• jentha

Ia´s Stockholms morsor babblar vidare

barn05: näe, jag fattar precis! Tack, skönt att få läsa om hur du gjorde/kände - jag förstår ju att det kommer bli jobbigt, men är inte riktigt där ännu. Folke är ju inte ens 18 månader ännu... Jag kommer att försöka utnyttja min omgivning så mycket jag kan - främst för Folkes skull, så han inte känner sig åsidosatt. jag är verkligen glad att ha både mina föräldrar, min moster och min brorsa med fru 10 minuter bort.

Oj oj, nu börjar det bli dags för tankning - phu (sa de stinna tuttarna!!)
    // jentha (¯`°?.¸ Folke och Esters mamma ¸.?°´¯)
  • jentha
    barn05:  tack!
  • jentha

God morgon! Inatt blev jag och Ester övergivna av sambon - när jag väl sov så snarkade jag tydligen - så han gick och la sig på soffan... Nu på morgonen hade jag förutom Ester även Folke och katten i sängen så vi hade det riktigt gosigt.

Snart ska vi på vår första utflykt Ester och jag, till återbesöket på KS. Ska passa på att ta en dusch nu när hon sover.

• jentha

Vilken helg! Vi hade tänkt åka till landet redan i torsdags kväll med mina föräldrar - så att jag skulle få lite avlastning eftersom sambon hade en massa jobb han är tvungen att göra. Men så fick min mamma influensan eller nåt, så då fick de åka själva till landet och vi stannade hemma. 

I fredags lämnade vi Folke på dagis och planerade att uträtta en massa ärenden tillsammans under tiden han var där - typ köpa syskonvagn... men då fick han 39 graders feber så vi fick hämta hem honom. Han var som en urvriden disktrasa hela dagen och kvällen. Vi fick inget gjort.

Igår åkte vi och tittade på vagn och har nog bestämt oss för en Phil & Teds e3 twin och åkte förbi några kompisar och fikade på vägen hem. Vi blev kvar där på middag och kom inte hem förrän halv två inatt... Visserligen jättetrevligt, men det blev inte så många timmars sömn.

Idag var vi ute i trädgården på fm och planen var att sambon skulle få lugn och ro att jobba på em... men då fick Folke tokspel och var jättegnällig och skrikig när han vaknade efter sin eftermiddagslur. Eftersom Ester har velat amma flera ggr/timme idag och jag dessutom drabbades av nån BabyBlues (säkert pga av sömnbristen) och inte klarade av att se Folke så ledsen så var det - efter första halvtimmen då jag försökte få Folke lugn - sambon som sedan ägnade hela em och nu även kvällen åt Folke.

Sambon är nu stressad över jobbet och jag blir stressad för nu ser jag framför mig att han kommer att komma sent varenda dag hela veckan för att hinna med allt som han hade räknat med att få gjort i helgen.

Har jag blivit tvåbarnchockskadad?!?

• jentha
    Svalan: överleva var ordet!

Jag tror inte att Folke är riktigt frisk heller än ohc bävar för att han ska vara hemma från dagis med mig och Ester imorgon... förhoppningsvis har hon en sovardag imorgon eftersom hon uppenbarligen hat en ätardag idag...
  • jentha

Idag är sambon hemma och vabbar med Folke och Ester-tösen har en sovdag (som på beställning). Just nu sover båda barnen och vi har ätit lunch i lugn och ro. Folke vägrade sova igår och somnade nog inte förrän vid tio-tiden. Men sedan har han sovit hela natten. Jag hoppas att en dag hemma får honom i balans igen. Gårdagens BabyBlues är borta idag och det är skönt att sambon är hemma!

Svalan: jag tycker inte det känns som om vi har några ambitioner alls... det är att köpa en syskonvagn bara egentligen.

Irmis: ja, det var ju inte "meningen" att vi skulle vara borta till efter ett i lördags. Det var ju bara en fika som ledde till en middag och... tiden gick och så var klockan ett... vi blev mest ompysslade och slapp laga middag. Misstaget var att det var för trevligt så tiden gick fort och att vi inte hade koll på klockan...

miss l: Det är STOR skillnad med andra barnet jmf med första, vad det gäller att "landa" nu vet man ju "allt" och är inte så om sig och kring sig när det gäller bäbisen (inte jag iaf). Det går av sig själv (i alla fall om man har en sån lugn bäbis som Ester) hon äter och sover och bajsar... det är inte så svårt, hon .

