• Ziitoo

Hjälp med temperatur i kyl

Grejjer som man ställer in temperaturen med i kylen ser ut som nedan. Någon som vill berätta hur jag ställer in i normal temperatur i en kyl, min sambo vill ha kallt kallt och det vill inte jag. Grejjerna fryser ju.

http://i36.tinypic.com/2d9tc8x.jpg

• Svar på tråden Hjälp med temperatur i kyl
  • Nyfiken gul

ju högre siffra ju kallare är det - så är det i vår kyl i alla fall...

lägg in en vanlig termometer så ser ni ju. MAX +8 grader ska det vara i en kyl och vi har nog ca +5 grader. Jag avskyr ljummen mat och dryck.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Ziitoo

Okej. Hmm ja... borde ju vara samma. Vi har en kyl från Siemens. Men frågan är vad siffrorna motsvarar, vilket motsvarar 8 liksom? Vad för termometer köper man? Börjar tröttna på att dricka ISkall mjölk.

• Nyfiken gul
    Ziitoo skrev 2008-08-05 11:38:07 följande:
    Okej. Hmm ja... borde ju vara samma. Vi har en kyl från Siemens. Men frågan är vad siffrorna motsvarar, vilket motsvarar 8 liksom? Vad för termometer köper man? Börjar tröttna på att dricka ISkall mjölk.
    vi kör vanliga digitala termometern vi har på väggen. det funkar bra här i alla fall. 

men det finns kylskåpstermometrar/frystermometrar att köpa på typ claes olsson - dom är hyggligt billiga.
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Heavenlyfaith
    Ziitoo skrev 2008-08-05 11:38:07 följande:
    Det är INTE bra att ha för kall kyl o de flesta tror att det är det bästa medans det är det som är det sämsta både för produkterna o miljön... Kylen skall ligga på 4-6 grader o allra MAX. 8 grader. Men som sagt.. 8 har man sagt förr men nu förstår man bättre att 5 är det ultimata.
    Jag är från början kock o har alltid haft varor som inte håller den ultimata livslängden osv tills jag började på mitt nuvarande arbete där produktutveckling av vitvaror är en stor del.
    Du måste köpa en vanlig termometer att lägga in i kylen... den hittar du på byggmarknad eller ICA Maxi osv...
  • Ziitoo

Okej. Tack för det svaret, jag har försökt tuta i han det i evigheter. Men ingen som vet hur man gör med den runda grejjen vi har (Bild ovan)

• Heavenlyfaith
    Ziitoo skrev 2008-08-05 11:46:49 följande:
    Okej. Tack för det svaret, jag har försökt tuta i han det i evigheter. Men ingen som vet hur man gör med den runda grejjen vi har (Bild ovan)
    Det är så olika hur varje leverantör lägger upp sina temperaturer på vreden... ca. 2 skulle jag sätta den på o sen defenitivt köpa en termometer, annars kommer ni inte veta.
    Det kan i er manual stå på ett UNGEFÄR vilka grader vilka sifffror på vreden bör hålla. Men som sagt, det är bara ungefärligt o ni BÖR köpa en termometer...

Jag lovar din man att jag vet vad jag pratar om vad gäller temperaturen. Era varor ska inte frysa sönder o vill han ha ismjölk så är det mer lovande o kyla den i frysen
    Energimässigt så är det så att för var grad LÄGRE på kylen så ökar energiförbrukningen ca. 8%. Värt att tänka på...
  • Micke
    Heavenlyfaith skrev 2008-08-05 11:42:58 följande:
    Det är INTE bra att ha för kall kyl o de flesta tror att det är det bästa medans det är det som är det sämsta både för produkterna o miljön... Kylen skall ligga på 4-6 grader o allra MAX. 8 grader. Men som sagt.. 8 har man sagt förr men nu förstår man bättre att 5 är det ultimata. Jag är från början kock o har alltid haft varor som inte håller den ultimata livslängden osv tills jag började på mitt nuvarande arbete där produktutveckling av vitvaror är en stor del.Du måste köpa en vanlig termometer att lägga in i kylen... den hittar du på byggmarknad eller ICA Maxi osv...
    Då kanske du kan svara på varför man envisas med en grönsakslåda längst ner i kylskåpet? Längst ner blir det ju som kallast, och vill man att mjölken högst upp ska hålla +5 grader så får ju de stackars grönsakerna knappt +2 grader. Det gillar dom inte.
  • Heavenlyfaith
    Micke skrev 2008-08-05 12:08:07 följande:
    Då kanske du kan svara på varför man envisas med en grönsakslåda längst ner i kylskåpet? Längst ner blir det ju som kallast, och vill man att mjölken högst upp ska hålla +5 grader så får ju de stackars grönsakerna knappt +2 grader. Det gillar dom inte.
    I nya skåp är det vanligtvis dynamisk kyl vilket innebär att skåpet ska hålla samma temeratur hela vägen med max 1 grads skillnad av den anledningen att alla varor i en kyl skall hålla samma temperatur FÖRUTOM just grönsaker. Vad gäller grönsaker är det oerhört individuellt men generellt sätt säger man att grönsaksförvaring ska ligga på ca 11-15 grader.
    Många grönsaker skiljer sig självklart från det... tex. potatis bör förvaras svalt o mörkt, tomater i rumstemeratur o isbergssallad kallt som i övriga kylen osv osv...
    I äldre skåp utan dynamisk kyla är det tvärtom mot vad du säger. Kylen är som kallast högst upp där kylelementet sitter o går därifrån går kylan neråt o därför blir det svalast längst ner. Oftast har man oxå en glasskiva som hindrar kylan att tränga ner i grönsakslådan mer än behövligt.
  • Micke

