• Micke

Hjälp med temperatur i kyl

Heavenlyfaith skrev 2008-08-05 11:42:58 följande:
    Det är INTE bra att ha för kall kyl o de flesta tror att det är det bästa medans det är det som är det sämsta både för produkterna o miljön... Kylen skall ligga på 4-6 grader o allra MAX. 8 grader. Men som sagt.. 8 har man sagt förr men nu förstår man bättre att 5 är det ultimata. Jag är från början kock o har alltid haft varor som inte håller den ultimata livslängden osv tills jag började på mitt nuvarande arbete där produktutveckling av vitvaror är en stor del.Du måste köpa en vanlig termometer att lägga in i kylen... den hittar du på byggmarknad eller ICA Maxi osv...
    Då kanske du kan svara på varför man envisas med en grönsakslåda längst ner i kylskåpet? Längst ner blir det ju som kallast, och vill man att mjölken högst upp ska hålla +5 grader så får ju de stackars grönsakerna knappt +2 grader. Det gillar dom inte.
  • Micke

"I äldre skåp utan dynamisk kyla är det tvärtom mot vad du säger. Kylen är som kallast högst upp där kylelementet sitter o går därifrån går kylan neråt o därför blir det svalast längst ner. "

Du menar att det är varmast längst ner?

Hmm.. det vet inte mitt kylskåp om. Kanske dags att köpa ett nytt

Svar på tråden Hjälp med temperatur i kyl