• Im Fabulous

Jag ska steka en kycklingfilé. Hur gör jag?

Eftersom att jag inte ätit kött sedan jag var liten har jag aldrig tillagat kyckling. Men sambon äter ju kyckling och ikväll tänkte jag steka kycklingfiléer åt honom.

Han är inte hemma och kan därmed inte berätta hur man gör/steka dom själv..

Hur gör jag? De är frysta nu.. Måste jag tina upp dem helt innan jag börjar steka?

• Svar på tråden Jag ska steka en kycklingfilé. Hur gör jag?
  • Majras

Ja, du bör tina dem en liten stund iaf, är det bråttom kan du köra dom på upptining i mikron en stund och sen steker du dom i lite matfett/olja. Krydda dom med lite grillkrydda eller liknande

• Wren

ja, de måste tinas innan de steks, åtminstone nästan helt igenomtinade (lägg i vattenbad eller kör i microvågsugn).

• Im Fabulous

Låg värme/hög värme? Hur undviker jag att de blir torra?

• La Lola

Jag tinar de litegrann.
    Steker på båda sidor (med krydda såklart) o stoppar sen in de i ugnen i 20-25 min så att de ska bli helt färdiga. Lägger på folie över så att de inte blir brända.

//3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • Wren

om det är brådskande brukar jag skära filéerna i mindre bitar, då går det fortare att få dem helt genomstekta. de får inte vara rosa i mitten när de ska vara klara, de måste vara Helt färdiga.

stek inte på för hög temperatur, du vill inte bränna kanterna innan mitten blivit tillagat.

• SchumiFerrari

Du behöver inte alls tina innan du steker dem. Inte om du steker dem i ugnen. Jag brukar bara slänga ner dem i en form och in i ugnen. 200 grader, 45-60 minuter. Sköter sig självt

*Älskade Noa*
  • Im Fabulous
    SchumiFerrari skrev 2008-08-05 16:58:03 följande:
    Du behöver inte alls tina innan du steker dem. Inte om du steker dem i ugnen. Jag brukar bara slänga ner dem i en form och in i ugnen. 200 grader, 45-60 minuter. Sköter sig självt
    Går det i en vanlig skitugn från 1993 utan funktioner? :P
  • MaijaO

Låg värme annars blir de "kokta" i micron och då blir de sega. Dela den i biter eller i längder och stek på medelhög värme i panne eller lägg den i en form och in i ugnen. I pannan brukar jag krydda med honung och grillkrydda eller bara med lite svartpeppar och paprika. I ugnen kan du dra över ett täcke av valfri trögflytande ickesöt mejeriprodukt (matlagningsyoghurt, grädde, cream frech o.s.v.) och krydda med det du känner för. Basilika, tomatpure och vitlök, soya och peppar, chilli och lime är några förslag.

• MaijaO

Jajemensan! 225 grader och så kollar du efter en 30 minuter om de är klara i mitten. No probs!
    Im Fabulous skrev 2008-08-05 17:01:41 följande:

• SchumiFerrari
    Im Fabulous skrev 2008-08-05 17:01:41 följande:
    bara du kan få den på 200 grader så går det! Man får kolla till dem efter 30 min typ. De ska vara helt vita,inget rosa kvar alls!
    *Älskade Noa*
  • SCSI

Jag tinar inte heller kycklingfiléer. Ner i en form, krydda, in i ugnen, 200grader, 45min, häpp!

• Im Fabulous

Då blir det nog i ugn då, damn vad smidigt

• MaijaO

Ja, kycklingfilé är faktiskt latmansmat. Gott, enkelt och relativt billigt.
    Im Fabulous skrev 2008-08-05 17:21:08 följande:

Då blir det nog i ugn då, damn vad smidigt
  • Im Fabulous

De blev sega, tror jag.. Körde dom i ugn iallafall. Vi får se hur sambons utlåtande blir sedan

• helenasthlm

lägg frysta i ugnen med gul lök och blanda olja,soja och kycklingbuljong och häll på....och svartpeppar och orientalisk curry smakar super bra och blir inte alls torra. Blev dom det så hade du dom för länge i ugnen.

• Im Fabulous
    helenasthlm skrev 2008-08-05 19:38:31 följande:
    lägg frysta i ugnen med gul lök och blanda olja,soja och kycklingbuljong och häll på....och svartpeppar och orientalisk curry smakar super bra och blir inte alls torra. Blev dom det så hade du dom för länge i ugnen.
    Men jag tittade ju till dom typ varannan minut och tog ut dom så fort de inte var rosa i mitten längre :s För det fick dom ju inte vara, eller?
  • helenasthlm

ne inte rosa.
    Nästa gång häller du på kycklingbuljong och olja eller smör med lite kryddor......och lök och tomat går bra så blir dom inte torra.

• Im Fabulous

Det lär nog dröja något år innan han får kött igen, men jag ska försöka komma ihåg det

• UmmAlina

Min man gör jättegod kycklingfile.
    Han tar frysta fileer och kokar dem i ca 15 min...
    Sedan lägger han dem i en ungsform, kryddar dem med valfri krydda. Sen har han dem i ugnen kanske en halv timme ungefär.

Det är verkligen gott, saftigt. Jag tycker att kycklingfile kan bli torrt om man bara steker den.

• Wren

överkurs kanske, men om man delar en kycklingfile så att den blir som en fjäril typ så kan man fylla den med godsaker och så kan man om man vill linda bacon runt om så blir den visst saftig enligt utsago.. har dock inte provat själv än, men det Lät gott.

Svar på tråden Jag ska steka en kycklingfilé. Hur gör jag?