Det som är skillnaden är ju att Folke inte riktigt förstår varför han inte kan få hjälp med ditten och datten precis när han vill utan måste vänta och blir frustrerad - om jag sitter och ammar t ex.

• jentha
    Panda: kul att höra ifrån dig och grattis till grav även om illamåendet  låter riktigt trist. Men det går förhoppningsvis över det också snart!

miss l: grattis till jobbet!

Ia: var på Öland var ni? Min svärmor var också där på skördefest i helgen - ni kanske sågs? Förvånad

svalan: stackare dig som är så sjuk. Jag fick också sådär stora pencillinpiller en gång och fick tipset att krossa dem i lite yoghurt för att få i mig dem. Jag hade halsböld och kunde inte svälja över huvudtaget - än mindre en jättepencillintablett...

chotte: jag hoppas att dina sista timmar på jobbet går fort så du får åka hem snart!Flört

Idag har jag och Ester inte gjort någonting. Hon har mest sovit och efter att hon ätit kaskadspydde hon över mig... nice... sen åt hon lite till och somnade om. Det är så trist väder! Nu efter lunch har jag suttit lite och granskat en offert vi fått på ombyggnaden av vårt hus. Vi har bestämt oss för att bygga till ett rum på övervåningen samt göra om toan till helkaklad toa/dusch med golvvärme. Tidigare hade vi ju mer högtflygande planer att göra två kupor på övervåningen - ett rum framåt och ett badrum bakåt + riva ut hela källaren och dra golvvärme och rusta upp. Men det skulle bli så förbenat dyrt att vi la de planerna på hyllan.

Vi har inget badrum alls idag, en toa i källaren bara och en separat dusch utanför bastun (läs: husets enda förråd) - där det är ca 15-16 grader året runt (inte såå kul att gå ner och duscha på vintern, än mindre att dusch av Folke) och så har vi två små sovrum på övervåningen.

Vår Master-plan är fortfarande att stycka mina föräldrars tomt och bygga nytt där, men styckningen kommer inte att vara klar förrän tidigast till sommaren så vi kommer att bli kvar här i vårt lilla hus ett par år till och då känns det värt det att få ett sovrum till och ett varmt badrum. De pengar vi lägger ner på den till/ombyggnaden kommer vi med stor sannolikhet att få igen sen när vi säljer och framförallt kommer vi att få ett bättre fungerande hus under tiden (som säkert också kommer att tilltala en större krets av köpare sen när det är dags att sälja).

Oj, långt inlägg... nu ska jag lägga mig och vila lite.
  • jentha
    Naima: hej!
  • jentha

Har vilat i nästan en timme, skönt, nu kommer sambon och Folke hem strax. Då blir det liv i luckan igen!

Naima: kommer du och Ella och hälsar på oss nån dag när du inte jobbar? Vad kul att hon börjat förflytta sig lite. Det kommer nog gå fort bara hon får till det... sen får ni ha koll.

• jentha

Idag var jag med Ester på BVC och eftersom Folke var hemma från dagis - planeringsdag - så tog vi hans 1½års koll också praktiskt va?! (och jag är mkt stolt över honom!). Han fick ju sprutan i början av sommaren så det var redan avklarat. Han väger 12,8 kg och är 83,5 cm och fick bygga med klossar och rita en teckning. Kloss-testet är tydligen att de ska klara av att ställa tre stycken på varandra, Folke byggde två torn med sju/åtta klossar vardera. Vad det gäller ritandet så ritar 1½ åringar tydligen bågar - Folke ritade cirklar så det var också överkurs

Lilla Ester hade lyckats tjocka på sig närapå ett halvt kilo och växte en centimeter sedan förra torsdagen... otroligt vilken kapacitet de har.

Jag passade på att ta en sväng in på H&M idag när jag ändå var nere i centrum och köpte två par byxor - som passar nu! Phu så skönt att slippa att alltid bara ha mysbyxor (som är det enda jag kommer i...)

Imorgon är det också planeringsdag på dagis och min mamma har bytt sin lediga dag och kommer hit och är med oss. Phu! Idag var min moster med till BVC/H&M och på eftermiddagen kom lillebror...

Nu är det läggdax!

Svar på tråden Ia´s Stockholms morsor babblar vidare