• Snutte83

Köpa ny servis, hur många delar?

Fik en del presentkort på IKEA nu när jag fyllde år.
    Så tänkte köpa nya köksmöbler, och kom att tänka på att det skulle ju vara kul att köpa lite nya tallrikar då också.

Men hur många delar behöver man som en grund?? I hushållet är vi 1 vuxen o 1 barn, stora middagsbjudningar har inte skett dom 2.5år jag bott här Räcka ut tungan

Och kommer ju såklart köpa in fler sen under året, detta ska vara som en start.
    Tänkte även försöka köpa in lite nya fina glas också.
    Kommer att köpa lösa delar då jag vill kombinera svart och vitt.

• Svar på tråden Köpa ny servis, hur många delar?
  • La Lola

Jag skulle köpa minst 8. Helst 12.

//3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • Kakan83

Är det vardagsservise så hade jag satsat på 6 av varje. FInservise 12 av varje. MEn har du aldrig folk på middag så kan du ju starta med 4 och sen köpa till.

• Gladhannapanna

Vi har tio av varje i vår vardagsservis, men vi är två vuxna och ett barn. Har diskmaskin så vi diskar inte varje dag och då hade vi inte klarat oss med färre än 6-8 st.

• Snutte83

Det är både vardag och fest, har inte så mycket utrymme i skåpen.

12 st?! Skulle inte ens få in så många personer i lägenheten Räcka ut tungan

4 st är nog max som ätit här samtidigt.

Men börjar nog med 4 då ja, och köper in någon del varje månad sen. Glas köper man ju i flerpack.

• Elli47

Sist jag köpte så blev det 10-12 av djup tallrik, flat tallrik och assiett. Man får ju räkna med att det går sönder ibland också... jag tror vi har två flata som har pajat.

• Sofye

12 delar oavsett hur många gånger man är 12 så är det självklart för mig.. då har du så du kan slå sönder och inte behöva diska hela tiden om du inte orkar/vill :) vill du absolut inte köpa så många så tycker jag du köper 6 delar av varje.

• La Lola
    Snutte83 skrev 2008-08-05 10:40:11 följande:
    Det är både vardag och fest, har inte så mycket utrymme i skåpen.12 st?! Skulle inte ens få in så många personer i lägenheten 4 st är nog max som ätit här samtidigt. Men börjar nog med 4 då ja, och köper in någon del varje månad sen. Glas köper man ju i flerpack.
    Glas brukar vara i 6-pack ofta. Då skulle jag ta lika många tallrikar.
    //3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • principisessan

6 st, även fast ni inte direkt har storbesök ofta så kan det vara skönt att slippa diska hela tiden

• Snutte83
    La Lola skrev 2008-08-05 10:48:09 följande:
    Glas brukar vara i 6-pack ofta. Då skulle jag ta lika många tallrikar.
    Jaa, tänkte inte på det.

Försöker få det att gå ihop här bara, man är ju inte särskilt rik.
  • javalady

Köp en eller ett par extra så du har ifall du krossar, det kan ju vara så att det du köpt inte säljs längre.

Köpte själv halfpintglas på Duka-rea när jag flyttade hemmifrån första gången för typ 10 år sedan. Försäkerhet skull köpte jag nio stycken, idag finns det fyra kvar, och de går inte att få tag i som privatperson vad jag vet.

Svar på tråden Köpa ny servis, hur många delar?