"I äldre skåp utan dynamisk kyla är det tvärtom mot vad du säger. Kylen är som kallast högst upp där kylelementet sitter o går därifrån går kylan neråt o därför blir det svalast längst ner. "

Du menar att det är varmast längst ner?

Hmm.. det vet inte mitt kylskåp om. Kanske dags att köpa ett nytt

• Heavenlyfaith
    Micke skrev 2008-08-05 12:17:43 följande:
    "I äldre skåp utan dynamisk kyla är det tvärtom mot vad du säger. Kylen är som kallast högst upp där kylelementet sitter o går därifrån går kylan neråt o därför blir det svalast längst ner. " Du menar att det är varmast längst ner? Hmm.. det vet inte mitt kylskåp om. Kanske dags att köpa ett nytt
    Ja, så SKA det iaf var men visst, gamla kylar där kompressor blivit gammal o gaggig... där kan dom te sig lite som dom vill
  • SVejsan

Heavenlyfaith,
    liten undran, vi kör med 5 grader i vår kyl... Vilket i många fall innebär att matvaror håller några dagar extra vilket gör att man kan köpa större kvantiteter av vissa matvaror eftersom det håller några extra dagar (efter bäst före). Det borde ju i sin tur ge besparingar av bensin/diesel (transporter) och ibland även att mindre behöver kastas. Dagens kylar och frysar är ändå relativt strömsnåla, när skall man anse att man har för kallt när man väger det mot transportföroreningar osv?
    Iofs så klarar inte vissa livsmedel lägre temperaturer, men har man gjort några undersökningar ur ett sådant perspektiv.

Att folk kastar varor på dagen efter bästföre är ju ett relativt stort problem (om man kollar med sin vänkrets)- Varför anges då bäst före med 8 grader som utgångspunkt...
    (lite svammel men intressant om man får lite koll (beror det på gamla SLV rekommendationer till livsmedelsleverantörerna?)

• Heavenlyfaith
    SVejsan skrev 2008-08-05 12:24:59 följande:
    Heavenlyfaith,liten undran, vi kör med 5 grader i vår kyl... Vilket i många fall innebär att matvaror håller några dagar extra vilket gör att man kan köpa större kvantiteter av vissa matvaror eftersom det håller några extra dagar (efter bäst före). Det borde ju i sin tur ge besparingar av bensin/diesel (transporter) och ibland även att mindre behöver kastas. Dagens kylar och frysar är ändå relativt strömsnåla, när skall man anse att man har för kallt när man väger det mot transportföroreningar osv? Iofs så klarar inte vissa livsmedel lägre temperaturer, men har man gjort några undersökningar ur ett sådant perspektiv. Att folk kastar varor på dagen efter bästföre är ju ett relativt stort problem (om man kollar med sin vänkrets)- Varför anges då bäst före med 8 grader som utgångspunkt... (lite svammel men intressant om man får lite koll (beror det på gamla SLV rekommendationer till livsmedelsleverantörerna?)
    Precis det jag sa tidigare att kylvaror håller sig allra bäst mellan 4-6 grader o jag vet oxå att det mest ultimata är 5 grader. Under det rekommenderar man inte mjölkprodukter o andra känsliga varor att förvaras.
    Vad gäller din fråga transport/bensinförbrukning mot längre förvaring har jag inga siffror på men jag håller defenitivt med dig om att det är enorm skillnad i ditt fall som får mer hållbara produkter, mindre resor till butiken osv... det låter ju inte annat än som det ultimata! Under 4 grader skulle jag inte sätta mitt kylskåp dock.
Svar på tråden Hjälp med temperatur i kyl