• CeeJay

För ung för att bli mamma ?

JAG var definitivt för ung vid 18 års ålder. MEN jag tycker att man alltid ska gå efter sitt eget hjärta och ta koncenkvenserna av det som "blir".

Jag tycker inte man är mogen för barn om man själv bor hemma, inte har någon inkomst och det kan man även vara vid 35 år. Men det är ju MIN syn på det och jag går ju efter egna erfarenheter.

Jag tycker också, om man är ung, ska ha varit tillsammans längre tid innan man bestämmer sig för barn. Man ska, i alla åldrar, tänka igenom och försöka sätta sig in i hur det är att få barn. Det är definitivt INTE som att sitta barnvakt eller ha yngre syskon och jag tycker inte man ska förlita sig på ev hjälp - planerar man barn, oavsett ålder, ska man vara så pass "mogen", både känslomässigt och ekonomiskt, att man själv kan sörja för barnets alla behov.

• CeeJay

Dancing Sunrise skrev 2008-08-06 16:03:19 följande:

Det ligger inte i åldern, utan vad man har för sorts liv och hur tryggt man har det. Min mamma blev gravid när hon var 17, och fick mig när hon var 18. Pappa fick jobba väldigt mycket, men de klarade att uppfostra mig och min lillasyster som föddes 15 månader efter mig galant. Nu är mamma 38, pappa 40 och lever tillsammans i ett nybyggt jättefint hus och reser ofta. Vi reste också mycket som familj ända tills jag flyttade hemifrån, så de har verkligen inte fått lägga sitt liv åt sidan bara för att de fick oss.Jag fick min son när jag var 19. Då hade jag och mannen varit tillsammans i 4 år. Jag hade gått ut gymnasiet, jobbat mycket och hade även ett jobb efter gymnasiet under graviditeten. Nu när jag går hemma har vi faktiskt en väldigt hyffsad ekonomi som absolut inte ställer oss på kanten, vi äger ett eget hus, egen bil o.s.v. Man behöver inte få dåliga förhållanden bara för att man är ung förälder.Som sagt, det har ingenting med åldern att göra, utan hur bra ställt man har det och om man känner sig mogen och redo för ett barn. Dessutom vill jag också klargöra en sak, när man får barn så förändras livet väldigt mycket, MEN det betyder inte att man inte kan göra någonting efter det. Man kan ändå resa, upptäcka världen, umgås med vänner och bekanta och utbilda sig, skaffa sig ett annat jobb etc. Livet förändras hela tiden ändå.
    Bara genom att läsa det DU skriver fattar man direkt att DU/NI verkligen VAR mogna att skaffa barn. Det är djup i det du skriver och du har ju helt rätt tycker jag
Svar på tråden För ung för att bli mamma ?