Vad är Amarettolikör?
Finns i div. recept med mandel och rabarber, men vad är likören gjord av (=vad kan jag ev. ersätta den med..)?
Finns i div. recept med mandel och rabarber, men vad är likören gjord av (=vad kan jag ev. ersätta den med..)?
det är väl en mandellikör om jag kommer ihåg rätt
Amaretto tror jag är en mandellikör...
*gott*
Amaretto är en smaskig likör som du kan göra världens godaste drink med, så passa på och köp en flaska .-)
Kajsan, det receptet får du gärna dela med dig!
Det låter fö väldigt gott med rabarber och mandel!
Hm... botaniserar bland semesterlikörer och hittar en som heter Fior di Mandorlo. Den luktar lite mandel, kanske är det mandellikör..??
Hittade inte Amaretto (bittermandellikör) senast vi var på bolaget. Förmodligen har de bytt namn! (?)
Ekorren.
Italiensk mandellikör! Mycket god!
Tror den heter Disaronno eller nåt liknande numer....
Märket "Monin" har en amarettosyrup som passar jättebra om man inte vill använda den äkta varan med alkohol.
Passar även utmärkt till alkoholfria, smarriga kaffe- och glassdrinkar.
(Amaretto heter f ö numera Disaronno precis som Harley säger.)
Ja, just det. Så var det ju. Vi hittade en gammal flaska här hemma och där står det Disaronno och så Amaretto under.
Personligen skulle jag inte vilja varken äta eller dricka nåt med bittermandel i.
Ekorren.
åh, amaretto som är så gott! en droppe eller två i en bailey's, slurp! och så kan man göra smaskiga drinkar
Några droppar amaretto är jättegott i kaffet också!
amaretto brukar vi använda i olika desserter i skolan.. inte så värst gott. men det är ju olika.
Aha, kan man ha det i Baileys och kaffe? Trodde det var nåt man drack till kaffet, inte i det. Där ser man, jag lärde mig nåt nytt idag med.
Ekorren.
jaaaa ekorren, såklart! dricka det rent är lite väl sliskigt :-P
jag brukar göra en kaffedrink med mjölk, baileys och en skvätt amaretto, så äckligt gott att det vattnas i munnen