• Sånglärkan

Vad är Amarettolikör?

Finns i div. recept med mandel och rabarber, men vad är likören gjord av (=vad kan jag ev. ersätta den med..)?

• Svar på tråden Vad är Amarettolikör?
  • Kajsan

Amaretto är en smaskig likör som du kan göra världens godaste drink med, så passa på och köp en flaska .-)

• JsN

Kajsan, det receptet får du gärna dela med dig!

Det låter fö väldigt gott med rabarber och mandel!

• Sånglärkan

Hm... botaniserar bland semesterlikörer och hittar en som heter Fior di Mandorlo. Den luktar lite mandel, kanske är det mandellikör..??

• Tin o Trolls mamma

Hittade inte Amaretto (bittermandellikör) senast vi var på bolaget. Förmodligen har de bytt namn! (?)

Ekorren.

• Linsen

Märket "Monin" har en amarettosyrup som passar jättebra om man inte vill använda den äkta varan med alkohol.
    Passar även utmärkt till alkoholfria, smarriga kaffe- och glassdrinkar.
    (Amaretto heter f ö numera Disaronno precis som Harley säger.)

• Tin o Trolls mamma

Ja, just det. Så var det ju. Vi hittade en gammal flaska här hemma och där står det Disaronno och så Amaretto under.

Personligen skulle jag inte vilja varken äta eller dricka nåt med bittermandel i.

Ekorren.

• milimina

åh, amaretto som är så gott! en droppe eller två i en bailey's, slurp! och så kan man göra smaskiga drinkar

• Tossan79

Några droppar amaretto är jättegott i kaffet också!

• Junifer

amaretto brukar vi använda i olika desserter i skolan.. inte så värst gott. men det är ju olika.

• Tin o Trolls mamma

Aha, kan man ha det i Baileys och kaffe? Trodde det var nåt man drack till kaffet, inte i det. Där ser man, jag lärde mig nåt nytt idag med.

Ekorren.

• milimina

jaaaa ekorren, såklart! dricka det rent är lite väl sliskigt :-P

jag brukar göra en kaffedrink med mjölk, baileys och en skvätt amaretto, så äckligt gott att det vattnas i munnen

Svar på tråden Vad är Amarettolikör?