart och jag får beställa nya...

Känner mig krasslig idag också. F-n! Sov på två alvedon inatt, men Folke var ledsen och har hostat en massa så från halv två har han sovit hos oss... och han har hostat, snurrat, sparkat, pratat, tappat bort nappen, gråtit tröstlöst... suck!

Sambon sa i morse när vi gick upp att vi inte kan ha honom i sängen - han måste somna om i sin egen säng. Då sa jag (surt!) då får DU gå upp på natten när han vaknar och gråter och se till att det blir så! Vi får väl se...

Näe, dax att åka till jobbet.

• jentha

Jag är sjuk!

• jentha

Man svalan då... stackare dig som har så tråkigt!

Jag kunde sjunga idag på begravningen, det var lite krassligt, men det dög - det kändes bra att det gick. I morse kunde jag inte få fram ett ljud... Sen har jag hämta Folke på dagis och tryckt i honom lite extra mellis. Han hade fått soppa idag till lunch och det kom inte i honom så mycket av den, men han hade iaf ätit två mackor.

Nu ska vi se vad vi ska hitta på för att eftermiddagen ska gå så lätt som möjligt, jag skulle helst vilja gå och lägga mig och sova, men jag tror inte att Folke går med på det.

• jentha

God morgon, den förbaskade förkylningen håller i sig. Både jag och sambon är rejält krassliga. Folke är piggast, men hostar en hel del.

I helgen var vi på namngivningsfest och bröllop i Linköping. Det var skönt att komma iväg, men eftersom vi var så hängiga hela familjen så var det ganska jobbigt också, att klä upp sig och "vara trevlig" på två tillställningar.

Det går fortfarande bra med Folke på dagis. Han kan gnälla lite vid lämningen men är en solstråle hela dagen sedan. Han somnar först av alla under vilan och äter oftast väldigt bra. Det känns skönt. Han verkar gilla dagis.

Froggel: vi har en Graco Mosaico - tror jag den heter. Vi är jättenöjda med den. Den har iofs ganska små hjul - det är väl nackdelen. Men annars är den bra. Den har fullt liggläge och hur mkt man vill fälla ryggen är steglöst. Vad vi inte visste när vi köpte den - men som vi kommer att få nytta av nu - är att Acta Gracos babyskydd passar att ställa i den, så man kan använda den till nya bäbisen också och slippa kånka på babyskyddet hela tiden (då man inte orkar böka med den stora vagnen.)

• jentha

Jag fick rekklamblad från PoP idag och det står där att deras overaller visst går i torkskåpet... så ni vet (fast inte på varmaste - en av tre prickar) Men HU! vad dyra de är - nästan 1200:- är de verkligen SÅÅ bra??

Här är sambon och jag fortfarande sjuka, han är inne på sin tredje vecka, hade feber igår och har varit hemma från jobbet idag. Jag är lite småkrasslig, men hänger på jobbet iaf. Jag har ju inte så mkt att göra där så det är lugnt och jag vill ju hellre ha lön än karensdag och sjuklön... Folke är lite hostig men pigg som vanligt och går på dagis - och det är ju iaf skönt.

Ia: Folke har också sovit inne hos oss en hel del de senaste veckorna. Han vaknar och ger sig inte förrän han får komma till vår säng. Jag funderar på om det inte kan vara lite föräldraabstinens. Från att ha varit hemma hela dagarna till att vara på dagis - han kanske måste tanka lite mamma/pappa på natten istället? Sen kan det ju bero lite på att han är lite småsjuk också...

• jentha

...måste ni prata om vinterkläder... jag har så svårt att föreställa mig att det ska bli vinter igen och slask och blöta kläder och funderingar på om Folke har för varma eller för kalla kläder och borttappade vantar etc...

Sitter på jobbet och har INGENTING att göra... jag börjar känna mig lite piggare men är fortfarande krasslig i halsen och snuvig. Sambon är hemma från jobbet idag också.

Hela familjen tog sovmorgon idag, jag gick inte upp förrän kvart över sju och Folke sov nog till kvart i åtta. Jag körde hela morgonracet idag. Sambon sov fortfarande när jag och Folke åkte. Eftersom vi kom så sent (jämfört med när vi brukar komma till dagis) var de ute och lekte när vi kom, och lämningen var helt smärtfri, han hade knappt ro till att vinka till mig ens... sandlådan hägrade!! Det känns riktigt skönt.

• jentha
    06mamma: vad lustigt! jag har läst om menskoppen för ett tag sedan och tänkt att det kanske jag ska prova sen när jag klarat av graviditet och amning och mensen är tillbaka. Och så tänkte jag på det igår, att jag ska komma ihåg att den finns och så skriver du om den idag... Jag använder nästan aldrig tampong utan är - som barn05 mer för binda - men jag tycker att det verkar mer hygieniskt. Påminn mig igen sen - om ett halvår eller så...

Ia: usch vilket fulspel från säljare/mäklare.
  • jentha

Jag fick Vi Föräldrar idag och där hade de en overall-test:
    Coops overall (Friends) var bäst och fick 4,6 av 5 i betyg - "bäst i test och mest prisvärd" 549:-
    PoPs overall kom fyra och fick 4,4 av 5 i betyg - "Bra, men sämre slitstyrka" 1195:-

06mamma: tack!

kråkan: dags för en bild kanske?

barn05: vi har ganska många dagar kvar. Jag jobbade ju en dag i veckan från aug förra året, så då hade jag ju lite lön också att fylla ut med.

• jentha

God morgon!
    Jag önskar att den här f-b förkylningen ger med sig snart... Nu är jag inne på min tredje vecka... vaknade för en timme sen och har inte kunnat somna om (men det kanske jag ska skylla på grav snarare än förkylningen) och nu är jag så hungrig att jag var tvungen att gå upp. Och det är ju rättså skönt att vara uppe själv ett tag innan resten av familjen vaknar...

Svar på tråden Ia´s Stockholms morsor babblar vidare